-
Jag kan bara inte sluta att le…
Dagens segling började egentligen i måndags när prognoserna visade på mycket vind idag. Sen dess har planeringen varit i full gång för att få till allt som måste fungera för en heldagsaktivitet….
Den pirrande känslan i magen ökade gradvis och när jag vaknade i morse låg nästan träden ner i trädgården (när det blåser 8-10 märks det knappt…), pirret ökade liksom brådskan att komma iväg. Snabbt fixa micropizza och frukt till barnen, in med allt i bilen och full gas till Björkvik.
Väl framme så verkar det inte så bra trots allt, några är ute och får köra med viss framgång med 5.2-6.0. Jag funderar på att ta 6.7 men blir rådd att ta 5.7. När riggning är klar så har vinden ökat rejält, en kille kommer in med 5.2 och är överriggad. Tunnis tänkte jag och stack ut med 5.7. En kille ropade 5.0 hela tiden… Efter en repa så förstod jag till slut vad killen ropade om och det vara bara att åka in och rigga om – till 5.0. Väl ute på vattnet så visade det sig att 4.0 – 4.5 hade varit bättre. 5.0 gick gick att hålla och jag fick 4 timmar med pangdrag.
Björkvik är ju choppens hemvist men idag kom det (på vissa begränsade ställen) set med riktiga dyningar som var kanon att hoppa på.
Jag har kört i björkvik i 15 år och tror aldrig att jag varit med om liknande förhållanden så här mitt i sommaren. Tror aldrig heller att brädan och seglet har fungerat så bra, liksom att solen har lyst så varmt, som sagt jag kan inte sluta att le!
Logga in för att svara.