Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Jakten på den perfekta surfbilen – 4 nya utmanare
-
Jakten på den perfekta surfbilen – 4 nya utmanare
mexen svarade 14 år, 5 månader sedan 36 Medlemmar · 82 Svar
-
Riktigt bra elbilar har det funnits länge, men stenhård lobbying av oljebolag som köper batteritillverkare och lägger ner samt sprider falska statements angående prestanda har än så länge tagit kol på intresset..
En elbil ger inte biltillverkarna den största inkomsten som ju är försäljning av reservdelar/service.. I princip alla biltillverkare går ju med förlust när de säljer en bil men vinsten kommer från alla oljefilter, kamremmar, vattenpumpar etc vid service/reparationer.. -
who needs batteries when Honda are here to save the world.. the most amazing thing is.. it exists, people own them, you dont need to charge it for 12 hours to drive at 40kph for an hour, and it is fuelled by the most abundant source on our planet…
http://se.youtube.com/watch?v=4AUurBnLbJw&feature=related
http://automobiles.honda.com/fcx-clarity/ -
@skotten 526883 wrote:
who needs batteries when Honda are here to save the world.. the most amazing thing is.. it exists, people own them, you dont need to charge it for 12 hours to drive at 40kph for an hour, and it is fuelled by the most abundant source on our planet…
http://se.youtube.com/watch?v=4AUurBnLbJw&feature=related
http://automobiles.honda.com/fcx-clarity/Så här skriver man i en av motorblaskorna:
Auto motor & sport:
“Redo att möta vardagslivet”
Auto motor & sport tycker att 7-seriens vätgasbil både är framtid och fossil. Det senare därför att dagens vätgas framställs ur naturgas, med ännu högre koldioxidhalt än bensin. Målet är dock biologiskt framställd vätgas men dit är det långt, menar testaren. Tack vare att gasen är i flytande form blir räckvidden godkänd, cirka 20 mil på gas och ytterligare 50 på bensin. Motorljudet är hårdare med gas än bensin, men komforten behöver man inte offra i 7-seriens vätgasmodell menar testaren. Källa: Auto motor & sport (SE) nr 24 2006 -
its amazing what has happened in the two years since the article was written : )
-
Helt korrekt, men problemet tycks kvarstå än idag, det är mycket beroende på hur vätgasen tagits fram om den ska vara “ren” eller icke ren. Länken är “pinfärsk” Skotten!
Vore underbart om vi kunde få fram detta med vätgas redan nu, igår, genast eller varför inte för 20 år sedan. Men branschen påtalar själv att det inte är realistiskt med vätgasbilar i större utsträckning ännu under många år. Fram till dess borde batteriet vara ett mycket bra alternativ eftersom den typen av fordon redan finns samt att “tankmöjligheterna” är betydligt lättare att lösa. 75% av alla resor som sker med bil idag understiger 40km per dygn, vilket lätt dagens batteribilar klarar. sedan kan en förbränningsmotor kopplas in med hjälp av etanol eller fossila bränslen. Den dagen vi får vätgas stationer som alternativ till bensinmacken så skaffar jag en vätgaslimo omedelbart, men det lär tyvärr dröja………
-
I think you have hit it on the head, but I am sure that the main thing people cant justify in their heads right now is where the electricity comes from, and the charge time on the car.. and lets face it.. its no dirtier getting hydrogen from water (submarines do it to produce oxygen) than it is drilling for oil?
-
jag är jvl nöjd med min mazda 323. praktiskt o enkelt att fälla fram framsätet. får enkelt in min 120 l cross plus utrustning. kanske skulle gå o klämma in en bräda till tom. vet inte hur de nyare 3:orna är.
Logga in för att svara.