Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Jag är nyfiken, behöver råd

Taggad: 

• Jag är nyfiken, behöver råd

Publicerad av spray på 16 april, 2007 vid 22:02

Tja

Jag är grymt sugen att prova på någon slags vindsurfing. Jag har aldrig vindsurfat men har haft en ganska avancerad centerbordsjolle.

Jag vet inte mycket om vindsurfing, men jag läste ett test i tidningen segling där dom testade formula vilket tydligen skulle vara en actionfylld sport (?).. Jag har även förstått att det finns speed och freestyle inom vindsurfningen.

Vilken typ av surfning ska jag då välja? Det jag är ute efter är något som är riktigt häftigt, där det går undan ordentligt och att man måste ”kämpa”. Själv är jag ca 80kg/174cm och hade tänkt segla på Siljan här uppe i dalarna, samt då och då ta med sig brädan när man är ute och semestrar..

Har heller ingen som helst aning om vad ett komplett paket kostar, min budget är ca 10-15000kr. Vad kan ni rekomendera för grejor, man vill ju inte kunna skylla ifrån sig på matrialet 😛

//

bjornen svarade 17 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • canoya

Medlem
    17 april, 2007 vid 09:16

Klart du ska börja vindsurfa!

Här finns tips och råd för nybörjare:

http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=28891

/Håkan

• spray

Medlem
    17 april, 2007 vid 10:20

Finns det någon bra butik i sthmsområdet som säljer formula grejor?

Lite dumt att man inte känner en enda kotte som sysslar med det här, lätt att bli blåst vid köp av grejor då.

Har läst neewb FAQn, stämmer detta jag snappat upp?

* ca 150liters bräda, ca 70cm bred

* 11kvm segel med matchande mast. (hur man nu vet att den matchar?)

* tvådelad mast är bra

* fena på cca 70cm är bra

Va kan ni rekomendera för grejor om jag vill satsa ¨på lite snabbare grejor direkt? Att det ev. är lite svårare att lära sig på är inga problem…

MVH

• spray

Medlem
    17 april, 2007 vid 10:22

Undrar också om det är omtålig grejor det här? Är det lätt att segla sönder grejorna eller är det mer när man klantar sig som grejorna går sönder? Vad är vanligaste orsaken till att man pajjar grejorna? ¨

MVH

• swe876

Medlem
    17 april, 2007 vid 11:05

@Spray 376877 wrote:

Jag har aldrig vindsurfat men har haft en ganska avancerad centerbordsjolle.//

Hej,
    med tanke på din jollebakgrund så infinner sig frågan. Är du intresserad av kappsegling? Är du intresserad av kappsegling så är Formula den enda levande brädkappseglingsklassen i Sverige.

Därmed inte sagt att Formula är det bästa att lära sig brädsegla på. Själva brädan är nog ok om den bara inte var så ömtålig… De vanligaste skadorna på en Formulautrustning är spräckt nos på grund av kastfall, grundstötning med fenan, knäckt mast på grund av materialutmattning och hål i brädan på grund av slarv/otur vid bärandet ner och upp från vattnet. De flesta skrovskador kan man laga själv med hyffsat resultat.

Gällande vad som är bäst att lära sig på så förordar jag, en billig variant, gärna en gammal långbräda. Kan du segla så går det fort att lära sig grunderna. På den här punkten kommer jag att få mothugg… Lämplig nybörjarutrustning diskuteras ofta.

När du väl har lärt dig grunderna i vindsurfing och dessutom kan segla sen tidigare kan du lära dig hantera en Formulautrustning relativt enkelt. Att bli bra på kappsegling tar dock längre tid! 🙂

Hälsningar
    Jona

• spray

Medlem
    17 april, 2007 vid 11:18

Hej igen, så många frågor jag har =) Tacksam för alla svar.

Är totalt förvirrad nu, läste i en surfkatalog att det finns freeride segel med upp till 9kvm.

Freeride är väl en sådan ”vanlig” bräda, dvs lite mindre än formula? Hur skiljer sig en freeride mot en formula eller kan man bara byta ut riggen på en freeride och sen få en formula?

Vilken typ av vindsurfning passar bäst på en riktigt stor insjö som siljan? (formula, freeride, slalom, speed, våg, ”crossover”, ”flatwater”, ”race”, freestyle, stubbie…..ETC Vad betyder de olika grejorna?)

• tobhed

Medlem
    17 april, 2007 vid 11:29

För att få bäst, mest allround svar på dina frågor hade jag nog ställt samma fråga ute på det allmänna forumet (du är inne på formula forumet just nu) – dvs berätta vad du kan och vad du vill så kan nog fler människor hjälpa dig.

• pure

Medlem
    17 april, 2007 vid 11:37

@Spray 376951 wrote:

Hej igen, så många frågor jag har =) Tacksam för alla svar.

Är totalt förvirrad nu, läste i en surfkatalog att det finns freeride segel med upp till 9kvm.

Freeride är väl en sådan ”vanlig” bräda, dvs lite mindre än formula? Hur skiljer sig en freeride mot en formula eller kan man bara byta ut riggen på en freeride och sen få en formula?

Vilken typ av vindsurfning passar bäst på en riktigt stor insjö som siljan? (formula, freeride, slalom, speed, våg, ”crossover”, ”flatwater”, ”race”, freestyle, stubbie…..ETC Vad betyder de olika grejorna?)

Med risk för att bli lynchad här på ”formula” forumet så tycker jag inte att du skall börja med att köpa en formula utrustning.
    En freeride bräda är bra att börja med med tillhörande segel. Köp begagnat till en början så kan du sedan sälja efter ett tag om du vill ha mindre bräda eller om du vill hålla på med tex Formula, våg-vindsurfing, freestyle eller nått annat. Men en freeride bräda på ca 130-150liter med 6-7 kvm segel är nog en bra början. Det är bra att börja på freeride prylar innan man bestämt sig för om man skall satsa på lite mer speciell inriktningar som tex formula. och som tobhed skriver så posta ett inlägg i det generella forumet.

• bjornen

Medlem
    17 april, 2007 vid 12:37

@pure 376960 wrote:

Med risk för att bli lynchad här på ”formula” forumet så tycker jag inte att du skall börja med att köpa en formula utrustning.
    En freeride bräda är bra att börja med med tillhörande segel. Köp begagnat till en början så kan du sedan sälja efter ett tag om du vill ha mindre bräda eller om du vill hålla på med tex Formula, våg-vindsurfing, freestyle eller nått annat. Men en freeride bräda på ca 130-150liter med 6-7 kvm segel är nog en bra början. Det är bra att börja på freeride prylar innan man bestämt sig för om man skall satsa på lite mer speciell inriktningar som tex formula. och som tobhed skriver så posta ett inlägg i det generella forumet.

Sorry att jag är fräck och bryter mig in men kolla ! 🙂
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=12454

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Jag är nyfiken, behöver råd

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.