• Jericoara

Publicerad av jook på 21 september, 2007 vid 22:45

Hej!

Jag och några vänner håller på att planera en långresa som förmodligen kommer att gå av stapeln nu i vinter, men det är svårt att vet var man skall åka så därför tänkte jag höra lite med er här.
    Har kikat runt en del och kommit fram till att Jari värkar vara ett riktigt soft ställe och bra för både vindsurfing och surfing.

:confused2: Så nu till mina frågor:

Hur är det med vinden i Januari och frammåt?
    Är det dyrt eller billigt där och vad får man ungefär räkna med för en vistelse på 3 månader eller så (går det att hitta lägenhet lätt)?
    Ska man fixa boende först eller går det att lösa på plats?
    Var hittar man billiga flygresor?
    Och slutligen hur är det med regn under regnsesången som tydligen är feb-maj?

Sådär ja…

Det var mina funderingar så långt och hoppas nu att någon där ute har svar :laugh:

(Råkade vist stva fel i titeln ”Jericoacoara” ska det vara 🙂 )

//Johan

jook svarade 17 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • mangs

Medlem
    22 september, 2007 vid 16:52

Tjenare

Jag var i jeri i januari för nästan 2 år sedan, och då var det vind varje dag. Seglade väl med 5.5 som störst tror jag, var där i 7 dagar bara tyvärr. Riktigt bra vindsurfing, men för vågsurfing var det väl inget vidare. I så fall kan jag nog snarare rekommendera Canoa Quebrada eller Pipa.

Men i alla fall, att hitta boende på posada var inga bekymmer alls, även om vad jag förstod det som så är det högsäsong i jeri runt januari februari. Ganska billigt var det också, men kommer inte exakt ihåg vad vi betalade. Pratade med några killar därnere som hade hyrt lägenhet/stuga, och det verkar inte heller vara nån större kostnad. Tyvärr vet jag inte riktigt hur man får tag på lägenhet, men mitt tips är nog att bara åka dit, ta in på ett posada och kolla runt och se vad du kan hitta.

Regn fick jag uppfattningen att det är extremt sällsynt…

Hoppas du blev lite klokare iaf….

Ha det bra

Magnus

• jook

Medlem
    22 september, 2007 vid 17:46

Tack för hjälpen Mangs, då kanske man ska satsa på någon ort lite längre söderut för att få både våg / vindsurfing? Vet du hur det är med vindar längre söderut under samma period?

Skall kanske nämnas att vi som skall åka aldrig har vågsurfat tidigare så det är vell ett nybörjarspot vi är ute efter 😉
    fungerar Canoa Quebrada eller Pipa för nybörjare?

//Johan

• mangs

Medlem
    22 september, 2007 vid 20:01

Njae, varken Pipa eller Canoa är väl egentligen optimala för nybörjare, kan vara ganska stökiga vågor där, inga långa bryt så att säga, och rätt arga vågor. Pipa är väl kanske att föredra, då främst en strand strax utanför som heter dolphin bay. Där var nog rätt nybörjar vänligt, fast inte om man jämför med typ Biarritz eller liknande.

Båda ställena är ju i och för sig väl värda ett besök ändå, pga en hel massa annat, riktigt coola ställen. Såg varken vindsurfare eller uthyrning nånstans där, men det är möjligt att det finns nånstans utanför städerna.

Själv körde jag en rundtripp när jag var där, halva tiden vågsurf, och halva tiden vindsurf. Vågsurfingen är bättre söderöver, och där finns inte så mycket vind, medans det är tvärtom i norr.

Att åka buss i brasilien är ganska schysst och inte speciellt dyrt, och går smidigt mellan Pipa – Fortaleza och Canoa.

Så det är vad jag tror är bäst. Möjligt att nån annan känner till ställen som lämpar sig både för vind och vågsurf, men jag hittade inget sånt. Sen är som sagt alla ställena definitivt värda att besöka, särskilt Jeri. Coolare ställer får man leta efter som vindsurfare. Går ju att surfa longboard där också, men det är som sagt inget vidare.

• jook

Medlem
    23 september, 2007 vid 11:41

har också hört att det ska vara mycket dans i Jari under regnperioden:) och undrar därför om man kan gå nån kurs här hemma å förbereda sig:):)
    Kan bara nämna snabbt att jag köpt en ny torrdräkt:)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.