Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Issurfare/isseglare: Tänk på kollisionsrisken!

  • Issurfare/isseglare: Tänk på kollisionsrisken!

    Posted by trasurfarn on 20 januari, 2009 at 07:09

    I helgen krockade två Isabellajakter i hög fart på Ullnasjön. Det blev armbrott, ambulans o kaffeved! http://bygden.nu/isabella/viewtopic.php?t=1147
    Det är ruggiga farter som alla typer av isseglare kommer upp i plus man har olika erfarenheter och ambitioner. Bland Isabellaseglarna har man i många år försökt att bara köra med en regel: ALLA VÄJER FÖR ALLA, vilket jag själv tycker är den vettigaste regeln eftersom alla är inte kappseglare/båtfolk som i så fall rimligtviis borde känna till/följa väjningsreglerna. Jag vill bara genom denna tråd uppmana alla typ av isseglare att tänka på kollisionsrisken och ha god säkerhetsmarginal till alla på isen. Jag kommer även att posta denna uippmaning på kitewing Stockholms forum.
    Take it isy!
    Träsurfarn

    grrrr replied 15 years, 11 months ago 12 Members · 23 Replies
  • 23 Replies
  • kinetic

    Member
    20 januari, 2009 at 09:24

    Håller med…Försöker själv hålla god marginal till alla…Det viktiga är att man ser sig för innan alla typer av manövrar, det kan ju komma någon bakifrån med högre hastighet…

  • electric

    Member
    20 januari, 2009 at 12:27

    @Träsurfarn 526479 wrote:

    Bland Isabellaseglarna har man i många år försökt att bara köra med en regel: ALLA VÄJER FÖR ALLA, vilket jag själv tycker är den vettigaste regeln eftersom alla är inte kappseglare/båtfolk som i så fall rimligtviis borde känna till/följa väjningsreglerna.

    Regeln “alla väjer för alla” känns helt vansinnig. Vad händer om t ex två farkoster möts på skärande kurs i hög fart? Utan en regel kanske båda får för sig att falla av. Pang! Eller om två farkoster kommer på mötande kurs: Utan regel kanske styrbordsfarkosten väjer åt styrbord och den andra åt babord. Pang!

    /Lars

  • rasmus_w

    Member
    20 januari, 2009 at 12:49

    Den regel jag hört av en isjaktsseglare här på jobbet säger inte att alla väjer för alla. Den säger att du aldrig har rätt till väg, men att du är skyldig att väja i många situationer, och då finns det väjningsregler att följa.

  • safesurfer

    Member
    20 januari, 2009 at 14:05

    soppslevssegling känns lite riskabelt om man tappar seglet kan det ju sticka iväg rätt ordentligt då det inte är fast i en bräda.

  • badjanne

    Member
    20 januari, 2009 at 14:14
  • stinger

    Member
    20 januari, 2009 at 14:28

    Jag var på väg ut i söndags men skridskorna kändes lite slöa vid en liten provtur så jag provade aldrig min soppslev. Jag hade nån fundering om att ha med upphalstampen och lägga runt handleden. Kanske är en fullständigt livsfarlig lösning.

  • trasurfarn

    Member
    20 januari, 2009 at 17:44
    Electric;526527 wrote:
    Regeln “alla väjer för alla” känns helt vansinnig. Vad händer om t ex två farkoster möts på skärande kurs i hög fart? Utan en regel kanske båda får för sig att falla av. Pang! Eller om två farkoster kommer på mötande kurs: Utan regel kanske styrbordsfarkosten väjer åt styrbord och den andra åt babord. Pang!

    /Lars

    Eftersom alla inte är kappseglare , har båtkörkort större båterfarenhet mm
    tror jag inte så mycket på
    styrbordsregeln,
    lovart väjer för lä eller
    upphinnande väjer.
    Jag tror mer på att öka drullemarginalerna. Det borde få finnas så stora ytor och tid att väja så att det inte smäller , när någon gör ett misstag, vilket är mänskligt.
    Vad vann man på att hävda rätt till väg när det väl har smällt?
    Ps. Det händer även att kappseglare smäller.
    Träsurfarn

  • trasurfarn

    Member
    20 januari, 2009 at 17:49
    stinger;526538 wrote:
    Jag var på väg ut i söndags men skridskorna kändes lite slöa vid en liten provtur så jag provade aldrig min soppslev. Jag hade nån fundering om att ha med upphalstampen och lägga runt handleden. Kanske är en fullständigt livsfarlig lösning.

    Nu har jag visserligen bara erfarenhet av wintersurfing, när det gäller issegling med vindsurfingrigg. Men jag tror det är bra om man kan vara så fri som möjligt plus givetvis ingen upphalningslina att snubbla på eller trassla in sig i.
    Den bör man ha koll på!
    Träsurfarn

  • jps

    Member
    20 januari, 2009 at 18:26

    @SafeSurfer 526535 wrote:

    soppslevssegling känns lite riskabelt om man tappar seglet kan det ju sticka iväg rätt ordentligt då det inte är fast i en bräda.

    Helt korrekt. Man borde nog egentligen ha någon sorts leash. Tror Kitewingarna kan eller brukar ha det.

  • jps

    Member
    20 januari, 2009 at 18:28

    @stinger 526538 wrote:

    Jag var på väg ut i söndags men skridskorna kändes lite slöa vid en liten provtur så jag provade aldrig min soppslev. Jag hade nån fundering om att ha med upphalstampen och lägga runt handleden. Kanske är en fullständigt livsfarlig lösning.

    Eftersom masthanden håller rätt långt ovanför bommen så tror jag inte att det fungerar i vilket fall som helst.

  • mikaels

    Member
    20 januari, 2009 at 19:17

    @Träsurfarn 526560 wrote:

    Eftersom alla inte är kappseglare , har båtkörkort större båterfarenhet mm
    tror jag inte så mycket på
    styrbordsregeln,
    lovart väjer för lä eller
    upphinnande väjer.

    Samma gäller ju på sjön, ska vi slopa väjningsreglerna där också tycker du? Cyklister kan inte alltid trafikreglerna, skall det göra att de slipper följa dem?

    Nej, väjningsregler finns av ett skäl, och de ser ut som de gör av ett skäl också, se till att lära er dem innan ni ger er ut på vägarna, vattnet, isarna whatever.
    Varför skall okunskap vara ansvarsbefriande, och de som kan anpassa sig för de som inte orkar ta reda på?

    Men ytterst gäller ju detsamma som itrafiken, att alltid försöka undvika en olycka, men det blir ju enklare om alla är överens om reglerna…

  • stinger

    Member
    20 januari, 2009 at 20:22

    @JPS 526569 wrote:

    Eftersom masthanden håller rätt långt ovanför bommen så tror jag inte att det fungerar i vilket fall som helst.

    Lite luddigt skrivet men jag menade att man fäster ena änden vid bommen som vanligt och den andra änden tar man runt handleden, då har man ungefär en meter lång leash.

  • trasurfarn

    Member
    20 januari, 2009 at 20:24
    mikaels;526577 wrote:
    Samma gäller ju på sjön, ska vi slopa väjningsreglerna där också tycker du? Cyklister kan inte alltid trafikreglerna, skall det göra att de slipper följa dem?

    Nej, väjningsregler finns av ett skäl, och de ser ut som de gör av ett skäl också, se till att lära er dem innan ni ger er ut på vägarna, vattnet, isarna whatever.
    Varför skall okunskap vara ansvarsbefriande, och de som kan anpassa sig för de som inte orkar ta reda på?

    Men ytterst gäller ju detsamma som itrafiken, att alltid försöka undvika en olycka, men det blir ju enklare om alla är överens om reglerna…

    Självklart gäller de internationella väjningsreglerna även på is om det skulle bli en rättslig process. Men problemet är likadant här,som med cyklisterna i trafiken. Man träffas inte/diskuterar inte och pratar om vilka regler som gäller. Dessutom verkar det finnas mycket stolthet och ovilja att sätta sig in i hur andra uppfattar ens beteende i trafiken.
    Därför har jag blivit allt mer pragmatisk/realistisk dvs. försöker att ha så stor säkerhets/drulle-marginal som möjligt och tar alla för idioter i trafiken både till lands o sjöss.Det klarar jag mig rätt bra på plus löper inte så stor risk att bli utskälld/misshandlad eftersom jag inte försöker agera polis eller trafikskole-lärare. Men det kanske ändå är bra att påpeka att ingen kommer undan en lag genom att påstå att man inte känner till den. Så därför kommer här de viktigaste väjningsreglerna till sjöss/is som seglare/surfare bör känna till.

    Den som har vinden in från styrbord sida (höger) har företräde
    Lovart väjer för lä
    Upphinnande väjer

    Men tänk på att ta en titt bakåt och åt sidorna när du slår eller jippar!
    Du kan faktiskt ställa till en svår situation om det kommer någon i hög fart snett bakifrån! Det här är en situation som jag lite då och då kan uppfatta som lite kritiska. De viktigaste intrumentet som vi ev. har är inte gps:en.
    Det är hörseln och synen!
    Träsurfarn

  • mikaels

    Member
    20 januari, 2009 at 20:34

    @Träsurfarn 526591 wrote:

    Därför har jag blivit allt mer pragmatisk/realistisk dvs. försöker att ha så stor säkerhets/drulle-marginal som möjligt och tar alla för idioter i trafiken både till lands o sjöss.

    hehe, där är vi helt överens 😉

  • argulander

    Member
    20 januari, 2009 at 21:31

    @SafeSurfer 526535 wrote:

    soppslevssegling känns lite riskabelt om man tappar seglet kan det ju sticka iväg rätt ordentligt då det inte är fast i en bräda.

    Efter att ha skridskoseglat i 41 år kan jag nog rätt säkert säga att problemet att seglet blåser iväg inte är något jättestort problem. Har aldrig varit svårt i vart fall att hinna i fatt det på skridskor. Kitewingarna blåser dock iväg något lättare och när det blåser bra brukar jag förankra seglet med hjälp av en isskruv och en tamp när man lägger ifrån sig det för att vila. (Isskruv som isklättrare använder).

    Klas

Page 1 of 2

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Issurfare/isseglare: Tänk på kollisionsrisken!

You must be logged in to create new discussions.