Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Jag vill satsa vill du hjälpa mig??
-
@Spray 537000 wrote:
Vidvinkel och vattenhus skulle sitta fint för dig.
Varför inte börja ta betalt för att titta på din hemsida? 100kr/år, en symbolisk summa. 80 medlemmar så har du 8000kr.Då jag fotar själv tycker jag också det är lite frustrerande att många tror att det är helt gratis och uppoffrandefritt att vara fotograf.
Hoppas du får ihop lite cash till uv-huset.
Innan man börjar tjoa om att ta betalt borde man kanske fundera lite över vad man faktiskt klarar av att leverera… En bra början vore kanske att kunna visa vad man kan prestera med en billigare såkallad “vatten hus påse” tex. Ska man trotts allt ta betalt för något kräver ju detta en motprestation…
Personligen tycker jag att många av våra “hobby” fotografer och filmare som brukar posta inlägg här och på andra sidor håller betydligt högre kvalitet och underhållningssvärde än somliga “proffs”.
Personligen tror jag mer på att visa resultat först och eventuellt pengar för det bästa i efterhand. Förslaget 2fast4u kom med är nog ingen dålig tanke.
-
@usel 537077 wrote:
Innan man börjar tjoa om att ta betalt borde man kanske fundera lite över vad man faktiskt klarar av att leverera… En bra början vore kanske att kunna visa vad man kan prestera med en billigare såkallad “vatten hus påse” tex. Ska man trotts allt ta betalt för något kräver ju detta en motprestation…
Personligen tycker jag att många av våra “hobby” fotografer och filmare som brukar posta inlägg här och på andra sidor håller betydligt högre kvalitet och underhållningssvärde än somliga “proffs”.
Personligen tror jag mer på att visa resultat först och eventuellt pengar för det bästa i efterhand. Förslaget 2fast4u kom med är nog ingen dålig tanke.
Tycker nog jag har bevisat mitt fotande under de år jag fotat och hans ide e bra. Dock så är detta inget krav utan en fråga och vill man så e man med annars så skiter man i det jag lurar ingen förstår inte riktigt ditt resonemang här.
Som sagt det är en fråga och vill man så vill man annars kan man hålla k-ften
😉
PZ
-
@surfslusken 537059 wrote:
Om ja lyckas komma hem pa semester (fa permis fran anstalten) sa kan du ge dej pa att vi kor en foto tripp till Klittmoller.
Jepp där var jag inte riktigt med men visst gör vi det slusken 🙂
-
Jarocka.se vilken värdelös hemsida. Det går inte att gå vidare nånstans, Eller få mer info om hemsidan osv..?
-
@BroderIsak 537167 wrote:
Jarocka.se vilken värdelös hemsida. Det går inte att gå vidare nånstans, Eller få mer info om hemsidan osv..?
Jepp håller med dig 🙂
-
@RobRox 537084 wrote:
Tycker nog jag har bevisat mitt fotande under de år jag fotat och hans ide e bra. Dock så är detta inget krav utan en fråga och vill man så e man med annars så skiter man i det jag lurar ingen förstår inte riktigt ditt resonemang här.
Som sagt det är en fråga och vill man så vill man annars kan man hålla k-ften
😉
PZ
Som sagt, det finns olika åsikter om allt. Kvantitet behöver ju inte vara samma sak som kvalitet. Uppenbarligen snuddade jag vid ett känsligt ämne här. Men jag ser fram emot att se vad du kommer att prestera i år!
-
@usel 537179 wrote:
Som sagt, det finns olika åsikter om allt. Kvantitet behöver ju inte vara samma sak som kvalitet. Uppenbarligen snuddade jag vid ett känsligt ämne här. Men jag ser fram emot att se vad du kommer att prestera i år!
Hahahah nej då ingen fara Usel 😉 Låt oss se var det landar. Antingen blir det bra och alla är nöjda eller så skiter det sig och då löser vi det oxå. Tror det kan bli ett riktigt roligt år både surfmässigt och fotomässigt.
Det viktigaste är att man har damn kul och relaxat eller håller du inte med mig 🙂
PZ
-
Tyvärr är jag fattig student och har inte mycket att lägga på bilder…
Men vore kul och se lite bilder från spots lite längre norrut också…
Åsa, torkel, fiskebäck, björlanda m.m
freestyle och speed kan vara roligt med!
Här kan du komma nära seglarna utan att behöva bli blöt dessutom
och kan ju då visa prov på även andra vinklar o idéer…kanske du skulle få större underlag till intresserade också!
-
Jepp det är verkligen min tanke och önskan. Jag jobbar i högsbo så när ljuset dröjer sig lite längre på dagarna så blir det garanterat foto från fler spots. Många gånger är det tillfälligheter när jag drar ner. Typ har 40 minuter att jobba på så då blir det naturligt abay läjet och så men jag vill verkligen fota sreestyle och speed hör av er när ni kör så ska vi säkert ordna det.
Vill du ha någon bild så hör av dig så löser vi givetvis det NP
-
I all välmening; jag tror inte folk är intresserade av att betala för vad dom redan idag får gratis – bilder på hemsidan.. Om det är företag man vänder sig till (som ofta vill publicera) så fungerar det med en liten logga med copyright i ett hörn. Men ska man sälja till privatpersoner har jag den uppfattningen att man måste minska upplösningen rejält på bilderna som visas (absolut max 640xX pixlar) samt lägga en stor vattenstämpel över hela bilden. Bilden måste bli obrukbar annars kommer dina kunder bara sno bilderna från hemsidan och printa upp själva.
Det är väldigt lätt att spara ner relativt högupplösta bilder på din sida.Företag är enklare, dom måste för det mesta respektera copyright.
-
TROR GÖR MAN I KYRKAN 🙂
Jo det e väl ingen hemlighet att man kan rippa dem rakt ur siten och skriva ut själva. Finns ju som sagt 2 sätt att komma runt det, det första är att visa bilder i 300*200 pixlar eller lägga en fet jävla logga copyright över den. Båda 2 suger så fett och sabbar min ide med allt. Min tanke med SAW är att man ska komma hem efter surfet och gå till siten kolla på bilderna och ta en kall bärs till.
Om folk sen snor bilder för att skriva ut själva får väl stå för dem jag tänker inte sjunka så lågt så att jag sabbar för dem som uppskattar det jag gör. Det finns några eldsjälar som gillar det jag gör och stöttar mig så det ska nog lösa sig i slutändan.
Blir iaf lite fotning i ikväll om någon e ute och kör
-
@RobRox 537236 wrote:
Om folk sen snor bilder för att skriva ut själva får väl stå för dem jag tänker inte sjunka så lågt så att jag sabbar för dem som uppskattar det jag gör.
Förstår inte hur du tänker nu. Du förstör väl inte för dom genom att hindra dom att ladda ner bilder från din hemsida. Det är snarare dom som förstör för dig som tar bort alla dina möjligheter till att få ersättning till ny utrustning.
Sålänge du ger bort bilder kommer ingen eller väldigt få vilja betala, det är min övertygelse.
Låt folk betala en liten summa för att komma in på saiten, så kan dom dricka bärs och ladda ner hur mycket bilder somhelst och du får pengar till kameragrejor. -
men vad ni gnäller – passar det inte är det väl bara knipa! eller hoppa i själv och plåta om ni har så många bra idéer?
hatten av för alla surf-fotografer (så många är ni inte), ni gör ett grymt jobb!
-
@Spray 537250 wrote:
Förstår inte hur du tänker nu. Du förstör väl inte för dom genom att hindra dom att ladda ner bilder från din hemsida. Det är snarare dom som förstör för dig som tar bort alla dina möjligheter till att få ersättning till ny utrustning.
Sålänge du ger bort bilder kommer ingen eller väldigt få vilja betala, det är min övertygelse.
Låt folk betala en liten summa för att komma in på saiten, så kan dom dricka bärs och ladda ner hur mycket bilder somhelst och du får pengar till kameragrejor.Bullshit. Världen är full av folk som tycker att de ska betala för sig. Har du jobbat på nån arbetsplats där det finns såna där fikakorgar, och en låda att lägga pengar i bredvid? Det finns massor av studier på det och firmorna som håller sånt brukar ofta märka att kassan inte stämmer helt, men det är extremt sällan som pengaburken är helt tom när fikakorgen är det.
En annan bra jämförelse är Radioheads skiva In Rainbows, som låg uppe för nedladdning, och så fick man bestämma själv vad man ansåg skivan kostade och betala så mycket eller inte alls. Skivan låg bara uppe i två månader och gick under den tiden inte att köpa i butik. När de två månaderna var över så hade Radiohead tjänat mer pengar på skivan än de gjort totalt på den föregående skivan.
Jag tycker det finns väldigt tydliga tecken på att det finns folk som anser att de för betala för sig.
-
@Rasmus_W 537257 wrote:
Jag tycker det finns väldigt tydliga tecken på att det finns folk som anser att de för betala för sig.
Om fotokillen hade fått betalt 5% av värdet på sina bilder så hade han kunna köpa ett UV-hus utan att blinka.
Det största problemet är nog att gemeneman anser att bilder ska vara gratis.
Logga in för att svara.