Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Issurfing!
-
Jag kan bara hålla med Boman och Gurra, ISSURFING är grymt kul. Helt klart det roligaste man kan göra efter vindsurfing. Jag vet att en snubbe som jag tror heter kalle har mätt upp till 78km/h med gps på sin isbräda för ett par år sedan på stora värtan i sthlm. Den dagen blåste det runt 15m/s och han körde med ett segel i storleksklassen 4.0-4.5
Jag är dock övertygad om att man vi rätt förhållanden kan åka snabbare än det. Frågan är väl om man verkligen vill det? Isen blir ganska hård i dom farterna
Själv kör jag på en bräda som är tillverkad av fiberspar. Jag köpte den faktiskt av Åke på Helgasjön, mycket billigt oxså 🙂 Och tur är väl det eftersom jag är helt kass på att bygga prylar själv.
//Nicklas -
Svar till:
Hej! Håller precis på och bygger en. Hur har du gjort dina medar? Har du radie på dem eller är de raka. 45 graders slipning? Slipat för hand eller? Bredare mellan medarna bak än fram?
Mvh
Ej inloggad Judo-Freddan[/ QUOTE ]
Medarna har en mycket liten radie och dom är slipade som ett “V” det blir bättre glid och fart om du har en lång åkyta. slipar grovt med bandslip och sedan med bryne och vatten för hand, kollar noga vart efter så att det blir en svag radie längs hela åkytan.
Jag har något bredare mellan medarna bak, det känns riktigt för greppet men jag tror att det igentligen inte spelar någon roll, det greppar som F ändå, en annan sak är att det blir en längra svängradie med bredar truckar, utan breddning så svänger det på en femöring, kan bli jobbigt när det går undanLycka till
-
Är det lika livsfarligt som det ser ut att issurfa? Nån som har några smärtsamma erfarenheter att dela med sig av?
-
Eftersom jag också kan ta åt mig äran till batmosurfern så kan jag väl svara också.
Visst sviktar brädan lite men den går aldrig så långt ned som till isen. Det beror ju förståss lite på hur tung man är också. Det verkar dock som den går till ett visst läge och därefter sviktar den inte så mycket mer.
Du kan ju prova om det funkar med din bräda om du ställer den på några böcker i vardera ända.
/Daniel -
Svar till:
Hur fort kör man då? Borde gå att köra snabbare än på vattnet men vågar man det? Gör man bara som vanligt när man gippar eller måsta man använda speciella istrick. I Göteborg, där jag bor, är det väl inte idealförutsättningar för issurf men det låter ju kul. Såg en isjakt på råda-sjön utanför stan förra vintern. Låg bredvid med bilen och han måste snittat närmare 80 km/h. Såg coolt ut.
[/ QUOTE ]
Ni borde väl få bra isar på insjöarna innåt land?
Segelhanteringen vid en gipp på is är identiskt som att gippa på vatten, det ända som jag gör annorlunda är fötternas placering, båda hamnar på lä sidan, det för att få ner trycket på medarna i isen annars är det som vanligt bara att lägga ner och luta innåt i svängen.
Farten är varierande beroende på vind och is men lagom är 40-60k/m då går det att gå in i gipp eller 360 o 720 utan att det släpper. -
Nicke du har väl en fiberspar orginal, tror att den kostade runt 10000-11000kr beroende på vilket stål man valde till medarna.
undrar om den tillverkas fortfarnde?Snart måste vi träffas och köra lite…
-
Svar till:
Är det lika livsfarligt som det ser ut att issurfa? Nån som har några smärtsamma erfarenheter att dela med sig av?
[/ QUOTE ]
Faktum är att det är inte är livsfarligt, om isen är blank och du känner att det brakar åt skogen så går det att kliva av bara ett skutt på 10 cm och du glider längs isen.
En kille här har slagit i svanskotan duktigt, han har numera en förstärkt bakdel på sin sittsele. samma kille har jag kört rakt in i! (eller var det han som körde på mig) båda var inne i en 360 och missförstog varandra, det blev mast mot mast och en jä… smäll, finns på film faktiskt. Där är ett problem om man är fler på isen och alla kör 60 blås och snurrar hit och dit, gäller att ha koll.ps.Isen bör vara mer än 5cm tjock annars kan det gå riktigt illa
-
Har inte läst hela tråden, men det kanske vore nått att prova?
Hur som helst så träffade jag på rätt många issurfentusiaster i Minneapolis -93, varav av en Tysk (vad annars) som tydligen satt på värdrekordet. Gubben hade tydligen brakat fram i 178 km/h.
Snacka om racemusche!!!Gubbarna där sa att när sommaren väl kom, kändes det rätt klent att tuffa på i 30 knop.
-
hejsan,
Har själv byggt mig en leksak och det funkar asbra, det viktigaste är att ha bra fäste på brädan bara…
Men angående gippar. Eftersom det är mycket fartvind man seglar på så bromsar man oerhört i en gipp vilket kan leda till riktiga vurpor. Jag bromsade därför in lite innann gipparna och då gick det helt perfekt!! Och jag sätter inte alla gippar på vattnet.
Jag vet inte riktigt hur ni andra kör men jag har stått rätt nära masten, alltså med masten rätt rakt upp och då blir fotarbetet i gippen lite fel eftersom man inte kan kliva fram längre än gamla framfoten utan måste sätta gamla bakfoten bakom gamla framfoten i gippen (alltså står man kvar som förra bogen men vrider fötterna..), och man står inte speciellt stabilt med fötterna korsade, om ni nu alls förstår. Men det går kanske att flytta längre bak, vem vet..
Ni får testa själva helt enkelt!
surfs up! -
Svar till:
varav av en Tysk (vad annars) som tydligen satt på värdrekordet. Gubben hade tydligen brakat fram i 178 km/h
Snacka om racemusche!!!Gubbarna där sa att när sommaren väl kom, kändes det rätt klent att tuffa på i 30 knop.
[/ QUOTE ]
Det är helt klart respect!!
Mina truckar börjar vobbla om man inte koncentrerar sig på att vara jäkligt stabil på foten när det går fort (läs FÖR fort)!!
annars är jag inte mycket för läderhausen’s hemland… -
det tyska världsrekordet på 178 ryck måste vara världsrekord i skitsnack. Precis som det gamla amerikanska isjaktsrekordet från 1800-talets slut som var på över 200 blås, alla anser nu att det måste vara en felmätning.
inget mot Frizar
-
När du slår runt seglet så kan du få bromsande bakvind det stämmer, det kan kännas obehagligt, pröva att lägga ner hela riggen, som en riktig laydown gipp, skjut det något frammåt (sträck ut främre armen) och slå runt seglet tidigt i svängen, ett annat knep är att istället för att flippa seglet i gippen så går du runt framför masten, bara att gasa
Jag fattar inte hur du står med fötterna, låter invecklat 🙂
Ps.
Jag har löst mitt vobbel problem med fjädrar mellan truckar och bräda. -
Ja det är möjligt, och ATTANS, jag kollade inte i någon rekordbok heller för att bekräfta sanningshalten i det hela.
Min inställning är sådan att jag inte ifrågarsätter sanningshalten i vad folk säger, jämt och ständigt.
De andra snubbarna snackade att de toppade drygt 90, så att denna tysk kört i 170 drygt verkar vara smått otroligt.
-
Tja Jeppe
det beror ju på vad han seglade inte alls omöjligt… kolla den här länken http://home.swipnet.se/ansar/aasikt.htmlBy the way! har du fått din hyper? och blir det Gun TSD, såg att man fick med ett trimm kit i år.
-
Ingem bra is??
Det finns massor av bra is i GBG-trakten! Kontakta långfärdsskridskoklubben som har koll. GLSK
Logga in för att svara.