• ”Joint”

Publicerad av henkis76 på 2 maj, 2004 vid 10:14

Mekkade med min mastfot förra veckan och monterade en ny joint, tittade på några gamla slitna och kasserade och konstaterade att hårdheten och styvheten på dessa varierade mycket beroende på fabrikat, (Streamline, NP och Lockal spirit)Har detta någon betydelse på vattnet, när man pumpar ect?

Jag är definitivt inte någon docent i olika gummiblandningar, men vilket märke har de bästa jointarna?

joo svarade 20 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • cambo

Medlem
    2 maj, 2004 vid 15:31

Avverkade en del joints förra säsongen och har kommit fram till att de vita som finns på SP (tror jag) håller jävligt mycke bättre än de bruna. De första seglingarna med den nya sorten blev mastfoten mindre rörlig vid tex vattenstart. Den var såpass hård att brädan ibland la sej på sidan när man låg och vattenstartade.

• anonym-anvandare

Medlem
    2 maj, 2004 vid 21:29

Jag har aldrig kört av någon, men jag körde på en vit förra året, (seglade mkt) och det enda var en liten nästan genomgående spricka när jag tittade på den.(den vita är helt klart den styvaste) Nu tillfälligt ska jag prova en brun reservjoint, som är hemmagjord av någon gummiblandning som används på robotar inom industrin, det känns mkt mjukare, men jag tvivlar inte på hållbarheten. (iväntan på att lokala surfshopen öppnar)

• anonym-anvandare

Medlem
    2 maj, 2004 vid 21:33

Funkar den hemmagjorda jointen, så är det ju kanon. Varför köpa dyra jointar för 150 pix, när man kan tillverka gratis på arbetstid och dessutom få 150 pix för själva jobbet smile.gif

• watertouch

Medlem
    2 maj, 2004 vid 22:28

Min joint e 3 säsonger gammal och ser fortfarande frisk ut. Kanske man borde byta ändå?

• macguyver

Medlem
    2 maj, 2004 vid 22:53

jag är ju heller ingen expert så detta kan ju lika gärna ställas som en fråga- men varför är det inte flera som kör med mekaniska jointar? Dom verkar ju inte slitas ut eller åldras på samma sätt, eller gör dom det?

• joo

Medlem
    3 maj, 2004 vid 05:35

Jag har en mekanisk, eller halvmekanisk joint och den funkar bra efter två års seglande. Eller mer eftersom jag köpte den begangnad.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.