Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Issurfare/isseglare: Tänk på kollisionsrisken!
-
Issurfare/isseglare: Tänk på kollisionsrisken!
grrrr svarade 15 år, 9 månader sedan 12 Medlemmar · 23 Svar
-
För skridskoseglare så gäller ju förstås styrbordsregeln. Drakseglen har ju en massa döda vinklar så där är eg risken större för krock än med kitewing där man ju ser bra åt alla håll.
Isabellorna har ju kört sin regel “alla väjer” ganska länge. Men DN-jakterna har väl vanlig styrbordsregel? Klas du vet antagligen svaret?Tomas
-
@tsss 526614 wrote:
För skridskoseglare så gäller ju förstås styrbordsregeln. Drakseglen har ju en massa döda vinklar så där är eg risken större för krock än med kitewing där man ju ser bra åt alla håll.
Isabellorna har ju kört sin regel “alla väjer” ganska länge. Men DN-jakterna har väl vanlig styrbordsregel? Klas du vet antagligen svaret?Tomas
Jo jag tror att jag har en uppfattning om isjakternas väjningsregler som ju är anpassade för bankappsegling. Det är ett komplicerat regelsystem och faktiskt är det så att styrbordsregeln inte alltid gäller även om det är en huvudregel. Om man är intresserad går reglerna säkert att hitta på http://www.sisf.se Det föreligger tyvärr stora olikheter i väjningsregler för skridskoseglare och isjakter varför dessa helst ska vara på olika isytor. Isabellornas regel ” alla väjer” är därför kanske inte så dum. Jag tolkar det som att man ska ha stora marginaler och tidigt ändra kurs som inte innebär kollisionskurs med någon annan, tydlighet försiktighet och stora marginaler alltså. Gäller speciellt när olika kategorier möts; Isjakter, Isabellor, Draksegel, Kitewing, Soppslevsseglare, vindsurfslädeseglare, kitare på skridskor etc (glömde jag några?)
Klas
-
argulander;526744 wrote:Jo jag tror att jag har en uppfattning om isjakternas väjningsregler som ju är anpassade för bankappsegling. Det är ett komplicerat regelsystem och faktiskt är det så att styrbordsregeln inte alltid gäller även om det är en huvudregel. Om man är intresserad går reglerna säkert att hitta på http://www.sisf.se Det föreligger tyvärr stora olikheter i väjningsregler för skridskoseglare och isjakter varför dessa helst ska vara på olika isytor. Isabellornas regel ” alla väjer” är därför kanske inte så dum. Jag tolkar det som att man ska ha stora marginaler och tidigt ändra kurs som inte innebär kollisionskurs med någon annan, tydlighet försiktighet och stora marginaler alltså. Gäller speciellt när olika kategorier möts; Isjakter, Isabellor, Draksegel, Kitewing, Soppslevsseglare, vindsurfslädeseglare, kitare på skridskor etc (glömde jag några?)
Klas
Ja! Skridskoåkare! Fast min erfarenhet är att de flesta skridskoseglare håller i regel en tillräcklig marginal till dem. Intressant att även du Argulander tycker att Isabellornas regel” alla väjer/ ingen har rätt till fri väg” inte är så dum trots allt. Jag tror det handlar mycket om alltid hålla god uppsikt och väja i tid, så att det finns drullemarginal.
Träsurfarn/Skimbattarn -
@Träsurfarn 526760 wrote:
… Intressant att även du Argulander tycker att Isabellornas regel” alla väjer/ ingen har rätt till fri väg” inte är så dum trots allt. Jag tror det handlar mycket om alltid hålla god uppsikt och väja i tid, så att det finns drullemarginal.
Träsurfarn/SkimbattarnJag vidhåller att regeln “alla väjer” är vansinnig eftersom den säger att man ska väja – men inte talar om HUR.
Faktum är att jag tror att ni egentligen menar “alla håller undan”. Och det är OK förstås! Då håller Träsurfarns ord om att hålla “drullemarginal” samt Argulanders ord om “att man ska ha stora marginaler och tidigt ändra kurs som inte innebär kollisionskurs med någon annan, tydlighet försiktighet och stora marginaler alltså”. Allt så självklart att det egentligen inte behöver sägas. (Och ändå kan jag inte låta bli att lägga mig i detta igen … hmm).
/Lars
-
Fortsätt gärna att följa orginaltråden tråden på: http://bygden.nu/isabella/viewtopic.php?t=1147. Där en av de drabbade nu har gett sin syn på olyckan. Man har även lite ödmjukt börja ifrågasätta Isabellaregeln. alla väjer/ingen har rätt till väg.
Träsurfarn -
@Träsurfarn 526935 wrote:
Fortsätt gärna att följa orginaltråden tråden på: http://bygden.nu/isabella/viewtopic.php?t=1147. Där en av de drabbade nu har gett sin syn på olyckan. Man har även lite ödmjukt börja ifrågasätta Isabellaregeln. alla väjer/ingen har rätt till väg.
Träsurfarnför två helger sedan på Drevviken var det ett myller av isfarkoster, kitewing mm men oxå många skridskoåkare utan segel. Inte bara jag tyckte det var litet äventyrligt med isjakter som korsade den då upplogade slingan. Flera andra kände att olycksriskar fanns.
Når jag åkte draksegel på 70-talet så var det alltid så att man undvek DN jakter. Om dom var på samma ställe så gjordes två banor upp så att man inte behövda korsa varandras kurser. Man tar ju bl annat olika höjd på kryssen vilket gör korsande kurser bekymmerssamma. Drakseglet har många döda vinklar, så det är nog bra att dom succesivt utgår och ersätts av Kitewingseglet.
Isabellornas skapare ville ju inte ha något tävlande så därför tycks dom mest halvvinda fram och åter.Om en riktigt allvarlig olycka inträffar kommer det att bli en massa diskussioner efteråt, så kanske bättre med diskussioner innan.
DN-jakternas regler (som jag hittade där Klas A angav, på sisf.se) bygger på att man seglar bana. Då blir det mycket kryss o slör. Reglerna bygger på vanliga väjningsregler för sjötrafik samt kappseglingsreglerna. Vidare använder man en del av dom gamla sjötrafikreglerna att den som slörar, länsar o halvvindar väjer för dom som har kryss – dom reglerna fanns på 60-talet när jag började segla)
Jag har inga direkta förslag men hoppas diskussionen fortsätter. DN-reglerna är krångliga och kräver banläggning men genom att dom hållit sporten ganska olycksfri (vad jag vet, det var ju en allvarlig olycka med två 15 kvm jakter för någora år sedan – tror att dom kör samma regler) har man ju visat att de funkar ganka bra.
-
Det stora problemet med olika typer av isseglare som befinner sig på samma ställe är att man knappast kan veta om dessa har den minsta aning om om några väjningsregler överhuvudtaget. Annat är ju om man tävlar organiserat på bana. Pga av ovanstående så gäller rimligen som bla jag sagt tidigare, stora marginaler, tidigt väja när man noterar att det blir kollisionskurs, att man tydligt visar var man är på väg när man är i närheten av varandra. Dessutom bör isjakter om möjligt separeras från andra isseglare pga helt olika väjningsregler.
Klas
-
Här är det några som krockar också.
En seglare och en surfare.http://www.youtube.com/watch?v=niyerMzt2SY&feature=related
Nobody lived to tell the tale…
Logga in för att svara.