Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Jävla försäkringsbolag

• Jävla försäkringsbolag

Publicerad av kitejohan på 1 november, 2010 vid 16:13

Hey!

Vad har ni för erfarenheter kring era försäkringsbolag?
    Jag la ner kiten (läs kraschade) i en yvig backroll så att duken sprack rätt över… (suck)

Jag har TRYGG HANSA (HEM PLUS)
    och dom ersätter inte en spänn, då
    ”kiteutrustning går som LUFTFARKOST” och dessa är undantagna i försäkringen.

luftfarkost – låter som ett dåligt skämt

Hur har det gått för er andra i liknande försäkringsärenden?
    Några förhandlingstekniska tips?
    Vilket försäkringsbolag är det som gäller?

/Luftfarkost-flygaren

haze svarade 14 år, 4 månader sedan 19 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • blizzy

Medlem
    1 november, 2010 vid 16:16

Jag har aldrig behövt utnyttja försäkringen som tur är, men när jag snackade med Folksam och Trygghansa angående reseförsäkring och skador mm så sade både att kiteboard räknas som ”vanlig” sport och inte extremsport (typ fallskärmshoppning, fridykning osv). Men det gällde ju så klart bara mig personligen om man skadade sig, inte utrustning mm.
    Men är HEM PLUS en drulleförsäkring, typ om du tappar mobilen så ersätter dom? För varför skulle de annars ersätta för att du pajade din kite? (det var ju trots allt ditt eget fel….)

• viktor77

Gäst
    1 november, 2010 vid 16:36

Går det att överhuvudtaget försäkra sin kite? Jag har också Hemplus och den täcker väl mer plötsliga och oförutsedda händelser, typ tappar mobilen i sjön. Att krascha kiten kan väl inte sägas vara en plötslig och oförutsedd händelse? Skulle kiten ligga på land och nån kör över den med en bandvagn, ja där har vi en oförutsedd händelse.

• sourra

Medlem
    1 november, 2010 vid 16:38

Det har varit uppe förut och när jag gjorde en koll var det bara Folksam som sa att de ersätter det men när jag blivit uppringd av andra bolag så är det fler som täcker denna utrustnng. Sen exakt vad som täcks är ju lite olika men jag har aldrig haft en tanke på att begära ersättning ifall jag själv skulle råka sabba nåt. Däremot är det viktigt för mig att försäkringen täcker ifall jag skulle bli bestulen eller förlora någon del av utrustningen och det gör åtminstone Foksam och IF.

• sourra

Medlem
    1 november, 2010 vid 16:41

Om det var en en kite med garanti kvar och du inte gjorde någon helt sanslöst hård krasch kan det vara läge att snacka med återförsäljaren. Men det såklart, är den välanvänd och gick med överljudsfart rakt ned i vattnet kan det vara svårt där också.

• gadget

Medlem
    1 november, 2010 vid 17:38

Jag fick ersättning av LF men jag var VÄLDIGT tydlig då jag tecknade försäkringen att min surfutrustning skulle ingå.
    Men gråt inte blod för det.
    Jag blev påkörd av en polisbil för ett halvår sedan, det var solklart att det var polisens fel men LF tyckte att det var mitt och jag fick betala hela kalaset. Jihoooo för försåkringsbolagen… :smirk:

• milkman

Medlem
    1 november, 2010 vid 19:13
    Gadget;638124 wrote:
    Jag blev påkörd av en polisbil för ett halvår sedan, det var solklart att det var polisens fel men LF tyckte att det var mitt och jag fick betala hela kalaset. Jihoooo för försåkringsbolagen… :smirk:

Jag hoppas du driver det vidare. Försäkringsbolag är det största jävla mög som finns. Lycka till!

• danneee

Medlem
    1 november, 2010 vid 20:07
    kitejohan;638110 wrote:
    Hey!

Vad har ni för erfarenheter kring era försäkringsbolag?
    Jag la ner kiten (läs kraschade) i en yvig backroll så att duken sprack rätt över… (suck)

Jag har TRYGG HANSA (HEM PLUS)
    och dom ersätter inte en spänn, då
    ”kiteutrustning går som LUFTFARKOST” och dessa är undantagna i försäkringen.

luftfarkost – låter som ett dåligt skämt

Hur har det gått för er andra i liknande försäkringsärenden?
    Några förhandlingstekniska tips?
    Vilket försäkringsbolag är det som gäller?

/Luftfarkost-flygaren

Har själv samma försäkring som du och fick ut ersättning för en liknande incident utan problem. Det var iofs några år sedan så de har kanske blivit mer restriktiva. När det hände påpekade jag att jag inte varit oförsiktig och inte varit med om ngt liknande. Hade då kiteat i 3-4år utan liknande hädelse.

För min del sprängdes en halv m av LE vid krasch i vattnet som inte var jätte hård. Tror det var ngt materialfel…

Beskrev även kite som en typ av windsurfing med en kite istället för segel.

Lycka till med försäkringsbolaget, detta är enda gången jag har en positiv upplevelse av dem när man behöver dem…

• regfellow

Medlem
    1 november, 2010 vid 20:21

Har IF ochh de ersätter en. Dock är självrisk 1500 kr så det skall mycket till för att gå över en reperation för den summan… men måste man släppa iväg den till danmark så….

• pontusande

Medlem
    1 november, 2010 vid 21:32

Buhuuuu… Jag har en försäkring hos tre kronor och dom är helt värdelösa!!!

Jag klistrade på valla på mina skidor. Sen när jag åkte ett tag så FÖSVANN VALLAN!! Jag tycker det är mycket mer rättvist om ni andra försäkringskunder ska betala för min nya valla!

Samma respons fick jag när:

*Mina skosulor plötsligt saknade mönster efter ca 100 mils promenad
    *Jag fick målarfärg på mina målarbyxor när jag målade
    *Jag krashade min kite för 500:e gången och den sprack

Kom igen nu killar det är inte rimligt att kräva en ny kite av försäkringsbolaget alla vet att den går sönder när man krashat X:antal gånger.

• pjoter

Medlem
    1 november, 2010 vid 21:52

Haha, tänkte lite detsamma. Jag skulle aldrig komma på tanken att ens höra det med mitt försäkringsbolag.
    Blir grejerna stulna är det en grej men går dom sönder och är relativt nya pratar jag med återförsäljaren (mig själv) som i sin tur tar det vidare till importör/tillverkare. Har aldrig haft problem den vägen när det faktiskt varit tillverkningsfel, iofs känner jag återförsäljaren (mig själv) rätt bra så jag brukar tala gott om användaren när jag tar det vidare med importören. Brukar även göra så på saker jag inte alls är involverad i, typ mobiler, kameror mm. funkar oftast kalas.

Är det däremot en gammal kite så är det väl nåt man får räkna med? Ibland mosas dom av olika orsaker. Är väl bara att sy ihop, eller om man har tummen mitt i näven,är för lat eller har för mkt annat att göra lämna in och få det fixat för typ 1000:- vilket är mindre än en vanlig självrisk.

Nu låter jag som en surgubbe men alltså, detta är väl ändå normala kostnader inom sporten?

• gadget

Medlem
    2 november, 2010 vid 04:56
    Milkman;638138 wrote:
    Jag hoppas du driver det vidare. Försäkringsbolag är det största jävla mög som finns. Lycka till!

Hade det varit gratis så visst men de vet att det är komplicerat för den enskilde de jävla asen…

• davids

Medlem
    2 november, 2010 vid 10:50
    pontusande;638161 wrote:
    Buhuuuu… Jag har en försäkring hos tre kronor och dom är helt värdelösa!!!

Jag klistrade på valla på mina skidor. Sen när jag åkte ett tag så FÖSVANN VALLAN!! Jag tycker det är mycket mer rättvist om ni andra försäkringskunder ska betala för min nya valla!

Samma respons fick jag när:

*Mina skosulor plötsligt saknade mönster efter ca 100 mils promenad
    *Jag fick målarfärg på mina målarbyxor när jag målade
    *Jag krashade min kite för 500:e gången och den sprack

Kom igen nu killar det är inte rimligt att kräva en ny kite av försäkringsbolaget alla vet att den går sönder när man krashat X:antal gånger.

Öhhh ok?! Du har nog inte riktigt fattat principen med försäkringsbolag.. Hela deras affärsidé går ju ut på att folk ska försäkra sina grejer/sig själva/sitt hem osv om NÅGOT (vad som helst) skulle hända.. Jag skulle ALDRIG tecknat en hemförsäkring om allt som täcktes var stöld. Seriöst, inte så troligt att något jag äger skulle bli stulet om jag har det på mig och itne särskilt troligt att någon bryter sig in i min lägenhet.

Systemet för att försäkra prylar som går sönder, av typ vilken anledning som helst finns ju där! Det kallas allrisk/drulleförsäkring, och det är klart som fan att man ska utnyttja systemet då. Med din inställning tackar du väl nej till ränta på ditt bankkonto, vägrar ta emot A-kassa om du skulle bli arbetslös och slänger Triss-vinstlotter..

Jag har Länsförsäkringar. Körde över en sten och knäckte min bräda.. 3 dagar senare hade jag pengar på konto. LF is da shit! Men de har nog olika bestämmelser för Göteborg och Skåne och täcker inte samma saker..

• pontusande

Medlem
    2 november, 2010 vid 23:33

Mitt inlägg syftade på att en kite ALLTID går sönder förr eller senare och det är därför inte en oväntad händelse när den gör det. Om en ny kite går sönder bör man som ovanstående säger vända sig till återförsäljaren för då är det fel på den, men att efter år av användning, ihoppackning, transporter, hopp och krascher vända sig till sitt försäkringsbolag när draken börjar bli sliten och ger med sig är absurt.

Killen har ju misslyckats med ett trick och kraschat sönder draken! Tror du en hockeyspelare skriver till sitt försäkringsbolag när han skjuter fel och klubban går sönder?

Att köra på en sten eller vinna på triss är en annan femma. Sen kan man ju alltid ringa in och beskriva kitesurfing som någon slags avslappnings-sport där sådant här aldrig händer för att få ersättning och det rekommenderar jag alla att göra. Egentligen är alla på det här forumet medvetna om att det inte är särskilt ”oväntat” när en gammal drake ger med sig men det är oftast inte handläggarna på försäkringsbolagen så kör hårt och gör ett försök…

EDIT: Jag har aldrig sagt att en försäkring bara bör täcka stöld men att den bara täcker en oväntad händelse tror jag alla förstår.

• waimeadude

Medlem
    2 november, 2010 vid 23:50

Davids har helt rätt med affärsiden, men LF is definitivt inte tha shit när de gäller andra saker,
    träffade en skadereglerare som titta på ett gammalt badrum som jag hade där jag ville kolla en trolig skada. Han mätte knappt och sa nä de e nog inget farligt. Sen sa han, plocka ner kakel och om de e fukt där då så kanske vi ersätter.
    Han va hemma på min lunch från jobbet och tog sig god tid att dissa andra försäkringstagare på telefon när han va där.
    Eftersom badrummet va 15 år gammalt och jag ändå skulle byta så gjorde jag så, sen fick han komma tillbaka och mäta. Han mätte då med ett leksaks-instrument från claes ohlsson på ett ställe på väggen och sa nä de va nog inget.
    Jag fick ta instrumentet och mäta lite själv för att övertyga mig. Tog även med ett annat instrument en annan gång för att vara säker.
    Det finns rövhål i LF också, nu har jag bytt till Trygghansa, som säkert skulle vara lika dumma i huvudet också.

Min erfarenhet säger att man ska välja hög självrisk betala så lite till försäkringsbolag som möjligt och behålla så mycket själv. För när det väl händer så är det du som betalar själv och ingen annan.
    Då finns de alltid någon formulering eller tolkning man kan göra såsom t.ex. luftfarkoster eller något annat trams.

P.S Sen när man ringer till kundtjänst får man tala med folk som inte kan sina saker 100%. De är ofta säljare med medioker utbildning på vad de säljer.
    Därför kan de och det har hänt mig säga saker som inte stämmer.
    Vid utbetalning av pengar från försäkringsbolaget till dig däremot är det välutbildade skadereglerare som kan de villkor försäkringsbolaget skrivit i sitt avtal till punkt och pricka.

• sourra

Medlem
    3 november, 2010 vid 15:18

IF har ju som sin grej att ha snabb och smidig skadereglering och mina erfarenheter av de ligger helt i linje med den imagen. Är man oense har de en kundpanel bestående av bde företagsfolk och kunder som kan avgöra ärendet så man är inte bortskåpad bara för att man hamnar hos en tjurig handläggare.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Jävla försäkringsbolag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.