• Publicerad av anonym-anvandare på 23 september, 2005 vid 05:48

Hej!

Har bokat resa till Jandia nästa mars och tänker windsurfa.
    Vet ni om det finns något bra center i Jandia och hur vinden är där? Eller måste man åka till René Egli norr om Costa Calma. Skall man förboka utrustningen hemmifrån eller på plats. Blir jättetacksam för alla svar.

Hälsningar Swempa

surfslusken svarade 19 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • mickesthlm

Medlem
    23 september, 2005 vid 09:23

Hej!
    I Jandia finns ett tyskt surfcenter men med rätt sunkiga prylar och dessutom helkonstiga regler vad gäller uthyrning, dom ville att man skulle ta nåt jävla surfkörkort för att få hyra och det var dyrt, så det såg jag inte som ett seriöst allternativ.
    Jag var där i Januari vilket inte är bästa säsongen direkt men då hade Rene Egli ganska dåligt med prylar, när det väl blåste var det alltid nån tysk som redan hade den passande segel/bräda man ville ha, men dom skyllde på att dom höll på att byta till årets grejer, vad vet jag?
    Att boka kanske inte är så dumt ändå.

• anonym-anvandare

Medlem
    23 september, 2005 vid 11:26

Tacksam för ditt svar! Vad menar du med sunkiga prylar är dom äldre än år 2000? Hur uppfattar du att vinden är i Jandia jämfört vid René Egli. Tror du att det finns vespor att hyra i Jandia och i så fall går det bra att pendla mellan Jandia René Egli på ett bra sätt med vespan?

• irieman

Medlem
    24 september, 2005 vid 10:56

Är ganska långt mellan Sotavento och Jandia, så vespa é nog inte så bra att pendla med. Du behöver en bil. Om du hyr bil så kan du ju dra till norra delen av ön (Corralejo), kustremsan mellan Corralejo och Cotillo kan bjuda på VÄLDIGT stora vågor emellanåt.
    Rent generellt så är det inte så vindsäkert på Fuerte i mars, men det kan dock bjuda till ordentligt!

Irie Man

• surfslusken

Medlem
    24 september, 2005 vid 12:11

Behöver ingen vespa. Går bussar hela dagarna mellan sydspetsen (Morro jable) och Rene Egli. Håller tidtabellen och kostar knappt nåt heller.

Som nämts tidigare är det dåligt med uthyrningar söder om Costa Calma. Vart ska du bo? Jandia är en stor del av ön, allt från Costa Calam och söder ut.

Glömde lägga till det jag tjatat om så mycke förr. Kör på center 2 (den södra vid Risco del Paso) om du ska hyra hos Rene Egli. Det är så mycket roligare segling där än uppe vid hotellet.

• mickesthlm

Medlem
    27 september, 2005 vid 11:59

Det som fanns att hyra i Jandia som jag kallade sunkigt var nog snarare 10 år gammalt, inget riktigt allternativ och jag håller nog med om att bussen nog är bättre än vespa om man tycker att bil är för dyrt.

• anonym-anvandare

Medlem
    27 september, 2005 vid 18:14

Tack för era svar! Det ser inte så långt ut mellan Jandia och Risco de Paso på kartan, är vespan trots detta inget alternativ för att bli lite mer fri än med en busstidtabell?
    Vågar man förboka utrustning för 14 dagar i slutet på mars med hänsyn till vindsäkerhet då? Hälsningar Swempa

• surfslusken

Medlem
    28 september, 2005 vid 11:51

Kan inte rekomendera vespan på den vägen. Vägen är mkt kurvig, kuperad och väggrenar har man än så länge inte förstått någon mening med på Fuerte. Att de flesta bofasta bilister på ön tror sig vara nära släkt med Carlos Saints, numera även Fernado Alonso kan jag tänka mig, och därmed tycker dom kör bil minst lika bra som dom herrarna och ännu lite bättre efter siesta pilsnerna med tillhörande grogg. Så är det förenat med vissa risker att pendla med vespa. Resan från Morro Jable till Risco del Paso tar nog en tre kvart med vespa. Så buss eller bil är nog att föredra.

Har för mig att Egli hade varianter där du kan förboka ett visst antal dagar under en period. Tex 10 dagar som du plockar ut hur du vill under en 14dagars period. Bra om det inte blåser nån dag eller om du kört slut på dej och vill kröka/vila nån dag.

Lycka till!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.