Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jointen har pajjat…

• Jointen har pajjat…

Publicerad av anonym-anvandare på 10 augusti, 2005 vid 10:54

Jag har en (väldigt) gammal vindsurfing bräda och jointen på mastfoten har pajjat. Mastfoten är en så kallad “thermoskork”.
    Nu undrar jag om det är någon som vet om det går att få tag på en ny joint till denna typ av mastfot någonstanns.

limpz svarade 19 år, 3 månader sedan 10 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • jonasp

Medlem
    10 augusti, 2005 vid 10:56

utmärkt tillfälle att slänga hela brädan och köpa nytt! eller i alla fall från rätt sida 2000..

• limpz

Medlem
    10 augusti, 2005 vid 10:56

Glömde visst logga in innan jag skrev..

• limpz

Medlem
    10 augusti, 2005 vid 11:02

Svar till:

utmärkt tillfälle att slänga hela brädan och köpa nytt! eller i alla fall från rätt sida 2000..

[/ QUOTE ]

Mjo, men jag har precis börjat vindsurfa och har väldigt dåligt med pengar, dessutom så fick jag brädan gratis av min morbror som har slutat surfa. Så jag tänkte att det kanske var värt att laga den…
    Men om man nu ska köpa en bräda som är lite nyare låt säga från år 2000. Vilka priser rör det sig om, om man inte vill köpa en värsting bräda?

• basse

Medlem
    10 augusti, 2005 vid 11:28

Kolla in under Köp&Sälj som du hittar strax under de övre reklambilderna här på sidan. Jag tror du skulle få mycket mera ut av en nyare utrustning och dessutom utvecklas snabbare.
    Lycka till !

• fjant

Medlem
    10 augusti, 2005 vid 13:57

Chansen att du hittar en sån mastfot som inte torkat sånder och spruckit är mycket liten. tyvärr…
    Ett litet tips; gå en surfkurs med instruktör och moderna grejjer! Då får du känna lite mer på vad vindsurfing är i dagsläget, och sen bestämma dig för om du vill satsa deg på en nyare utrustning,

/Fjant

• anonym-anvandare

Medlem
    10 augusti, 2005 vid 14:24

Jag hade ett liknande problem med min gamla pråm (som mest används av systerbarnen som badbrygga på sommarstället)..
    Fick för mig att jag skulle prova skiten igen men mastfoten var torkad.. så jag tog fram lite bräder istället och snidade till ett mastfotsfäste som passar moderna fötter (M8 skruv har jag för mig) sedemera skruvade jag fast mitt snickeri i brädan med långa träskruv med grova gängor..

Brädan tar naturligtvis in vatten om man inte lägger ner sig på att täta skiten vilket jag inte gjorde..

Men jag kunde segla iaf..

Men detta förstör brädan alltså inte att rekomendera om du vill ha kvar din antikvitet.. men det vill du väl inte?

// Jesus

• danneman

Medlem
    10 augusti, 2005 vid 15:13

Gjorde en koll på blocket Hittade reservdelar till 80-talsbrädor.
    Där kanske finns nått du söker! Här

• smurff

Medlem
    10 augusti, 2005 vid 17:27

Tror faktiskt att de har sådana jointar (de feta.. grin.gif) på surfersparadise slå dem en pling vetja

• limpz

Medlem
    11 augusti, 2005 vid 13:41

Tack för alla svaren!

Han på blocket kanske hade en sån mastfot som jag behöver.

Att pajja brädan och snickra ett nytt fäste kanske är bra, men jag vet inte ens hur ett sådant ser ut…

Ny bräda verkar som det bästa alternativet. Men då jag inte har något jobb=inga pengar (ännu) så blir det ingen ny bräda nu iaf, men kanske till våren.

Ska testa att ringa till surferparadise och kolla om de har någon sådan joint.

• limpz

Medlem
    12 augusti, 2005 vid 08:14

Svar till:

Jag hade ett liknande problem med min gamla pråm (som mest används av systerbarnen som badbrygga på sommarstället)..
    Fick för mig att jag skulle prova skiten igen men mastfoten var torkad.. så jag tog fram lite bräder istället och snidade till ett mastfotsfäste som passar moderna fötter (M8 skruv har jag för mig) sedemera skruvade jag fast mitt snickeri i brädan med långa träskruv med grova gängor..

Brädan tar naturligtvis in vatten om man inte lägger ner sig på att täta skiten vilket jag inte gjorde..

Men jag kunde segla iaf..

Men detta förstör brädan alltså inte att rekomendera om du vill ha kvar din antikvitet.. men det vill du väl inte?

// Jesus

[/ QUOTE ]

Är det alltså m8 skruv som man skruvar fast nya mastfötter med? Alltså skruven som sitter undertill på de nya mastfötterna?
    Måste man inte ha en ny mast om man ska använda den nyare sorten??

• hakuna

Medlem
    12 augusti, 2005 vid 08:26

Det får vara en rejält gammal mast för att den inte skall passa i en vanlig mastfot, jag har bara råkat ut för det med glasfibermasten till min Colorado 390 (23 kg) från tidigt 80-tal. Den masten hade lite mindre innerdiameter.

• anonym-anvandare

Medlem
    12 augusti, 2005 vid 08:42

M8 eller M10

Nån som har koll får gärna inflika..

//Jesus

• limpz

Medlem
    12 augusti, 2005 vid 22:25

Ok,
    nu har jag iaf bestämt mig för att snickra ihop ett nytt fäste för mastfoten. Jag behöver faktiskt inte ens ta sönder brädan, det var bara att ta bort det gamla fästet och sen skruva fast en träbit i de gamla skruvhålen =).

Vart får man tag på en sån där skruvhyllsa? Jag har än så länge bara hittat M8 muttrar, det går ju trots allt att sätta dit flera muttrar, men de kan ju glida så att inte gängerna passar längre.
    Btw, på surfersparadise trodde dom att det var M8 skruv som gällde.

Nu måste jag ju också köpa den nya sortens mastfot, så jag undrar om det är någon som har en begagnad sådan till salu. Då jag inte tycker det är värt att lägga ut nästan 400 spänn på en ny och förmodligen frakt på det.

• bananen

Medlem
    12 augusti, 2005 vid 22:30

Svar till:

Svar till:

[/ QUOTE ]

Mjo, men jag har precis börjat vindsurfa och har väldigt dåligt med pengar, dessutom så fick jag brädan gratis av min morbror som har slutat surfa. Så jag tänkte att det kanske var värt att laga den…
    Men om man nu ska köpa en bräda som är lite nyare låt säga från år 2000. Vilka priser rör det sig om, om man inte vill köpa en värsting bräda?

[/ QUOTE ]

Inga bra ursäkter, ring finax wink.gif Faktum är att man kan få en 1000 ggr bättre utrustning för 4000 kr. Och kanske en lite bättre alldeles gratis. Min polare var i samma situation som du och hittade en bortskänkes annons på en Mistral New Malibu 330 och har under denna sommaren lärt sig att plana och vattenstarta på denna bräda. Ännu en förlorad själ, killen kommer att öppna sin plånbok i höst, det vet jag. En solskenshistoria. Gör lika dant. Bums.

• surfen

Medlem
    13 augusti, 2005 vid 08:10

Jag kan bara hålla med dom andra! Köp Nytt/beg, Det du ska snickra till håller nog för en två-fyra m/s. Men sen då om det blåser upp och vinden vrider sig och skiten slits ur sitt fäste om du har kommit en bit ut på vattnet, då blir det genast lite jobbigare. Det handlar lite om säkerhet också.
    Men du kanske håller på i en liten insjö på ett par hundra m². smirk.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jointen har pajjat…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.