Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jätte reva i seglet!?

• Jätte reva i seglet!?

Posted by anonym-anvandare on 9 september, 2001 at 15:38

I helgen har det blåst på och jag har gått och fått jätte revan allan i mitt segel. Den går tvärsöver, uppifrån och ner i bomfickan (kan man säga så?) är väl en sådär 50-60cm lång. Frågan är nu, Vad göra!? går det att tejpa ihop den med monofilmstejp eller ska man lämna in den någonstans och få hela rutan bytt, Isåfall var och vad kan det kosta!?!??!? Jag bor i Linköpingstrakten men är även en del nedåt runt jönköping och lidköping (finns det något ställa i dom trakterna)

Och vad tror ni om att laga tillfälligt med monofilmstejp, håller det…? jag håller nämligen på att lära mig det där med hängsele så det kanske vore dumt att byta rutan innan man behärskar den först, Det finns ju en viss risk att kroken revar upp seglet vid fall framåt som bekant…(var dock inte det som orsakade den här revan)…

Så vad tror ni om det!? vill komma ut på vattnet igen…
    Jonte..

pete replied 23 years, 3 months ago 4 Members · 8 Replies
  • 8 Replies
  • anonym-anvandare

Member
    9 september, 2001 at 15:56

Jag hade en reva i mitt segel… lagade det me silvertejp.. håller grymt bra.. seglat så hela sommarn.
    men den revan var iochförsig bara 15-20. JAg vet tyvärr inget ställe i Jönköping som lagar surfsegel.
    lycka till!
    /JOhan Lj

• anonym-anvandare

Member
    9 september, 2001 at 19:47

Transparant polyestertejp som du köper på byggvaruhusen, tessan är fabrikatet.
    49 kr för tiometer.

• voodoo

Member
    9 september, 2001 at 20:13

tejpa på båda sidorna av seglet så håller det nog..

“If you never get hurt, you’re just not radical enough”

• ola-h

Member
    10 september, 2001 at 07:21

Jag tror också polyestertejp (eller silvertejp) är lättare att få bra än monofilmtejp. Den senare är ofta så styv att det inte blir någon bra limning.

Ola H.

• anonym-anvandare

Member
    10 september, 2001 at 16:32

Jag tror segeltejp typ “spinnakertejp” skulle fungera. Finns i båttillbehörsaffärer. Silvertejp är nog bra en kort tid, men håller inte på sikt (den blir klibbigare och klibbigare och torkar sedan – hopplöst att få bort om man vill byta/laga igen)). Spinnakertejp åldras inte utan den kan man ha permanent (men det gäller att göra rent och torrt innan!)
    /Lars

• anonym-anvandare

Member
    11 september, 2001 at 06:33

Om Du går till en affär som säljer oljefärger / papper etc för “konstnärer” så finns det säkert transparent självhäftande plastfilm att köpa. Har spräckt två segel paneler i sommar som jag tejpat ihop med detta, funkar kanon.

• anonym-anvandare

Member
    11 september, 2001 at 09:55

Den typen du pratar om; spinnakertejp är helt värdelös i detta fall.
    fäster BARA bra på; ja just det spinnakertyg. och även i detta fall är det en provisorisk lösning då seglet bör sys.
    /ekberg

• pete

Member
    11 september, 2001 at 10:48

Detta ämne har avhandlats ett otal ggr, många rekommenderar Tesa House&Garden transparent tejp, finns på Byggshopar. Köpte själv sån i somras. Har funkat bra hittills.

Vad jag minns från tidigare konf-inlägg har iaf ingen avrått från just den tejpen.

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jätte reva i seglet!?

You must be logged in to create new discussions.