Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Issurfare och isvett?!

• Issurfare och isvett?!

Publicerad av trasurfarn på 24 februari, 2009 vid 19:08

Efter att skrinnat på Erstaviken tillsammans med erfarna skridsko/skimbat-seglare i lördags och fått bevittna efterspelet efter en tragisk dödsolycka då en ensam skridskoåkare inte lyckats ta sig upp ur vattnet har jag börja tänka mer på säkerheten. Igår fick jag Sjöräddningssällskapets tidning Trossen och läste där om en dödsolycka som hände på Västeråsfjärden den 2/1.
    Det var en isjaktseglare som omkom då. I loggen stod att isen på Västeråsfjäden var väldigt förädisk och varierade i tjocklek mellan 20 – o cm!
    Var det inte där som det visades väldigt fina bilder på issurfare? Var det efter den 2/1? Jag har roat mig med att studera issurffilmer/bilder här på konfen och kan bara konstatera att det verkar vara väldigt sällsynt att issurfare har isdubbar!!!!Varför det? Är det töntigt eller skapar de ett för stort luftmotstånd? Anser man att issurfare alltid är på säker is och så nära land att de alltid klarar sig? Nu var det ju varken en issurfare eller en skimbat/kitewng-seglare som dog den här gången. Men finns det några osårbara människor som aldrig kan gå genom isen och alltid ta sig upp på egen hand utan isdubbar? Jag garderar mig i alla fall både med isdubbar och kastlina eftersom jag bl a vill kunna surfa och skimbatta i många år till!
    Träsurfarn

trasurfarn svarade 16 år sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • getwet

Medlem
    24 februari, 2009 vid 20:04

Jag fattar inte ens varför man ska ut på isen och åka runt, är det inte bättre att vänta tills surfsäsongen är inne igen?

• stickan

Medlem
    24 februari, 2009 vid 20:16

Använder alltid isdubbar när jag befinner mig på isen.
    Bilderna var tagna dagarna innan den tragiska olyckan på Västerås fjärden.
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=523496#poststop

Dock inträffade olyckan på den så kallade yttre Västeråsfjärden (söder om några öar) där isen alltid lägger sig senare. Vi seglade på den inre fjärden. Det som är lite skrämmande var att samma dag plockade sjöräddningen upp 9 personer ur samma vak eller en så kallad vindbrunn. Isen var alltså tjock (20 cm) fram till kanten på hålet som var 10-15 meter stort. Nu är det självklart att det är upp till var och en att vara försiktig när man befinner sig på isen men tycker ändå att det är lite konstigt att man inte märker ut faran när man nu har hämtat upp folk flera gånger på samma ställe.

Om jag har förstått det hela så fastnade seglaren i jakten under vattnet vilket förmodligen bidrog till den tragiska utgång.

Inte bara att folk inte har isdubbar, verkar dumt att lämna hjälmen hemma också, is är en jäkligt hård variant av vatten 😉

Mvh Stefan

• stickan

Medlem
    24 februari, 2009 vid 20:18

Det är ju superkul 🙂
    För dig som speedare vore det väl det optimala sättet att testa trimmet på 🙂

• htn

Medlem
    24 februari, 2009 vid 20:25
    Träsurfarn;532248 wrote:
    Igår fick jag Sjöräddningssällskapets tidning Trossen och läste där om en dödsolycka som hände på Västeråsfjärden den 2/1.
    Det var en isjaktseglare som omkom då. I loggen stod att isen på Västeråsfjäden var väldigt förädisk och varierade i tjocklek mellan 20 – o cm!
    Var det inte där som det visades väldigt fina bilder på issurfare? Var det efter den 2/1? Jag har roat mig med att studera issurffilmer/bilder här på konfen och kan bara konstatera att det verkar vara väldigt sällsynt att issurfare har isdubbar!!!!

Isdubbar känns rätt självklart. Grundläggande isvett…
    Jag fick tidningen Trossen idag. Ny byter jag helt plötsligt ämne. Läste på sidan 88 om ett annat drama. Vindsurfare som fått ett rigghaveri. RS Hovås nya räddningsbåt Rescue Hans Laurin fick rycka ut och rädda vindurfaren. Detta var någon gång i oktober förra året. Det finns ett foto på vindsurfaren som ligger i vattnet mellan riggen och brädan (en Seatrend 62 AVS). Räddningspersonal fipplar med mastfoten. Kanske är det jointen som gått av?
    Det är riktigt otrevligt. Var själv med om ett ”jointbrott” för många år sedan. Resulterade i en riktigt lång simtur…
    Apropå det. Tips på bra mastfot? PIN. Bra gummi. Bra pinkonstruktion (ett stycke?).
    Är det Streamlined eller Chinook som gäller? Annat märke?

• sebbe87

Medlem
    24 februari, 2009 vid 20:38

Jag var med en polare som snubblade och nästan ströps ihjäl pga isdubbar, lyckligtvis så gick det bra.

• trasurfarn

Medlem
    24 februari, 2009 vid 20:46
    Stickan;532263 wrote:
    Använder alltid isdubbar när jag befinner mig på isen.
    Bilderna var tagna dagarna innan den tragiska olyckan på Västerås fjärden.
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=523496#poststop

Dock inträffade olyckan på den så kallade yttre Västeråsfjärden (söder om några öar) där isen alltid lägger sig senare. Vi seglade på den inre fjärden. Det som är lite skrämmande var att samma dag plockade sjöräddningen upp 9 personer ur samma vak eller en så kallad vindbrunn. Isen var alltså tjock (20 cm) fram till kanten på hålet som var 10-15 meter stort. Nu är det självklart att det är upp till var och en att vara försiktig när man befinner sig på isen men tycker ändå att det är lite konstigt att man inte märker ut faran när man nu har hämtat upp folk flera gånger på samma ställe.

Om jag har förstått det hela så fastnade seglaren i jakten under vattnet vilket förmodligen bidrog till den tragiska utgång.

Inte bara att folk inte har isdubbar, verkar dumt att lämna hjälmen hemma också, is är en jäkligt hård variant av vatten 😉

Mvh Stefan

Skönt att höra att du använder isdubbar Stickan! Tyvärr är det nästan bara skridskoåkare/isjaktseglare? som har kastlina med sig, vilket jag tycker att alla borde ha. Med den kan du både rädda människor och surfprylar ur vattnet. Skaffa en gummistropp och sätt fast kastlinan runt midjan/hängselen. Det är inte bara du själv som blir drabbad om du slarvar med säkerheten. Du utsätter även dina räddare för fara/svårare att hjälpa andra samt i värsta fall orskakar en stor sorg hos dina anhöriga om du omkommer pga slarv och oaktsamhet.
    Träsurfarn

• stefanlindmark

Medlem
    24 februari, 2009 vid 20:51

Alltid isdubbar och hjälm på isen. Tycker inte någon av dem är i vägen.

• stickan

Medlem
    24 februari, 2009 vid 20:54

Har nyligen skaffat en lina 🙂
    Dock inte använt den vid issurfing då det inte blivit tillfälle att segla efter att den införskaffades

• trasurfarn

Medlem
    24 februari, 2009 vid 21:19
    Stickan;532275 wrote:
    Har nyligen skaffat en lina 🙂
    Dock inte använt den vid issurfing då det inte blivit tillfälle att segla efter att den införskaffades

Bra Stickan!
    Jag har alltid kastlinan sittandes i svanken med en segelstropp fastsatt på framsidan. Det fungerar bra för mig eftersom jag inte trixar och ramlar så ofta. Det är nog inte så skönt att ramla med en kastlina i svanken/ryggen!
    Men var skulle man kunna fästa kastlinan annars?
    Intill mastfoten?
    Längs ena låret?
    På bommen?
    Härligt att det blir lite konstruktivt säkerhetssnack:smile:
    Träsurfarn

• getwet

Medlem
    25 februari, 2009 vid 09:49

@Stickan 532264 wrote:

Det är ju superkul 🙂
    För dig som speedare vore det väl det optimala sättet att testa trimmet på 🙂

Nädu, efter att ha gått igenom två ggr så håller jag mig på fast mark och väntar tills isen försvunnit innan jag ger mig ut på fjärden igen:wink:
    Jag har fått en dj…. respekt för fruset vatten och håller mig därifrån.

• trasurfarn

Medlem
    25 februari, 2009 vid 18:36
    getwet;532341 wrote:
    Nädu, efter att ha gått igenom två ggr så håller jag mig på fast mark och väntar tills isen försvunnit innan jag ger mig ut på fjärden igen:wink:
    Jag har fått en dj…. respekt för fruset vatten och håller mig därifrån.

Det är bra att du nu har mycket stor respekt för is, men det kanske blev ett onödigt högt pris för att uppnå detta Getwet! Tyvärr är det ofta en skev fördelning av isrespekt vilket innebär att en del av dem som är ute på isen kan ha för lite och de som aldrig vågar sig ut har för mycket av den varan.
    Inom långfärdskridskokretsar pratar man ofta om KUS.
    Kunskap
    Utrustning
    Sällskap
    Det borde vara något som alla typer av isfolk tar till sig för att minska olycksrisken samt även få en sundare isrespekt!
    Träsurfarn

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Issurfare och isvett?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.