Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jag spräckte "me Julie"…

• diil

Medlem
    19 juni, 2007 vid 11:26

Apropå epoxi och allergi: Kan berätta om tjejen och hösten när hon hjälpte till och lagade dingade segelbåtar på segelskolan. Hon plastade och slipade och höll på någon kväll i veckan under typ oktober-december, med inställningen “ja just det munskyddet var det ja, får väl ta på det snart”. Och vips, sommaren efter började hon nysa av pollen och annat. Ingen annan i hennes familj har allergier. Nu har det gått över i nötallergi och diverse annat, tex att hon är allmänt känslig mot insektsbett. Jävligt jobbigt, och onödigt. Epoxi är elakt som f-n! /D

• hellgren

Medlem
    19 juni, 2007 vid 12:02

Ok, munskydd is a måste då.. Hanskar och sådant?

• lex-luthor

Medlem
    19 juni, 2007 vid 12:13

Man lär behöva något bättre än ett vanligt munskydd av papper.

• hellgren

Medlem
    19 juni, 2007 vid 14:01

varrå? Koppla in dyktuben o andars ur den? 🙂

• pure

Medlem
    19 juni, 2007 vid 14:51

Hälso risker med epoxi enligt wikipedia:

* oestrogenic activity;
    * alteration of male reproductive organs;
    * early puberty induction; and
    * shortened duration of breast feeding.
    * Pancreatic Cancer

alteration of male reproductive organs – låter som om man skall hålla sig borta från detta

• zehlertz

Medlem
    19 juni, 2007 vid 15:09

kostade den bara 2000 spänn så hade jag silvertejpat skiten o bara kört!

kanske kletat på nåt gött först så den inte suger in mer vatten… o sen klabbat på m silvertejp!!

• ola_p

Medlem
    19 juni, 2007 vid 17:57

Sammanfattning:

Det är kontakten och inte ångorna som är farliga.

Slipdammet är det klart elakaste (kommer åt lika bra som ångor och är riktigt onyttigt).

Alltså ordentliga heltäckande kläder och handskar samt skydd för ansikte.

• mr_johan

Medlem
    19 juni, 2007 vid 19:44

men om man våtslipar med mycket vatten, räcker det inte med hanskar då? borde ju bara bli en deg/gegga av dammet. kan ju helt klart vara ett alternativ i så fall!

• safesurfer

Medlem
    19 juni, 2007 vid 21:51

Ifrån de tidigare trådarna om detta ämne så har jag förstått det som att det är betydligt mindre farligt om man låter epoxyn härda ordentligt innan man börjar slipa.

• surfen

Medlem
    19 juni, 2007 vid 22:23

@SafeSurfer 391405 wrote:

Ifrån de tidigare trådarna om detta ämne så har jag förstått det som att det är betydligt mindre farligt om man låter epoxyn härda ordentligt innan man börjar slipa.

Nej för FAN, Det är värre ändå när du slipar epoxy, ansiktsmask på! Och när du håller på och kletar med skiten sörj för god ventilation och ansiktmask på, undvik att få på händerna, eller bar hud…

//Tommy

• svenne

Medlem
    20 juni, 2007 vid 06:08

Torrslipar du ska definitivt masken vara på, våtslipning är en annan femma. Handskar bör du ha hela tiden, det finns alltid en liten mängd ohärdat resin som frigörs när du slipar.
    Epoxi är lösningsmedelsfritt, men du ska definitivt ha bra ventilation och helst ett utsug. Om du har bra ventilation så är det ändå lämpligt med ett ansiktsfilter för att förhindra att få ohärdad epoxi på huden, ansiktet är extra känsligt.
    Polyester och vinylester innehåller lösningsmedel (styren), och används inte kolfiltermask så kan jag lova att man inte jobbar så länge utan att känna sig full. Ester-resin kan användas på smålagningar, men får inte komma åt kärnan på brädan. Jag använder det aldrig, bara epoxi.

Återigen, ska man följa reglerna för C-verksamhet (arbete med kemikalier) ska alltid heltäckande kläder användas, som inte används till något annat. Skyddshandskar och då helst i tre lager; innerst en bomullshandske, en bra gummihandske som exempelvis diskhandskar och överst en engångshandske för att skydda mot det värsta kladdet. Sedan lämnas alla skyddskläder tills epoxin är härdad så att det är säkert att hantera dem.
    Sist men inte minst skall ansiktsskydd användas, dvs en likadan skyddsskärm som kemister använder för att undvika stänk (finns på Biltema). Används inte en sådan skall ansiktsfilter och skyddsglasögon vara på under hela tiden arbetet sker!

Slipdammet är en stor risk trots att det är genomhärdat då det är så extremt enkelt att få i sig dammet, och har epoxin blandats dåligt finns det ohärdade delkedjor i dammet. Våtslipning är alltid att rekommendera.
    En del kan slarva med epoxi i hela livet utan en enda reaktion, andra slarvar en gång för att sedan sitta i allergihärvan.

MVH,
    S

• lars_k

Medlem
    20 juni, 2007 vid 06:34

Grymt informativt som vanligt Svenne!
    Om man får epoxi på huden, hur tvättar man lämpligast bort det?

• svenne

Medlem
    20 juni, 2007 vid 07:41

Tack skaru ha. 🙂
    Varmt vatten och tvål. Aldrig lösningsmedel.
    Det är bra att smörja in händerna med Helosan eller någon annan fet kräm innan, så är det både lättare att tvätta och bättre skydd.

• lars_k

Medlem
    20 juni, 2007 vid 08:26

OK. Jag klarade mej sist jag kladdade med epoxi. Fick inget på mej trots endast T-shirt och bara ett lager gummihandskar. Sen torrlipade jag utan skydd… Skärpning! :p

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jag spräckte "me Julie"…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.