Hej.
Ar inte inne pa detta forum sa ofta…
Jag kan bara svara for Sicilien. (Sardinien ska ju vara bra oxa)
Ryanair flyger Skavsta-Trapani. Darifran kan man nastan krypa till spoten (lo stagnone)… ca 5km med bil.
Detta ar en gigantisk plattvattenlagun, samt naturreservat. Nu under sommaren ar det lite begransat med platser att launcha pa da egentliga strander ej finns.
Det ar nagon lokal forordning de gravt upp, da folk forr launchade pa ett par laskiga stallen (jag har kompisar som
nar de var farska flugit over landsvagen etc.) Spoten funkar hela aret. I hostas nar det var tavlingar med ca 150 kites pa var var vanliga spot tog jag och tjejen bilen 1km och fick en vik att leka ensamma i hela dagen.
Bor gor man pa ett schysst residence direkt pa spoten.
Funkar med de flesta vindriktningar, bris med NV-N
Ett tips ar att hyra bil, inom en timme ligger flera fina stallen, Capo Feto (overkligt… lang strand med nastan bara kitare pa, karibiskt vatten och en kvalitet av vind som later dig stanna dar uppe och njuta nar du val ar luftburen.)
Funkar bast pa var/sommar med NV sidehoger (bris) men ocksa SO funkar. Knepigt att hitta, samt latt att kora fast i sanden.
Puzziteddu, kant vagstalle okt-maj sedan plattvatten och badstrand. Kan latt leverera 4m vagor efter nagon dag av vind, mkt vindsurfare. Har sett Robby Naish krossa allt dar, bade med vindsurf och kite… nagra ar sedan nu.
Kartibubbo, granne med Puzzi. Har sett laaaaanga vagor dar med SO. Bada stallena surfas mest med SV eller NV.
Funkar enl. uppgift med andra vindar ocksa, men skiter det sig hamnar man i Tunisien… om man har tur.
Seriost stalle, kraver respekt.
Har namnt nagra stallen, finns hur manga som helst i narheten. Det fina ar att sicilianarens favoritsport
ar mat… sa vi andra kan leka i fred!
Jag bor pa ett annat stalle, dar vi fortfarande bara ar 10 locals, varav 4 tillkommit sista aret!
mvh