Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jaaaaa då har man hamnat i ett djungelvrål (rdm förlängare?)

• Jaaaaa då har man hamnat i ett djungelvrål (rdm förlängare?)

Publicerad av jonaish på 22 januari, 2006 vid 19:59

Hittar fan inte en enda RDM förlängare (ca 50-60 cm) finns de inte någon så lång och till ett bra pris lr?? Ska man köpa ett alu rör å nita på lr ??
    Någon som vet någon sida som säljer lr finns det någon här som säljer en beg ??

För de segel jag har är för 430 mast å jag ska köpa 400 så jag behöver nästan en förlängare om är typ 45 cm lr har någon ett förslag på vad man kan göra för att få det bra??

lars_k svarade 19 år, 1 månad sedan 17 Medlemmar · 46 Svar
  • 46 Svar
  • the_novice

Medlem
    22 januari, 2006 vid 20:00

Köp en 430 mast…

• jonaish

Medlem
    22 januari, 2006 vid 20:08
    The_Novice wrote:
    Köp en 430 mast…

Jo det skulle ju va de bästa men nu är det så att jag inte har hittat någon 430 som jag tyckt vart bra…. Den 400 masten jag ska köpa får jag för ett jävla bra pris oxå…:D

.

• wman

Medlem
    22 januari, 2006 vid 20:35

Har inte bra erfarenheter av att rigga segel på fel mastlängd. Är nog bättre att köpa rätt längd ändå.

• jonaish

Medlem
    22 januari, 2006 vid 20:48
    Wman wrote:
    Har inte bra . Är nog bättre att köpa rätt längd ändå.

Mmhmmmmm… aa fan det är ju klart bra att ha i rätt längd men de borde ju gå bra med en 45 cm förlängare för vad jag vet så finns det runt 30 cm,45 å 65cm…. Så en 45:a kan ju gå kanske 😀

Vad är dinna erfarenheter av att rigga segel på fel mastlängd??

• rasmus_w

Medlem
    22 januari, 2006 vid 21:00

Local spirits kolförlängare förlänger 45 cm, kollade just. För att vara en LS-förlängare är jag riktigt nöjd med den. Den är lite elak mot tamparna, men bara lite, och det är allt jag kan klaga på.

Vill du köra på ett känt kvalitetsmärke så finns Libertys långa, den förlänger 50 cm och kostar 12-1300, dubbelt så mycket som LS. Skidsport har haft den men nu ser jag den inte på deras hemsida, och Surfers Paradise kan ha den. Hotsailsmaui ska inte heller glömmas bort.

• ola_p

Medlem
    22 januari, 2006 vid 21:08

Själv tycker jag LS förlängarna är halvsunkiga faktiskt…
    Libertys kollängare är bra grejer, sen finns ju chinook, men dom har inte så långa som du behöver.

Hur som helst, du bör absolut köpa en mast som passar seglet (eller ett segel som passar masten.). Det är värt pengarna. Att köra en för kort mast kan funka, särskilt om man är lätt, men långt ifrån alla gånger, själv är jag definitivt lättviktare med mina 65 kilo, och tror bara jag seglat en rigg med för kort mast som funkat skapligt… Är det så att man seglar hela linjen utom största seglet på en 400 mast så kan det vara värt ett försök att köra korta masten i största seglet. Men i de flesta fall så funkar det dock halvbra.

• rasmus_w

Medlem
    22 januari, 2006 vid 21:21

Vad gäller LS så håller jag inte med. Jag har en aluförlängare och en kol från LS. Ingen av dem är halvsunkig, aluförlängaren är helsunkig medan kolisen är rätt ok. Men okej, i genomsnitt blir det ju halvsunkigt. 🙂

När det gäller 400 på segel för 430 så kör jag den kombon på min 5.7:a och min 5.0:a, och jag tycker nästan det funkar bättre än 4.5:an, som är sydd för 400, mycket mjukare känsla i 5.0 och 5.7. Nu har jag iofs bara seglat 5.0 och 4.5 några enstaka gånger, 5.0:an bara en gång (+ en brutal spolning på Torö) men 5.0:an lyckades jag få ett skönt trim i nästan bums medan 4.5:an ibland har känts lite vinglig och ryckig. Fast med fler seglingdagar hittar jag nog bra trim i den med.

• ola_p

Medlem
    22 januari, 2006 vid 21:26

Det är väl inte så att dom är skräp, och det är möjligt att dom blivit bättre på senare är… Men dom hade iaf tidigare sjukt små rullar, kass passform på justeringsringen, elak cleat å lite andra små detaljer… Streamlined gör ju grymma beslag, som sitter på bland annat liberty, kelapro, streamlined och ytterligare något/några fabrikat.

Rubriken redigerad för tydlighet.

• jakob_s

Medlem
    22 januari, 2006 vid 23:04

Ja herre jösses..
    mycket konstigt har man läst i sina dagar..

”För de segel jag har är för 430 mast å jag ska köpa 400 så jag behöver nästan en förlängare om är typ 45 cm lr har någon ett förslag på vad man kan göra för att få det bra??”

-”Köp en 430 mast…”

”Jo det skulle ju va de bästa men nu är det så att jag inte har hittat någon 430 som jag tyckt vart bra…. Den 400 masten jag ska köpa får jag för ett jävla bra pris oxå…”

• charlieb

Medlem
    23 januari, 2006 vid 08:16
    jonaish wrote:
    Hittar fan inte en enda RDM förlängare (ca 50-60 cm) finns de inte någon så lång och till ett bra pris lr?? Ska man köpa ett alu rör å nita på lr ??
    Någon som vet någon sida som säljer lr finns det någon här som säljer en beg ??

För de segel jag har är för 430 mast å jag ska köpa 400 så jag behöver nästan en förlängare om är typ 45 cm lr har någon ett förslag på vad man kan göra för att få det bra??

Jag kör liberty som Jeppe på hotsailsmaui säljer. 50 cm, mycket bra, kol.

Charlie

• ola-h

Medlem
    23 januari, 2006 vid 09:57

Jag rekomenderar också Liberty. Jag haft haft min sedan 2001 och seglat MYCKET med den och regelmässigt förlängt upp till 45 cm och även seglat med den kombinationen i stora vågor (Maui). Estetiskt syns det defintitvt att den varit med om en del, men funktionen är lika bra som dag 1. Den kostar en del, men är också bra.

Om jag inte minns fel har Hot Sails Maui en billig lång kolförlängare också som de har testat hårt på Maui.

Att köpa en billig aluförlängare och regelmässigt segla med upp mot 50cm förlängning tycker jag inte är en bra ide. Jag tror inte det kommer hålla i längden. Såg ett gäng böjda aluförlängare på Maui.

Jonaish, vilka segel är de du kör och vad är luff-längden? Vilken mast är det du skall köpa?

• s_boy

Medlem
    23 januari, 2006 vid 14:42

Tjena

Jag har köpt en LS rdm kol längare och det ända jag kan säga är att dom suger.
    När jag körde med den första gången så pajade den. Det jag fick som svar var att jag hade halat ner för mycket vilket jag tycker är skit snack.
    Ska fan aldrig köpa en LS mer.

• oscar

Medlem
    23 januari, 2006 vid 15:19

Fick du ingen ny alltså? Har det inte gått mer en 6 månader sen du köpte den kan de sticka upp sitt finger i röven, bläddra lite i konsumentköplagen och sedan försöka BEVISA (ska hålla i domstol) att du gjort något fel med den. Kan de inte det så är det bara att ge dig en ny.

• jonaish

Medlem
    23 januari, 2006 vid 15:23
    Ola H. wrote:
    Jonaish, vilka segel är de du kör och vad är luff-längden? Vilken mast är det du skall köpa?

Jag har N.P. NR 6.2 å Simmer WaveComp 5.3 å de är till 430 master och jag tror att luff-längden är typ 445-455…..

Masten är en 400 rdm 80% från 2005 och köpt på SP med LS alu förlängare som jag får med å den förlängaren är 38 tror jag…

😀

• ola-h

Medlem
    24 januari, 2006 vid 09:21
    jonaish wrote:
    Jag har N.P. NR 6.2 å Simmer WaveComp 5.3 å de är till 430 master och jag tror att luff-längden är typ 445-455…..

Masten är en 400 rdm 80% från 2005 och köpt på SP med LS alu förlängare som jag får med å den förlängaren är 38 tror jag…

😀

Wavecomp 5.3 skulle i princip kunna funka på 400-mast (gissningsvis är luff snarare ned mot 440 än upp mot 450) men NR 6.2 kommer helt säkert funka dåligt på den masten du nämner och jar är osäker på att det existerar en förlängare lång nog. Kom ihåg att du normalt behöver dra några cm extra när du kör rdm relativt när du kör ”standardmast”. Även om du skille hittan en så lång förlängare så är det långt ifrån säkert att masten klarar att förlängas nästan 60cm. Bland annat kommer bomförstärkningen hamna alldeles för lågt. Så, jag avråder det bestämdaste.

Jag gissar att du har en gammal 430-mast nu (eller vad har du kört seglen på tidigare). Behåll den till 6.2:an och testrigga 5.3:an med en lånad lång förlängare innan köp. 400-masten funkar antagligen bra till dina mindre segel och om du planerar uppgradera de större seglen såsmåningom kan du då välja dessa för att funka med en 400-mast. Så, masten behöver inte vara ett dåligt köp.

Fundera t ex på om du kan tänka dig att köra runt 5.7-5.9 som störst. Då finns ett gäng segel som klarar sig bra på 400-mast.

Dock, om du huvudsakligen köper masten för att användas med dina nuvarande 5.3 och 6.2, så tycker jag definitivt det är ett dåligt köp. Leta på en 430 istället.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jaaaaa då har man hamnat i ett djungelvrål (rdm förlängare?)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.