Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Jävla handskar! Något förslag?
-
Jävla handskar! Något förslag?
Publicerad av varfor på 1 november, 2001 vid 11:24Tjena! Var i lövsta i morse (lite för mycket nord i vinden, annars bra). Drar på mig mina nya handskar och sticker iväg. Efter halva bogen är jag trött – som vanligt. Av med handskjvlarna och kör vidare – som vanligt. Men denna gång blev det för kallt, så jag fick helt enkelt ge upp! Jag hatar att ge upp.
Ok – hanna kör med diskisar – det har jag inte testat. Några imorse körde med samma handskar som jag har men var duktigare att använda selen, så det funkar ju.
Några andra förslag för att få grepp med handskar? Jag funderar på att limma på gummi på de jag har. Får se hur det går till helgen!
Tjo!
oscar svarade 23 år, 1 månad sedan 11 Medlemmar · 19 Svar -
19 Svar
-
Har du testat såna handskar utan material i handflatan?? e inne på å skaffa såna, ere nån som har nåra tankar om den typ av handske??
-
Knatte
Gäst1 november, 2001 vid 14:27Har sådana med hål i handflatan. De värmer, men jag får kramp i underarmarna direkt.. valet är mellan att frysa eller vara varm och ha kramp. (I mitt fall i alla fall)
-
Testa att ta ut 2 eller fler fingrar ur dem. jag kör ofta med bara tummen i, resten av handsken ligger då över och skyddar mot vindkylningen.
-
Kanske kan man göra ngn special s.a fingrarna och handflatan är fria men att den trots det sitter runt handleden (klippa sönder på gång?)
-
När jag sticker med handskar brukar jag få kramp nästan direkt pga. ovanan!
(Använder 2 mm:s fingerhanskar har både öppna i handflatan
och hela om det är riktigt kallt).
Jag åker direkt in vid kramp och skakar igång underarmarna och händer, sticker sedan ut igen när krampen släppt ordentligt, krampen brukar inte komma tillbaka sedan.
Dessutom brukar jag använda 0.5-1 M2 mindre segel när
jag kör med handskar och korta hängsele linorna lite grann.
Viktigt att tänka på är att använda selen mycket mer med
handskar än utan, var ikrokad jämt och håll bommen endast
lätt med händerna, fingrarna skall nästan bara spela “piano” på bommen när ni kör fram och tillbaks, använd bara händerna
ordentligt vid manövrar typ gippar slag och hopp.Ps. Ett vanligt fel jag gjorde ibörjan var att flytta
om hängsele tamparna vid kramp trodde att det skulle
bli bättre med det men det blir det inte!! Dom sitter rätt där
dom sitter. Tro inte att dom behöver justeras bara
för att ni får kramp med handskar, flyttas dom blir det bara ännu mer problem!
Lycka till!!! -
I pausen när krampen ska släppa brka jag ta hjälp av en bit choklad vid sidan om – det hjälper mycket.
Annars är det bara som gegga skriver: ut och vänta, sedan går det utan problem i timmar :-).
Surf loose – helgen kommer och varmare blir det med – så hanskarna kan torkar helt igen.
-
jahja jag som trodde det bara var jag som råkade ut för detta.sist jag var ute och det äntligen var vind så tänkte jag – ä va-n jag drar på mig vantarna och testar utifal det nu är kallt och vips. kramp i underarmarna och nej det gick helt enkelt inte bort så det var bara att sitta där och sakta spolas iland.efteråt har jag funderat om det kanske va vantarna ändå eftersom de gjorde att greppet blev något sämre och det egentligen var ända skillnaden mot gången före. kan lösningen ligga i att ha vanten med en öppen flata ??
-
Jag förstår inte detta. Jag har aldrig fått kramp i armarna när jag kört med handskar (diskhandskar). Visst blir man tröttare snabbare, men kramp? Nä.
Jag kanske har underarmar som Karl-Alfred… 🙂
-
Tja det kanske funkar med fiskehandskar ,finns o köpa
på biltema. -
Jag tror att det beror på hur diskhandsken passar handen. Mina är den minsta storleken som finns, men ändå lite för stora. När jag greppar bommen och det kommer drag så dras handsken uppåt, jag försöker få mer grepp, samtidigt så vrider sig handsken. Det är vridnigen som orsakar den onaturliga belastningen och smärtan.
-
Jag ska försöka göra en kombination av diskisar med neupren på ovansidan. Men det första blir klart att prova ut ett par som sitter s.a man får bra fäste. Jag ska rekognosera imorgon 🙂
tjo!
-
Har tänkt på samma sak. Vad tror ni om vattenskidor? De har ju ALLTID handskar (nästan) och borde ha sjyssta prylar… Eller?
Kolla dessa, tex
Själv tycker jag att de ser bättre å mer genomtänkta ut än de mesta jag sett i vindsurfvärlden… F-n, blev lite köpsugen…
Surfa På!
-
Synd att inte handskarna gick att köpa från Sverige. Då hade jag nog köpt dem! De verkar bättre än allt jag sett hittills i alla fall. Det skulle säkert vara intressant för många av oss att få tag på de här handskarna. Är det någon som kan få tag på dem?
/niklas
Logga in för att svara.