Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Issurfare/isseglare: Tänk på kollisionsrisken!
-
Issurfare/isseglare: Tänk på kollisionsrisken!
Publicerad av trasurfarn på 20 januari, 2009 vid 07:09I helgen krockade två Isabellajakter i hög fart på Ullnasjön. Det blev armbrott, ambulans o kaffeved! http://bygden.nu/isabella/viewtopic.php?t=1147
Det är ruggiga farter som alla typer av isseglare kommer upp i plus man har olika erfarenheter och ambitioner. Bland Isabellaseglarna har man i många år försökt att bara köra med en regel: ALLA VÄJER FÖR ALLA, vilket jag själv tycker är den vettigaste regeln eftersom alla är inte kappseglare/båtfolk som i så fall rimligtviis borde känna till/följa väjningsreglerna. Jag vill bara genom denna tråd uppmana alla typ av isseglare att tänka på kollisionsrisken och ha god säkerhetsmarginal till alla på isen. Jag kommer även att posta denna uippmaning på kitewing Stockholms forum.
Take it isy!
Träsurfarngrrrr svarade 15 år, 9 månader sedan 12 Medlemmar · 23 Svar -
23 Svar
-
Håller med…Försöker själv hålla god marginal till alla…Det viktiga är att man ser sig för innan alla typer av manövrar, det kan ju komma någon bakifrån med högre hastighet…
-
@Träsurfarn 526479 wrote:
Bland Isabellaseglarna har man i många år försökt att bara köra med en regel: ALLA VÄJER FÖR ALLA, vilket jag själv tycker är den vettigaste regeln eftersom alla är inte kappseglare/båtfolk som i så fall rimligtviis borde känna till/följa väjningsreglerna.
Regeln “alla väjer för alla” känns helt vansinnig. Vad händer om t ex två farkoster möts på skärande kurs i hög fart? Utan en regel kanske båda får för sig att falla av. Pang! Eller om två farkoster kommer på mötande kurs: Utan regel kanske styrbordsfarkosten väjer åt styrbord och den andra åt babord. Pang!
/Lars
-
Den regel jag hört av en isjaktsseglare här på jobbet säger inte att alla väjer för alla. Den säger att du aldrig har rätt till väg, men att du är skyldig att väja i många situationer, och då finns det väjningsregler att följa.
-
soppslevssegling känns lite riskabelt om man tappar seglet kan det ju sticka iväg rätt ordentligt då det inte är fast i en bräda.
-
-
Jag var på väg ut i söndags men skridskorna kändes lite slöa vid en liten provtur så jag provade aldrig min soppslev. Jag hade nån fundering om att ha med upphalstampen och lägga runt handleden. Kanske är en fullständigt livsfarlig lösning.
-
Electric;526527 wrote:Regeln “alla väjer för alla” känns helt vansinnig. Vad händer om t ex två farkoster möts på skärande kurs i hög fart? Utan en regel kanske båda får för sig att falla av. Pang! Eller om två farkoster kommer på mötande kurs: Utan regel kanske styrbordsfarkosten väjer åt styrbord och den andra åt babord. Pang!
/Lars
Eftersom alla inte är kappseglare , har båtkörkort större båterfarenhet mm
tror jag inte så mycket på
styrbordsregeln,
lovart väjer för lä eller
upphinnande väjer.
Jag tror mer på att öka drullemarginalerna. Det borde få finnas så stora ytor och tid att väja så att det inte smäller , när någon gör ett misstag, vilket är mänskligt.
Vad vann man på att hävda rätt till väg när det väl har smällt?
Ps. Det händer även att kappseglare smäller.
Träsurfarn -
stinger;526538 wrote:Jag var på väg ut i söndags men skridskorna kändes lite slöa vid en liten provtur så jag provade aldrig min soppslev. Jag hade nån fundering om att ha med upphalstampen och lägga runt handleden. Kanske är en fullständigt livsfarlig lösning.
Nu har jag visserligen bara erfarenhet av wintersurfing, när det gäller issegling med vindsurfingrigg. Men jag tror det är bra om man kan vara så fri som möjligt plus givetvis ingen upphalningslina att snubbla på eller trassla in sig i.
Den bör man ha koll på!
Träsurfarn -
@SafeSurfer 526535 wrote:
soppslevssegling känns lite riskabelt om man tappar seglet kan det ju sticka iväg rätt ordentligt då det inte är fast i en bräda.
Helt korrekt. Man borde nog egentligen ha någon sorts leash. Tror Kitewingarna kan eller brukar ha det.
-
@stinger 526538 wrote:
Jag var på väg ut i söndags men skridskorna kändes lite slöa vid en liten provtur så jag provade aldrig min soppslev. Jag hade nån fundering om att ha med upphalstampen och lägga runt handleden. Kanske är en fullständigt livsfarlig lösning.
Eftersom masthanden håller rätt långt ovanför bommen så tror jag inte att det fungerar i vilket fall som helst.
-
@Träsurfarn 526560 wrote:
Eftersom alla inte är kappseglare , har båtkörkort större båterfarenhet mm
tror jag inte så mycket på
styrbordsregeln,
lovart väjer för lä eller
upphinnande väjer.Samma gäller ju på sjön, ska vi slopa väjningsreglerna där också tycker du? Cyklister kan inte alltid trafikreglerna, skall det göra att de slipper följa dem?
Nej, väjningsregler finns av ett skäl, och de ser ut som de gör av ett skäl också, se till att lära er dem innan ni ger er ut på vägarna, vattnet, isarna whatever.
Varför skall okunskap vara ansvarsbefriande, och de som kan anpassa sig för de som inte orkar ta reda på?Men ytterst gäller ju detsamma som itrafiken, att alltid försöka undvika en olycka, men det blir ju enklare om alla är överens om reglerna…
-
@JPS 526569 wrote:
Eftersom masthanden håller rätt långt ovanför bommen så tror jag inte att det fungerar i vilket fall som helst.
Lite luddigt skrivet men jag menade att man fäster ena änden vid bommen som vanligt och den andra änden tar man runt handleden, då har man ungefär en meter lång leash.
-
mikaels;526577 wrote:Samma gäller ju på sjön, ska vi slopa väjningsreglerna där också tycker du? Cyklister kan inte alltid trafikreglerna, skall det göra att de slipper följa dem?
Nej, väjningsregler finns av ett skäl, och de ser ut som de gör av ett skäl också, se till att lära er dem innan ni ger er ut på vägarna, vattnet, isarna whatever.
Varför skall okunskap vara ansvarsbefriande, och de som kan anpassa sig för de som inte orkar ta reda på?Men ytterst gäller ju detsamma som itrafiken, att alltid försöka undvika en olycka, men det blir ju enklare om alla är överens om reglerna…
Självklart gäller de internationella väjningsreglerna även på is om det skulle bli en rättslig process. Men problemet är likadant här,som med cyklisterna i trafiken. Man träffas inte/diskuterar inte och pratar om vilka regler som gäller. Dessutom verkar det finnas mycket stolthet och ovilja att sätta sig in i hur andra uppfattar ens beteende i trafiken.
Därför har jag blivit allt mer pragmatisk/realistisk dvs. försöker att ha så stor säkerhets/drulle-marginal som möjligt och tar alla för idioter i trafiken både till lands o sjöss.Det klarar jag mig rätt bra på plus löper inte så stor risk att bli utskälld/misshandlad eftersom jag inte försöker agera polis eller trafikskole-lärare. Men det kanske ändå är bra att påpeka att ingen kommer undan en lag genom att påstå att man inte känner till den. Så därför kommer här de viktigaste väjningsreglerna till sjöss/is som seglare/surfare bör känna till.Den som har vinden in från styrbord sida (höger) har företräde
Lovart väjer för lä
Upphinnande väjerMen tänk på att ta en titt bakåt och åt sidorna när du slår eller jippar!
Du kan faktiskt ställa till en svår situation om det kommer någon i hög fart snett bakifrån! Det här är en situation som jag lite då och då kan uppfatta som lite kritiska. De viktigaste intrumentet som vi ev. har är inte gps:en.
Det är hörseln och synen!
Träsurfarn -
@Träsurfarn 526591 wrote:
Därför har jag blivit allt mer pragmatisk/realistisk dvs. försöker att ha så stor säkerhets/drulle-marginal som möjligt och tar alla för idioter i trafiken både till lands o sjöss.
hehe, där är vi helt överens 😉
-
@SafeSurfer 526535 wrote:
Efter att ha skridskoseglat i 41 år kan jag nog rätt säkert säga att problemet att seglet blåser iväg inte är något jättestort problem. Har aldrig varit svårt i vart fall att hinna i fatt det på skridskor. Kitewingarna blåser dock iväg något lättare och när det blåser bra brukar jag förankra seglet med hjälp av en isskruv och en tamp när man lägger ifrån sig det för att vila. (Isskruv som isklättrare använder).
Klas
Logga in för att svara.