-
jättebåt björkvik.
Jag råkade se att nån nästan blev överkörd av en jättebåt vid björkvik igår kväll.
Att köra overpowered 10m framför en stor bogserbåt kräver lite is i magen. Själv skulle jag ha vänt (eller nåt).
Men båten såg att det skulle hända och istället för att väja väljer den bara att tuta och köra. Riktigt dåligt.
Båten tillhörde sjöassistans som inte har någonting med sjöräddning att göra men är en slags försäkringsbolag. Jag ringde i alla fall dit för att säga att det inte såg ok ut. Det skulle redas ut och de skulle be killarna skärpa sig.
Men hur är det egentligen i sådana fall? Segelfartyg har företräde, men yrkestrafik också. Gäller det även nära kusten, utanför farleden? Eller störst vinner helt enkelt…
I det här fallet hände det mellan klacknäset och klacknäsgrynnet kanske 200m från kusten. Båten kom från NO (stavsnäs) och åkte till NV (saltsjöbaden). Det fanns ingen anledning för den att lämna farleden.
Det händer rätt ofta att båtar kommer (för) nära. Det känns lite sådär ibland. Ribbarna tar mest hänsyn.
Det var en härlig dag i alla fall: sol, chop, vind, 5.5.
Logga in för att svara.