Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jävla skit, brädan läcker!!!

• Jävla skit, brädan läcker!!!

Publicerad av jox på 14 april, 2004 vid 19:12

Hej!
    Var ute och brände av premiären på långfredagen med brorsan. Hade gjort en stor lagning precis framför främre fotstroppen. Skadan kom ifrån när jag klantade mig och körde ner hängselekroken i brädan, hålet var alltså ganska stort och som ni kanske vet går formula brädor sönder rätt lätt… Hursomhelst så sög surfet men det var väl kul att komma ut och sådär men det som beskymrar mig idag är att när jag hade hängt upp brädan i taket så märkte jag att det började droppa ur min lagning. Det var inte så mycket annat att göra än att hacka upp skiten så fort som fan… Ett annat problem var dock att det även läckte ur “fotsroppshålen”, alltså de hål där man skruvar ner själva skruven i. Det läckte ur två av dessa hål och det läckte rejält! Nu undrar jag alltså: 1. Använde glasfiber spackel till lagningen (blått) men borde jag använda någonting extra och hur ska jag bära mig åt för att inte upprepa misstaget? 2. Vad ska jag täta hålen med? Hjälppppp vill ut och surfa nuuuuuuuuu!!!!

anonym-anvandare svarade 20 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • canoya

Medlem
    15 april, 2004 vid 09:28

Om hålet är stort och finns där du trampar ibland tror jag att du ska laga ordentligt med glasfiber- eller kolfiberväv och lamineringsepoxy. En spackellagning riskerar nog att släppa i kanterna.

Fasa ner kanten runt hålet genom att slipa, du ska slipa ner i väven ca. 5 cm brett runt hålet så att lagningen får bra fäste. Fyll upp hålet med tex. frigolit och forma ytan jämns med däcket. Låt den nya väven gå ca 5 cm utanför kanterna så att den täcker den slipade ytan. Laminera, låt härda, slipa jämnt, lacka och lägg ev. halkskydd.

• anonym-anvandare

Medlem
    15 april, 2004 vid 11:03

Glasfiberspackel verkar inte hålla tätt om du inte har ett väldigt tjockt lager dvs mer än 3 mm.
    Annars verkar vattnet läcka igenom själva lagningen.
    Det bästa är att laga med riktig väv och epoxi som
    mr canoya föreslår.

Alternativt, täck glasfiberspacklet med ett annat spackel. Själv har jag använt Plastic Paddings glasfiberspackel och där tror jag tom att det står på förpackningen att man ska spackla över glasfibern med en annan Plasic Padding sort.

/Herman

• jox

Medlem
    15 april, 2004 vid 13:41

Använde också plastic paddings glasfiberspackel och jag tror att du har rätt när du säger att man bör lägga ett annat lager ovanpå… Men det som känns lite jobbigt är ju att frigoliten har smällt bort, lite runt kanterna och självklart djupare ner i brädan. Det har alltså bildats “gropar” i frigoliten, man du antar jag att jag bör slipa bort dem så att friggon blir jämn och fin? Fotstropps hålen då? Silikon?

• anonym-anvandare

Medlem
    15 april, 2004 vid 15:04

Att frigoliten har smält beror på att glasfiberspacklet förmodligen är polyester baserat. Somliga bannlyser polyesterbaserade medel för lagning av surfbrädor överhuvudtaget men själv lagar jag med polyester om det är ytliga skador.

Eftersom det verkar vara en ganska djup skada borde du egentligen även lägga in nytt PVC-skum/Divinycell för att få riktig stabilitet.
    Det funkar att bara lägga väv och epoxi på men ytan kan svikta lite när du klämmer på den.

Att det läcker i fotstropparna verkar värre. Har inte en aning vad man ska göra åt det faktiskt.

/Herman

• anonym-anvandare

Medlem
    15 april, 2004 vid 18:09

det skall väl inte läcka i fotstroppshålen,måste vara något fel. har du satt i för långa skruv? täta dom med sikaflex,det kan ju komma ner hur mycke vatten som helst annars.

• jox

Medlem
    16 april, 2004 vid 07:54

Det är det som är så konstigt… Har nämligen inte rört dessa hål själv så det verkar som att han som jag köpte den av har borrat en skruv i botten… Känns ju lite jobbigt att märka det nu då jag har seglat på brädan en hel säsong… Ska väl kanske ringa snubben och fråga.

• anonym-anvandare

Medlem
    18 april, 2004 vid 12:40

Plastic Padding eller andra liknande tvåkomponents plaster innehåller polyester vilket smälter frigoliten. laga frigolitbrädor med polyester är inte bra även om det bara är ytliga skadoe då det lätt kan gå åt he..te.
    Ta upp ett fint fyrkantigt hål, passa i en ny bit skum. Laminera över med epoxy och väv. Var noga med att slipa ut det gamla laminatet så att du får en jämn övergång annars så är det lätt att du får ett brått där senare. Lycka till

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jävla skit, brädan läcker!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.