Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Joystick från OR !

• kitelife

Medlem
    22 februari, 2003 vid 23:42

Mycket trevlig att säkerhet uppmärksammas! synd bara att systemet inte är hellt genomtänkt….

*Går inte att snurra bommen eller grabba…
    *full kraft i draken när du har utlöst systemet (ingen depower)
    *re-ride?
    *lätt att lösa ut om man landar med för mycket framåtvikt
    *Svårt att putta bommen ifrån dig när du blir släpad över stock och sten, om du sen ligger på rygg är det omöjligt…

Men som sagt det är ju ett steg i rätt riktning 🙂 hoppas att alla dom stora märkena kommer med ett fungerande/vettigt system ASAP!!!!

• kitesweden

Medlem
    23 februari, 2003 vid 08:15

Kan nog inte riktigt hålla med om dina slutsatser..
    Punch out är ett extra säkerhetssystem förutom dom tre andra..
    Punch out löser inte ut av misstag, tro mig..
    Det krävs en hyfsad kraft för att utlösa det..
    /Mvh Lars

• walle

Medlem
    23 februari, 2003 vid 08:55

Vad har ni för problem med hemsidan Dacon?
    Det går inte att maila er och hemsidan är oftast nere…

• nilsson

Medlem
    23 februari, 2003 vid 12:17

Det Är bara att gratulera till utmärkelsen!
    Sen är det tråkigt att en del måste vara “sanningsägare” och ej hört det gamla utrycket “Man skall inte kasta sten i glashus”//Mvh Bengt

• kitelife

Medlem
    23 februari, 2003 vid 16:47

Ibland svider sanningen… men som oberoende IKO instruktör är jag bara intresserad av funktion och säkerhet (inte av att kränga grejor), jag tycker att någon måste ha en åsikt och så länge det inte är hellt ute och cyklar får väl alla bilda sig en egen 😉 Säger inte att den är dålig, berättar bara vad jag själv kräver av en leash…

Ps. hade jag däremot laggt upp bild och länk på det system som jag själv använder så hade jag förstått att ni blev irriterade Ds.

• kitesweden

Medlem
    23 februari, 2003 vid 17:13

Jo, vi har varit irriterade på detta en längre tid så vi har nu bytt till en snabbare server (och mer driftsäker) men nu ska det hela vara igång, och förhoppningsvis fungera bättre.
    /Mvh Lars S
    PS Anser fortfarande att Joystick är en av dom säkerhetsmässigt mest genomtänkta lösningarna på marknaden DS

• sirgomez

Medlem
    27 februari, 2003 vid 10:56

jag har systemet hemma.
    jag testade med 70kg på snörarna -på magen och på ryggen och hängande… och det var ingen problem att lösa ut.
    man har ingen rotoleash – okey. men den går bra endå – för mig iaf.
    re-ride är ingen problem, det är bara hänga in chickenloopen igen. punshout systemet öppnar den.
    jag har 2 bommar hemma, så om ni vill prova. jag bor i Ängelholm och det fins säkert möjlighet att testa bommen nån gång.
    Och om jag funderar på detta, så går det någ fixa att man har en rotoleach .

• kitelife

Medlem
    27 februari, 2003 vid 20:06

Tjena, hade varit intressant att se den i verkligheten 🙂 men vi träffas väl säkert när sessongen kommer igång…

Fårgan är inte om den löser ut för det är jag alldeles säker på att den gör! under alla tryck och vinklar, vad jag menar är KAN du lösa ut den när det verkligen behövs?

Om vi ska göra ditt test lite mer verklighetstroget 🙂

koppla linorna till dragkroken på bilen koppla in dig och be någon dra dig över en åker (på ryggen eller magen som du vill) i lagom hastighet….

kan du fortfarande lösa ut med “punchout”?

Jag vet oxå att det finns fler sätt att “lösa ut” men då är vi tillbaka till att leta bollar öglor eller andra utlösningsmekanismer, det hinner man inte om det går riktigt åt H-vete.

ALLA kan (och borde) bygga en “spinning leash” till den bommen dom använder idag, det jag önskar är att man fick en monterad fungerande och klar från fabriken när man köper kite!

• sirgomez

Medlem
    28 februari, 2003 vid 08:20

låter lite farligt bakom bilen, det räker ju om två kompisar drar en. vi få prova! vad gör du i helgen?
    jag är i Ängelholm och du kan gärna komma förbi och titta på bommen. om vädret är bra kan vi ju testa “bli dragen genom skåne”
    kanske kan nån med en videocam kan hänga med så kan vi skicka en liten film till oceanrodeo.
    hör av dig! mitt mobilnr är 070 42 82 135

• kitelife

Medlem
    28 februari, 2003 vid 08:45

Menade mest i teorin (sånna olyckor vill man hellst inte prova)
    Om man nu ska bli “dragen” föredrar jag nog öl crazy.gif

Har tyvärr ganska mycket och gör just nu (jobb) ev. så ska vi ut och göra en liten video på lördag eller söndag (tänkte döpa den till “isvakstyle” eller nått) typ gå ut på isen och hoppa i vattnet…. Du är välkommen och följa med om du vil?
    Blir lundåkra bukten i L:A om förhållandena stämmer någolunda…

• anonym-anvandare

Medlem
    28 februari, 2003 vid 11:09

Hej!

Jag har testat punchoutsystemet i 2 veckor i Egypten nu, och måste säga att det fungerar bra för det ändamålet det är designat för! Sen att somliga individer har andra preferenser är en annan sak.

Jag har två överflödiga OR-punchout system som jag säljer för 250 kronor stycket om ngn är intresserad! Säljer alltså chickenloop med punchout-system.

Lägger upp bilder på säljes snart!

Hör av er: cgronwall@hotmail.com

För övrigt är OR-s Bronco er URSKÖN drake med ett rejält lyft!

/Chrisitan

• anonym-anvandare

Medlem
    1 mars, 2003 vid 19:26

confused.gif confused.gif
    Hej jag e Nybörjare och tycker att det hära verkar väldigt avancerat jag trode att man bara behöved en bräda, en drake och lite vind för att köra men på er låter det som om man behöver en hel garderob med utrustnig e så fallet confused.gif
    Man vill ju inte slarva med säkerheten det är ju ändån stora krafter det rör sig om men sen så finns det ju en ekonomisk bit i det hela oxå. Vore tacksam om någon HELST OBERONDE men ändån kunig kunde ge mig ett tips på vad man verkligen behöver. För det käns som om dom flästa här har en afär och det är så klart att man jör reklam för sin egen vara det skulle jag oxå göra och det e ju oxå bra för det e ju oftast sånna som har den aldra bästa kollen på vad som finns på marknaden sedan gäller det bara att dom inte ska göra sin egen vara överlägsen: (Det där va lite onödigt men ändån min åsikt)
    TAcksam för alla svar cool.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    1 mars, 2003 vid 19:56

Hej.
    Det är ju tyvärr så! För några år sedan hade man bara grundutrustning men då skedde ganska många olyckor därför hittar man på ständiga lösningar för att förbättra säkerheten och minska antalet dödsfall. Då kom quick release system, schaklar osv. Sedan kom man på det här med roterande leash för att slippa jobbiga trasel och för att nybörjare ska inte frestas att snurra på kiten i luften för att reda ut trasslet. …. Som nybörjare behöver du dock inte bekymmra dig för mycket. Om du väljer enkel 2 linare å börja med så undviker du många problem. det är först när du börjar hoppa och surfa överrigad med 4 linors kite bör du skaffa dig ytterligare säkutrustning

• nilsson

Medlem
    1 mars, 2003 vid 21:43

Fundera inte för mycket! ut och surfa!!! alla märken har sina säkerhetssystem, som duger bra, för de flesta “Kitare”,
    så sagt var det är “surf´s up” som gäller//Mvh Bengt

• villjam

Medlem
    2 mars, 2003 vid 02:53

Är jätte nybörjare precis som du.. Alla resonerar olika men vill man spara pengar, finns det inte så många alternativ. Köpte en relativt stor kite. Airush 12.2 och en Slingshot drake (147cm) bräda. Ska man surfa i svenska vindar och ha en drake att växa i, vill man inte ha mindre (väger 79kg).. Många säger att en större bräda är lättare att lära sig med. Dom har säkert rätt. Men jag lägger hellre ner någon extra timme iställer för att köpt e en ny, direkt när jag har lärt mig.. Man kanske får en långsammare start, men man slipper köpa nytt direkt.. och köp ingen 2 linors.. Alla kör med 4 linors idag. Depowersystemet gör det mycket enklare att handskas med draken. (ps.. för säkerhets skull vill jag påpeka om tiden för tillfället så skriver jag något skumt vet alla att det beror på att jag är totalt aspackad wink.gif .. puh.. har aldrig varit så här koncentrerad när jag skrivit något inlägg förut wink.gif

hadet!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Joystick från OR !

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.