Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Jaha, quad fins på vågisar …men slalom då?

• Jaha, quad fins på vågisar …men slalom då?

Publicerad av joth på 27 januari, 2010 vid 19:43

Tänker närmast kanske på dubbelfeningar då. Lågt vatten som inte duger för 40cm + fenor eller bara få bättre kontroll i gipp eller chop. Någon som har en ide. 2 mindre fenor istället för en fet.

Hur mycket påverkas toppfart etc .. Tulla lite på det för bättre kontroll.

Lars_K skriver att quaden ger bättre höjdtagning som + tex …

Har sett det på nån AHD freeride tror jag men inte på fullblods slalom.

mahi svarade 15 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • bicless

Medlem
    27 januari, 2010 vid 21:05

De twin och truster jag testat på vågisar går generellt långsammare än single trots mindre fenor. Känns knepigt att få det snabbare även om iden med bättre grundgående vore kalas.

AHD påstår att en foil skall ta kunna gå snabbare än vanlig fena, dock är det en hel del tekniska problem med instabilitet man jobba rmed att förbättra. Här ser man en foilbräda in action, dvs brädan nuddar ej vattnet.
    [ame=”http://vimeo.com/5519351″]On board Foil Windsurfing on Vimeo[/ame]

• carl-r

Medlem
    27 januari, 2010 vid 21:10

Om man jämför olika typer av isbrädor så verkar det som att de med dubbla skenor bak i princip är helt och hållet spinoutfria på knöglig is. Kan det vara likadant i vattnet?

• kapten-k

Medlem
    27 januari, 2010 vid 22:14

Tror inte på flera fenor, varken för wave eller slalom.

Har man bättre höjdtagning med en quad, så kan man bara ösa på en större fena på sin single fin, då får man bättre grepp oxå. Twinsers, thrusters och quad ger väl bara bättre grep när man redan har spinout på vågtoppen och när man gör trix

Satt thusters på min f2 starlit från 1984 typ, Frågan är när staket,klot och lexan fenor blir hippt igen.

Joth: köra med två fenor är ungefär som att köra med ett strå sjögräs på fenan, det vet du ju hur det känns!, så nu du behöver du inte stoppa fler boxar i din isonic

• lars_k

Medlem
    27 januari, 2010 vid 22:28

Det är inte bara att spänna på en större fena på en vågis. Man får en massa negativa effekter pga hävarmen etc. Quadfins verkar trolla bort denna effekt, mer fenyta och driv, utan att brädan blir stel i sväng.
    Men för prestanda höjdtagning+fart tror jag mer på ett bärplan. Dvs singlefin. För en formula fortsatt en långsmal fena. Jfr flygplanen. Finns inga dubbeldäckare för trafikflyg, en tunn och långsmal vinge är mest effektiv. Men för aerobatic finns det fortf dubbeldäckare…

• kinetic

Medlem
    28 januari, 2010 vid 08:01

Jag kan tänka mig att en V-fin skulle kunna funka, dvs en fena (eller rättare sagt 2 som är ihopsatta till en), man kan säkert designa den på sådant sätt att den ger viss bärplanseffekt i högre farter. Dock så lär de bli mäkta svårgippade är min gissning…

• joth

Medlem
    28 januari, 2010 vid 12:21
    Kapten K;596518 wrote:
    Joth: köra med två fenor är ungefär som att köra med ett strå sjögräs på fenan, det vet du ju hur det känns!, så nu du behöver du inte stoppa fler boxar i din isonic

Hehe, iSonicen är så bra den kan bli. Den rör jag inte. Min tanke var på större slalom på bredd 70cm som kräver rätt stor fena. I habo är ju det nästan omöjligt vid revet. Inte för farten utan möjligheten att köra alltid och ändå ha ok fart och kontroll.

Man funderar en hel del när snö och is är dominerande ute. En del ideer bra o en del dåliga….

någon som skall sälja sin iS111 07/08? (lovar skall inte sätta 2 fenboxar på den)

• rasmus_w

Medlem
    28 januari, 2010 vid 19:21

Skulle flera fenor göra det möjligt att speeda på nästan kite-grunt (=plattare) vatten? Skulle det plattare vattnet uppväga de extra fenornas motstånd?

• mahi

Medlem
    29 januari, 2010 vid 09:19
    joth;596552 wrote:
    Hehe, iSonicen är så bra den kan bli. Den rör jag inte. Min tanke var på större slalom på bredd 70cm som kräver rätt stor fena. I habo är ju det nästan omöjligt vid revet. Inte för farten utan möjligheten att köra alltid och ändå ha ok fart och kontroll.

Man funderar en hel del när snö och is är dominerande ute. En del ideer bra o en del dåliga….

någon som skall sälja sin iS111 07/08? (lovar skall inte sätta 2 fenboxar på den)

Har en iS111 07 men den säljer jag nog aldrig. Tills döden skiljer oss åt, eller hur är det man säger?
    Kan verkligen rekommendera den dock, tycker det är kanon största bräda, tar ganska stora segel.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA