Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jag har just ändrat SMHI´s hemsida…

• Jag har just ändrat SMHI´s hemsida…

Publicerad av picnic på 11 oktober, 2011 vid 22:08

till läslig/begriplig!! 😀
    Ni måste ha reagerat på att de kallade t.ex. torsdag natt för fredag natt!? …alltså fredag natt kom FÖRE fredag förmiddag!!

Jag skrev följande mail till SMHI:

Hej

En liten Svenskalektion. Ni skriver fredag natt ist. för “natten till fredag” eller “torsdag natt” på era (5-dygns) kustprognoser. Fredag natt kommer inte före fredag förmiddag utan efter fredag kväll!!! …jag lovar!
    Jag läser numer ofta dessa prognoser (trots detta missöde) för att de f.o.m. i våras/somras blivit mkt. mer tillförlitliga. Innan litade jag mer på Yr.no och Windguru.
    Mvh/Niclas

Svaret kom snabbt:

Hej Niclas!

Dina synpunkter har skickats vidare till ansvarig.

John Ekwall

SMHI / Swedish Meteorological and Hydrological Institute
    Kundtjänst
    SE – 601 76 NORRKÖPING
    http://www.smhi.se

Sen tog det ca 5 dar och; Från och med förra veckan har missen rättats till och man kan numer läsa, t.ex. efter torsdag kväll; ”Natten mot fredag” istället för fredag natt!! Underbart…? begripligt! Eller hur?

Varsågoda:grin:!

doc svarade 13 år, 1 månad sedan 11 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • oaxen

Medlem
    12 oktober, 2011 vid 04:42

Det heter faktiskt svensklektion! : )

Bra jobbat.

• tbsurf

Medlem
    12 oktober, 2011 vid 05:34

yes äntligen

• t_h_s

Medlem
    12 oktober, 2011 vid 06:45

“svensklektion” var det ja. Precis som matematisklektion och musikalisklektion! 🙂

• jesper-b

Medlem
    12 oktober, 2011 vid 13:41

Hm.. “svensklektion”…. skulle väl kunna betyda rätt många saker, t ex en lektion utförd av en svensk lärare, eller en lektion om svenska folket, eller om svensk mat eller vad f-n som helst som kan kallas svensk. Mer korrekt i trådens inledande inlägg torde vara “lektion i svenska språket”…. Utifrån denna lilla fundering kan man nog argumentera för att “svenskalektion” (dock med litet S) är mer korrekt än “svensklektion”.

Enbart mina två ören, för att parafrasera vanligt förekommande anglosaxiskt utryck.

/JB

PS: Kul med gensvaret från SMHI dock!

• g_l

Medlem
    12 oktober, 2011 vid 16:02

Enligt svenska akademins ordlista heter det svenskundervisning och musikundervisning / musiklektion samt matematiklektion / matematikundervisning. Svensklektion finns inte i ordlistan, men analogt med musik och matematik så borde väl det riktiga vara svensklektion? Kanske har vi någon språkprofessor här på konfen som kan ge oss ett korrekt svar på frågan.

MHV från en ingenjör

PS sådana här trådar och kommentarer brukar inte dyka upp på Konfen förrän isen lagt sig…

• svenne

Medlem
    12 oktober, 2011 vid 18:28

Eftersom jag hittar minst 13 fel i texten, så bryr jag mig inte om svenskan generellt och säger istället: Inte så ödmjukt men rätt tänkt. 🙂

• robin

Medlem
    12 oktober, 2011 vid 21:12

Det stavas faktiskt mvh…

• v-thun

Medlem
    12 oktober, 2011 vid 21:22
    G_L;672775 wrote:
    musikundervisning / musiklektion

Ganska säker på att det inte ska vara mellanrum före och efter snedstrecket.

• jesper-b

Medlem
    13 oktober, 2011 vid 07:23

Lexikon? Jag utgick mer från semiotisk grundforskning… med referens till främst Eco (1962; 1984).

/JB

• john1

Medlem
    13 oktober, 2011 vid 07:27

Pleonasm vid överdokumentering.
    JJ

• doc

Medlem
    13 oktober, 2011 vid 07:53

Hellre pleonasm än neoplasm 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jag har just ändrat SMHI´s hemsida…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.