Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › JAHA!! VAR F!!!! SKA MAN FÖRSÄKRA SINA SAKER…..?
-
JAHA!! VAR F!!!! SKA MAN FÖRSÄKRA SINA SAKER…..?
basse svarade 18 år, 11 månader sedan 20 Medlemmar · 49 Svar
-
Hehe….här är jag. Ligger inne på “sjukan” just nu, Astra Zenecas forskningsavdelning som försökskanin. Återkommer gärna när jag får tid över.
-
Jag tror minsann att de där som nu säljer försäkringarna!!! Inte alltid har 100% koll..Det låter bra det ni säger!!! TACKAR för alla tips!
-
Jaha… Jag som trodde att surfprylar var förbrukningsmateriel…
JohanC
-
Lite tid över nu mellan alla EKG:n och blodkontroller….
Så här ligger till:
En del bolag har mer kunskap än andra, eller rättare sagt skadereglerarna har mer eller mindre kunskap. Även villkoren skiljer sig men juridiskt ska det inte skilja egentligen, jag försöker förklara nedan varför.Surfutrustningen kan tolkas försäkringsjuridiskt på två olika sätt, det är nog där det skiljer sig åt mellan bolagen, även inom samma bolag.
Det ena är att surfbräda med rigg anses som båt/fartyg (dess huvudsakliga uppgift är att framföras på vatten) och ska försäkras därefter. Den anses inte som lösöre och försäkras specifikt liksom man gör med en segelbåt, bil, moped eller liknande. Surfprylarna ingår alltså inte i hemförsäkringen som lösegendom enligt vissa bolags villkor. Den tolkningen är troligen den rätta eftersom brådor ska juridiskt klassas som båt. Men nu är inte det hela sanningen. Att få ut en stulen bräda från hemförsäkringen kan nog säkerligen gå bra, i vissa fall! Något vi måste komma ihåg är att hemf. endast ersätter stulen
lösegendom i hemmet eller biutrymme (tror det brukar stå annan plats upp till ett visst belopp) Observera att det måste vara styrkt brott, det vill säga brutet hänglås/dörr eller liknande. Grejer på biltak är inte annan plats, inte heller i bilen…….där den vanligaste stöldorsaken är.
Som alternativ två reglerar bolaget surfpr. som lösegendom och då går det att få ut ers. via den ordinarie hemf. utan tillägg, förtydligar dock att jag idag inte känner till något bolag som ers. utan tillägg, den tiden är förbi…….Avslutningsvis kan jag informera att “stora båtar” subventionerar våra surfprylar rejält för de som har separat båtförsäkring eller småbåt som en del bolag kallar det för.
En sak till…..risken är egentligen ganska liten att bli bestulen om man använder hjärnan och tar hand om sina prylar och inte låter dem ligga kvar i eller på bilen, det är som att erbjuda tjuven ett gyllene tillfälle. Töm bilen när ni kommer hem……………
Egentligen borde den här disk. handla om något betydligt viktigare….vad händer om jag blir skadeståndsskyldig när jag surfat på någon. kanske det blivit personskador eller kanske tom ett dödsfall….hur regleras det? Båtar har ansvarsförsäkring och bilar trafikförsäkring. I förhållande till det så ter sig en stulen bräda eller trasig rigg som peanuts anser jag!
-
Svar till:
Egentligen borde den här disk. handla om något betydligt viktigare….vad händer om jag blir skadeståndsskyldig när jag surfat på någon. kanske det blivit personskador eller kanske tom ett dödsfall….hur regleras det? Båtar har ansvarsförsäkring och bilar trafikförsäkring. I förhållande till det så ter sig en stulen bräda eller trasig rigg som peanuts anser jag!
[/ QUOTE ]
Är det inte så att en sån försäkring ingår om man är med I SBF? -
Inte vad jag känner till, däremot tror jag om inte minnet sviker helt att samtliga förbund som ingår under riksidrottsförbundet har någon mycket enkel olycksfalls förs. vid träning och tävling. Kanske att seglaravdelningen tecknat särskilt avtal om ansvar men det är inget jag känner till i skrivande stund.
-
Kan någon klargöra för vad sbf försäkringen täcker, är det en skadeförsäkring, ansvarsförsäkring eller något annat?
Tränar gör man ju för övrigt så fort man seglar.. -
Ola, scanna in förbundets text angående försäkringen och lägg in här eller skicka till mig så ska jag berätta. Är själv inte längre medlem i förbundet så jag vet inte vad det står.
-
Så här står det på sbfs hemsida, ska gräva fram pappren som jag har liggande nånstans.. Hade för mig att det var ansvarsförsäkrning men jag kanske hade fel…
Alla medlemmar får ett personligt segelnummer, tidningen Vindsurfing samt medlemsmail. Det ingår även en olycksfallsförsäkring som täcker träning och tävling. Går du med som fullvärdig medlem (dvs betalar 450 kr) har du dessutom tillgång till 10% medlemsrabatter på ordinarie priser på allt inom vindsurfing hos följande handlare:
-
Har IF och frågade om hemförsäkringen gällde stöld av prylar i låst buss. Den täckte det (kanske bara norden minns ej riktigt) windsurfingutrustning gick ej som stöldbegärlig egendom såsom digitalkamera mm,.
Lustig anmärkning är att när jag frågade om försäkringen frågade han vilken typ av bräda jag hade. Jag en freeride bräda svarade jag. Jag men vilken sade försäkringssnubben. Han frågade om märket och längd och jag började ana ugglor…försäkringsmäklaren var windsurfare och vi började diskutera brädor, det visade sig att han hade åkt på samma bräda en volym mindre..detta talar väl för IF jag menar tänk er att kunna diskutera surf med försäkringsfirman!
-
…förtydligar dock att jag idag inte känner till något bolag som ers. utan tillägg, den tiden är förbi…….
[/ QUOTE ]
Jo, “if” verkar ha det. Jag pratade med dom igår. Hon hävdade också att det skulle gälla vid pajade saker.
-
Olycksfallsförsäkring innebär att den bara ersätter personskador vid yttre oförutsedd händelse, vilket innebär invaliditetsersättning, läke och medicinkostnader, lyte och men. Sedan kan det ingå resekostnader rehab mm men eftersom jag inte känner till villkoren så känns det osäkert att svara. Men svaret på din fråga blir att det INTE är någon ansvarsförsäkring eller sk objektsförsäkring. Kort och gott en ren olycksfallsförsäkring för dig personligen under tävling/träning, den är dock av den “billiga” karaktären och ger inte så mycket såsom en vanlig of försäkring om du tecknar en privat.
-
Kollar in vinden och släpper ut hästarna! Vad gjorde du själv då? Något meningsfullt eller? Eftersom du frågar kan man undra om du har någon speciell anknytning till 1 maj……? Är det något särskilt med den dagen eller?
-
Svar till:
anknytning till 1 maj……? Är det något särskilt med den dagen eller?
[/ QUOTE ]
En av Sveriges officiella bakis-dagar, i samma grupp som Midsommardagen och annandag jul.
Logga in för att svara.