Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP-brädors kvalitet?

• JP-brädors kvalitet?

Publicerad av anonym-anvandare på 12 november, 2000 vid 22:53

Håller JP-brädorna för lite tuffare surf?
    Tänker mest på byggkvalitet?

Funderar speciellt i jämförelse med F2.
    JP har väl inte den välkända listen runt som F2 har?

Valet står mellan en JP freestyle 265 och en F2 Air 265.

Vilken håller bäst?

/The

egge svarade 24 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • ola-h

Medlem
    13 november, 2000 vid 08:32

JP byggs av Cobrafabriken i Thailand precis som Mistral/Naish, RRD, Fanatic, Tiga m.fl. Själva byggkvaliten på alla dessa brädor är alltså likvärdig. Dock väljer givetvis varje märke lite olika material och konstruktionsvarianter. JPs brädor verkar vara hyfsat ordentligt förstärkta, en del med dubbel sandwich och ”bra” fiber. Det man ibland kan se på kraschade seriesandwichbrädor (Cobra och andra) är att fibern är lite dåligt genomvätt och att det på vissa ställen använd ganska lite fiber. En bräda med mycket sandwich men lite fiber blir hård och styv men mer känslig för brott vid extrema belastningar.

Jag har inte hört om några speciella problem med just JP, så antagligen är de minst lika starka som de andra märkena. Om jag inte minns fel har de också någon typ av ”brottgaranti” på sina vågbrädor.

Ola H.

• anonym-anvandare

Medlem
    13 november, 2000 vid 13:09

Vad innebär listen runt F2:s brädor?
    cebe

• anonym-anvandare

Medlem
    13 november, 2000 vid 13:57

det innebär att det sitter en list runt ytterkonturen på brädan, typ
    att fästa fendertar i så att inte brädan skall skadas när man lägger
    till.(förlåt,jag var tvungen).

• anonym-anvandare

Medlem
    13 november, 2000 vid 20:14

Undrar var du har hört om mistrals kvalite? sandwichbrädorna?, Du vet ju en hel del Ola H.
    /Erik /en beginner

• anonym-anvandare

Medlem
    13 november, 2000 vid 21:02

fendertar?
    öhhh vad är det för något nytt begrepp
    fendrar har jag hört talas om men fendertar
    nej, det får jag skaffa.

• anonym-anvandare

Medlem
    14 november, 2000 vid 09:28

Det heter faktiskt fendert, lätt att förväxla med fender men det är ett
    gittarr märke och inte tillrådigt att hänga på brädan.

Kort sagt:en fendert, flera fendertar.

Eller?

• adde

Medlem
    14 november, 2000 vid 09:38

du menar sånadär puttifrånkorvar?

• anonym-anvandare

Medlem
    14 november, 2000 vid 09:52

Yepp! Helt rätt.

• ola-h

Medlem
    14 november, 2000 vid 11:00

Jag vet inte så mycket om specifika brädor. Det är lätt att efter att ha sett en eller ett par chrashade brädor av ett visst märke tro att dessa är sämre än genomsnittet. I själva verket krävs nog ett lite större urval för att kunna göra några konkreta uttalande. Med det sagt, jag har inte sett flera kraschade sw Mistral än några andra liknande brädor. Som jag sa tidigare, de flesta serietillverkade sw-brädor är nog rätt likvärdiga. Subjektivt verkar dock (våg-)brädorna blivit lite mera förstärkta runt t.ex. nosen de senaste två åren. En bra byggd custombräda kan ju i stort sett ha en oförstörbar nos och det vore ju konstigt om inte seriebrädorna kunde bli lite bättre på detta område. Nosskador är ju trots allt mycket vanliga.

Ola H.

• egge

Medlem
    14 november, 2000 vid 15:45

Jag har haft två JP brädor som gått av på ett år, så om du frågar mig så blir det inte en JP.bräda igen. Men segligsmässigt är de kanonbra.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP-brädors kvalitet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.