Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing jobbigt med handskar

• jobbigt med handskar

Publicerad av calle_kuling på 20 oktober, 2002 vid 11:01

Är det någon som inte tycker att det är jobbigt att segla med handskar? Jag har ett par torrhandskar som gärna släpper mjölksyran till händerna, så jag har spånat på hur man kan avlasta händerna.

Den första idén var att sätta fast en protes/krokliknande grej på händerna. Men enkare borde vara att bara sätta på öglor där man vanligtvis placerar händerna, liknande banden på skidstavar.

Har någon erfarenhet av detta? Är det för farligt om man ramlar med händerna fast i bommen?

swetiger svarade 22 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • skarabe

Medlem
    20 oktober, 2002 vid 11:18

Inte helt ovanligt ämne i dessa kalla hösttider. Krokarna tror jag faktiskt är förenat med direkt livsfara. Kolla in ett äldre inlägg ’tips för kalla händer’. Där får du kanske några tips du har nytta av..

• calle_kuling

Medlem
    20 oktober, 2002 vid 14:06

Ok, tack för varningen. Man får väl hålla isär ögonen efter alternativa handskar,

… om man nu inte fäster bättre handtag på bommen med smalare grepp!!

De insatta säger logiskt nog att det är ökade diametern/greppet som orsakar krampen. Jo en ny bom med smalare diameter är också ett alternativ, men tills dess…

• ola_p

Medlem
    20 oktober, 2002 vid 16:29

Jag tror att det också är att greppet blir mjukare när man har handskar gör det mkt jobbigare, inte bra diametern…

• anonym-anvandare

Medlem
    20 oktober, 2002 vid 16:32

Har du dragit ordentligt i nedhalet, så att seglet inte har allt för mycket drag

• feg

Medlem
    20 oktober, 2002 vid 18:54

Kroka eller knyt fast händerna… Det blir kul att se dig när du snubblar på dina egna armar efter nästa kastfall grin.gif

/feg (nöjjer sig med att hålla i bommen)

• calle_kuling

Medlem
    21 oktober, 2002 vid 01:33

ja! crazy.gif
    /el. mja..
    smile.gif Men en faktiskt inte för svår förrändring om man har varma handskar är väl att byta ut tyget i handflatan till något hårt material med bra grepp. Vilket materialet nu är är det bara att limma och sy efter bästa förmåga. Något gummilikt presenningstyg kanske funkar confused.gif hmm…

Nedhalet är såpass att vågor uppkommer i akterliket, men det är inte lätt att rigga helt rätt. Inträffar nog inte så ofta tyvärr, även om noggran med sådant.

• spoon

Medlem
    21 oktober, 2002 vid 08:20

Kan man inte slipa bort greppet på bomen för att få ett tunnare grepp,tjockleken i handsken borde göra att greppet blir detsamma som att segla utan handskar.Någon som har prövat?.Sen måste man ju köpa ny bom till nästa säsong,men då har man ju en ursäkt till flickvännen för att få köpa 2003-års modell.
    /Spoon

• ian

Medlem
    21 oktober, 2002 vid 16:00

någon formböjd historia kanske skulle funka?
    så att man får bända uppåt lite för att lossa tassarna och att man liksom bara trycker den sista biten

• anders_hoffman

Medlem
    21 oktober, 2002 vid 17:44

innan hängselen kom hade man ju handskar i ett hårt material som man krokade fast i bommen. Handskarna satt ihop med varandra me ett snöre som sedan drog bakom ryggen så att du kunde hänga lite. Men detta byttes snabbt ut på grund utav att det var såpass farligt!

• anonym-anvandare

Medlem
    22 oktober, 2002 vid 14:31

Snart Jul…

Tips..
    Själv brukar jag prova utan handskar, kör några repor och värmer upp.. Sedan då känslen börjar försvinna tar jag på mig handskarna, surfar till krampen kommer… Då slänger jag av mig handskarna och tar ett par glas REN vodka… då jävlar går det… Fy fan.. cool.gif

• swetiger

Medlem
    22 oktober, 2002 vid 17:34

Nya grejer tjackar man ju ändå till våren så det e´ klart att man kan slipa bort greppet på bommen!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA