Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jaha! Det var så den…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 maj, 2005 vid 08:42
  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 maj, 2005 vid 08:44

    Helvete vad dålig jag är på detta, vi provar denna länk istället.

    http://www.star-board.com/products/boards/aerowood.gif

    /H-J

  • ola-h

    Medlem
    12 maj, 2005 vid 09:40

    Jo, den ser verkligen inbjudande ut och jag ångrar nästan lite att jag inte beställde en, men för mina 68 kilo kändes det helt enkelt väldigt stort med 117 resp 127 liter. Tidiga testutlåtanden indikerar dock att detta är en mycket lovande bräda för lättvindsvågor och allmän skojkörning i lättvind och även om inte jag beställt en Aero så fick konceptet mig att istället beställa den ett exemplar av den största EVOn.

    Så vitt jag vet som kommer det finnas Aero hos OnWater rätt snart och möjligheter till test kommer säkert dyka upp.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 maj, 2005 vid 10:56

    Själv väger jag 90 kg i strumplästen. Har alltid ansett att slalom eller raceboard varit det enda rätta för lättare vindar, men har alltmer bytt uppfattning. Siktar man på att segla Åsa en dag med kuling och det visar sig att det var Åsa Boden som gjort rapporten så det bara blir max 10 m/s i byarna så vill man ju inte åka hem till sambon som någon annan loser och börja svära och klaga. Då tar man fram detta monster och har kul ändå. Eller har man det?
    Problemet för mig numer är de tio kg extra kroppsvikt som tillkommit de senaste åren. Detta gör att innan mitt slalomspett kommer igång så har ½ m chop övergått till, speciellt i Åsa, 1½- 2 m chop vilket jag villigt erkänner att jag inte kan bränna järnet över.
    Så problemet ligger dels i min vikt och rätta mig om jag har fel de oftast väldigt chopigga vattnet runtom Gbg. Jag saknar Open ocean vatten likt det man har i Halmstad med stora dyningar och mindre skvalp. Skulle detta finnas eller ett riktigt bra speedställe runt Gbg vore slalomspettet perfekt. men inte annars.

  • ola-h

    Medlem
    12 maj, 2005 vid 11:44

    Ditt problem varkar ha två olika lösningar. Antingen skaffar du slalom eller freerideprylar som du kommer igång tidigare med. Sådan finns. Detta alternativet är att rekomendera om det är snabb raktframsegling som du gillar och verkligen vill kunna köra ofta. Alternativt skaffar du prylar som är mer lämpliga för att segla vågor men och får därmed segla färre gånger.

    Ingen bräda kna nog till fullo ensam täcka dessa alternativ lika bra som två specialiserade brädor. Aero, Kombat och likande saker från andra tillverkare försöker dock vara hyfsat kameleontiska, dvs beroende på fena, stroppmontering mm så kan de antingen vara hyfsat roliga vid raktframsegling eller riktigt bra i vågor. För det scenario med halvschyssta vågor i Åsa som du beskriver hittar du enligt mina gissningar svårligen något som slår Aeron för vågsegling och 90 kilo. Även om Åsa är ett med svenska mått bra vågställe så är trots allt själva grundsvallet långsamt och trycklöst och har vinden dött av lite behövs antingen övergrym teknik eller lite extra brädstorlek för att kunna leka vidare i vågorna. Ingen “vanlig” vågis finns i tillräckligt stor storlek för att vara tillräckligt stor för 90 kilo och den typen av segling. Om det dock är lite mer klassiska förhållanden, säg en bit över 15m/s och riktigt fina vågor så är min preliminära gissning att Aeron blir tämligen stor. Var gränsen till “för stor” går lär dock inte gå att säga förrän du själv testat.

    Så, skall du täcka in dels lättvindsegling med segel upp mot 7.5, kanske 8 kvadrat och samtidigt kunna utnyttja en riktigt bra vågdag så blir det nog fortfarande till att ha två brädor. Det som Aeron skall tillföra jämfört med en stor freeride är mer manöveroerinterad känsla i lättvind och jämfört med en vågbräda på 95 liter helt nya lättvindsvågridningsmöjligheter för tungviktare.

  • bonasurf

    Medlem
    12 maj, 2005 vid 12:40

    Du Ola hur är den stora evon?

  • hjn

    Medlem
    12 maj, 2005 vid 12:59

    Ja nu hoppas jag min kära kollega Drakglenn blir nöjd att se mig logga in. Av någon outgrundlig anledning så visste han mina inloggningsdata men inte jag.

    Har kört med tvåbrädskonceptet sedan 93 och numer när beg marknaden svämmas över av tokbilliga dedikerade brädor är det inte ekonomin som sätter gränser utan snarare transporten där snart bara släpvagn återstår, för tänk om man inte har slalomspettet med och det blir, av någon anledning jag inte kan fundera ut här, perfekta förhållande för den.

    En motstående reflektion jag gjort på sistone är att jag inte blivit snabbare med åren, övertygad om att jag var lika snabb 92 som idag. Det börjar kännas som dead end där slalomstancen inte utvecklar mig mer, därmed inte sagt att jag är på topp.

    Sammantaget så kan jag säga att jag tror på mer manöver-åkning även i lättare vindar (8-10m/s) men jag är inte helt säker, utan att för den skull ta hela steget till freestyle, men vem vet man kanske blir en inbiten freestylare trots stelhet och snart 40.
    För 15 år sedan var det viktigast att segla om polarn, men nu vet jag inte längre om det är särskilt upphetsande, det är ju beroende av så mycket så man kan ju aldrig, ens i smyg, fira någon ärlig seger. Ett noterad speedreckord vore ju dock kul att ha på sin meritlista.

    Segling i storleken 5.7 till 4.2 har annars skett med olika vågkit sedan länge och är för mig det givna valet i de vindområdet.

    Undrar om man är ensam med beslutsångest grin.gif

  • ola-h

    Medlem
    12 maj, 2005 vid 15:37

    Ca 92 liter, 62cm bred, 236 lång. Det är stort för mina 68 kilo. Fast jag har en större bräda nu, FreeSex 100, 242*64.

  • anders_hoffman

    Medlem
    12 maj, 2005 vid 17:19

    En sak jag inte förstår bara.. varför varför varför sätta tuttlebox på en sådan bräda? Det är lögn att hitta vettiga våg/freestyle-fenor med tuttle!!
    Finns det någon vettig anledning till att Starboard har valt att göra så? En Powerbox hade väl räckt i alla fall, så stora påfrestningar är det ju inte.. eller det kanske inte är det det handlar om? confused.gif

  • the_novice

    Medlem
    12 maj, 2005 vid 19:06

    Det är väl ekonomin som styr som vanligt, starboards alltså, har väl med patent att göra…

  • ola-h

    Medlem
    13 maj, 2005 vid 05:09

    Starboard har helt enkelt tagit beslutet att de tycket Tuttle är en bättre konstruktion. De har inte Power på några av sina brädor. Dock kommer det helt nyutvecklade vågfenor från Starboard till Aeron, om jag är rätt underrättad.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jaha! Det var så den…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.