Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Jag behöver 30 000 spänn!
-
Precis, för “sakta förmultna under någon buske” räknas inte som slängt, det är reserv.
-
tjena … lånar tråden för en efterlysning……lite dött på köp å sälj nu….
söker en gammal slalom/course-kossa modell jättebred ..ja ni vet typ starboard formula155..Seatrend allstar 80…Kinetic free mission……ja ni fattar bred minst 70-75 å uppåt å Lätt inga hinkplastare…. men även Bic´s lätta långa breda funkar…tja.. fanns väl från 1999 å framåt
även smådefekta men inga vattensjuka saker….. skänkes behövs ej…..kan betala hyfsat för rätt objekt
PM:a om du har nå´t….
å ursäkta igen för trådkapning… 😉
-
@cobainwindsurfer 744190 wrote:
Tror inte det SLÄNGTS så mycket varken nu eller förr. Skillnaden är att det idag iom nätet säljs mycket mer begagnat vidare än det gjorde i mitten av 90-talet. Då slängde man inte heller men lät brädorna sakta förmultna under någon buske eller under någon bod, där man kan se resterna idag.
Hittade en intressant sida förresten: http://1000surfboardgraveyard.blogspot.se/p/1000sg.htmlAngåede länken så skaver detta verkligen…med all rätt. All denna plastsörja vi producerar och allt bilåkande vi blir “tvungna” att hålla på med. Fy f-n!
-
Det är ju eftersatt kunskap kring problemen med plast. Glasfiber mm går ju att hantera på ett ok sätt. Det är ngn slags producentansvarslag som behövs liknande som för bilar. Behövs även för vanliga fritidsbåtar, kajaker mm. I bilindustrin funkar det hyfsat bra med återanvändning och återvinning.
-
Måste finnas incitament för tillverkarna att samla in förbrukade produkter igen, helst ekonomiska incitament.
-
Ja precis, har du kollat vad det kostar för en surfbräda? jqg har iofs ingen att slänga just nu..
-
Sen kan man ju tillägga att det inte är neilpryde eller fanatic som driver båtskroten, så tillverkarna har nog fortfarande inga incitament
-
Konsumenten har makten, bara ligga på tillverkarna.
Flera gör redan bra saker. Bioresin på Starboard till exempel och papp istället för plast i mer och mer emballage (mindre miljöpåverkan). Bics brädor är i återvinningsbar variant av plats så kan troligen slängas i plastsortering på återvinningsstationen. -
@sailortrash 744284 wrote:
Ja precis, har du kollat vad det kostar för en surfbräda? jqg har iofs ingen att slänga just nu..
Surfbrädor kan man slänga (gratis) i containern för “plast” på återvinningscentralerna. Det gick iaf bra för oss i Södertälje Windsurfing Club när vi för 3-4 år sedan skrotade 5 (!) gamla vindsurfingbrädor. Och det var sådana där långa, stora, tunga brädor från mitten av 1980-talet. Gubbarna på återvinningen blev bara glada – (jobbade de på beting?). F ö slängde jag en Electric (snyft!) för bara nåt år sedan på samma sätt.
Det här var alltså i Södertälje, men möter det nåt problem nån annanstans så är det bara att såga upp brädorna med vinkelslipen och slänga bitarna i plaståtervinningen på återvinningscentralerna.
/Lars -
Mitt hemmabygge från -89 i Clarkfoam och polyester fick gå i restavfall på återvinningen när jag städade vinden för några år sedan. Största delen är väl ändå plast (PU och polyester), men en del glasfiber är det ju också.
/Håkan -
Det var väl inte min gamla Electric som gick hädan?
/Kalle
-
@karlklasen 744308 wrote:
Det var väl inte min gamla Electric som gick hädan?
/Kalle
Jo, det var “din” 89-a … förlåt!! (Det var inte meningen att du skulle få reda på det; jag insåg inte att du hängde här …).
Men jag har min 90-a kvar! Och en Astro från samma år 🙂 .
/LarsMen jag har
Logga in för att svara.