Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP Freestyle eller Freestyle Wave det är frågan

• dr-masse

Medlem
    21 juli, 2014 vid 22:50

En stor fsw har lite bekvämare stance och ofta en fena som tillåter mer bakfotstryck (= enklare för de flesta). Annars tycker jag att en någorlunda allround freestyle slår en fsw i nästan allt, så länge de e någotsånär platt vatten. Och de är inte svårseglade, inget annat än en envis myt.

• joloo

Medlem
    23 juli, 2014 vid 08:57

Om du har möjlighet så prova med lite olika fenor. Jag skaffade en http://www.select-hydrofoils.com/en/fins/windsurf/wave/shock-bumpn-jump/ 31cm till 105L freestyle. Blev en helt annan bräda att freeride:a på. Går stabilare i choppiga förhållanden, lättare att ta höjd och roligare att gippa med.

• nachoman

Medlem
    24 juli, 2014 vid 06:57

Håller med Masse om att en allroundFS slår en FSW på många punkter. Försökt att laborera med FSW som lättvindsplanka men ingen slog den JP FS 109 jag tidigare hade. Köpte till slut en JP FS 107 som är fantastiskt allround. Numer den enda brädan jag kör runt sthlm så länge det inte blir rena vågspots. Äntligen har den ultimata brädportföljen utkristalliserats, en FS och en vågis 🙂 och en SUP som komplement förstås.

• Aquario

Medlem
    24 juli, 2014 vid 07:17

@Joloo 725308 wrote:

Om du har möjlighet så prova med lite olika fenor. Jag skaffade en http://www.select-hydrofoils.com/en/fins/windsurf/wave/shock-bumpn-jump/ 31cm till 105L freestyle. Blev en helt annan bräda att freeride:a på. Går stabilare i choppiga förhållanden, lättare att ta höjd och roligare att gippa med.

Där jag kör krävs det nästan alltid sjögräsfena, och har då använt en Lessacher Chamäleon 29 till min FSW med mycket gott resultat, så den borde även fungera till Freestylebrädan.

• Aquario

Medlem
    24 juli, 2014 vid 07:27

@Nachoman 725330 wrote:

Håller med Masse om att en allroundFS slår en FSW på många punkter. Försökt att laborera med FSW som lättvindsplanka men ingen slog den JP FS 109 jag tidigare hade. Köpte till slut en JP FS 107 som är fantastiskt allround. Numer den enda brädan jag kör runt sthlm så länge det inte blir rena vågspots. Äntligen har den ultimata brädportföljen utkristalliserats, en FS och en vågis 🙂 och en SUP som komplement förstås.

Ja en uppblåsbar SUP hade nog inte varit fel med tropiska sommartemperaturer och stiltje. Kanske skall byta FSW:n mot en sådan, för vågridning lär man inte komma i närheten av inom överskådlig tid.

• Aquario

Medlem
    25 juli, 2014 vid 21:31

Det blev en ganska kortvarig premiärtur på min nyförvärvade JP Freestyle igår, innan vinden dog. Men hann med ett leende på läpparna konstatera att den går upp i planing vid en vindby på 7 – 8 m/s med ett Simmer XD 5.7, och det är inte illa. Att den dessutom är betydligt lättare att dra rigg på jämfört med FSW:n är ju också en fördel. Antar att det är först över 13 m/s som FSW:n kan briljera.

Otroligt att så små olikheter i storlek och design kan göra så stor skillnad, skulle vara mycket intressant att jämföra med en JP Allride, om det verkligen är en hybrid mellan Supersport, FSW och Freestyle borde det vara den ultimata brädan.

• svenj

Medlem
    30 juli, 2014 vid 21:10

Aquario, behåll båda brädorna!
    Använd freestylebrädan för att träna freestyle i lätt vind med ett mindre segel än 5.7’an.

Jag fick en uppenbarelse i helgen då min dotter var med på freestyle läger i Torhamn med Erik Håkman. Min dotter hade precis börjat segla lite fram och tillbaka på stor bräda. Efter några timmar tillsammans med andra juniorer och Erik så gjorde hon heli tacks, snurrade rigg. Fortfarande på stor bräda och litet segel så klart men utvecklingen var enorm. Erik var helt otrolig med juniorerna.. Vilken introduktion till vindsurfing! Det borde varje junior få vara med om.

Detta gjorde att jag själv (88kg) tog mitt minsta segel (4.7) och gav mig ut på min rrd firemove 110 för att se om jag kunde göra likadant. Det blåste nog max 3 m/s. Jag var pinsamt dålig. Jag kunde precis dra rigg och och segla. Jag dränkte nosen och aktern om vartannat.. Vid en senare session började det funka dock. Jag fick balans, kunde rotera riggen ( så som man gör vid duck gipp), fick bra drag clew first, kunde gippa efter att roterat riggen till clew first. Nu längtar jag efter nästa session av lättvind!! Observera att seglat hårdvind, planat, vattenstartat i många år. Jag sätter mer gippar än jag bränner.. MEN. Att klara en gipp i ett vindhål, göra slag på liten bräda, duck gipp, plana tidigare.. Dit tror jag att jag kommer mycket fortare om jag tränar lättvindsfreestyle.

Så aquario, grattis att du har en lagom stor freestylebräda. Ut och kör i lättvind så kommer du att gippa som en gud snart. Då blir det läge till hårdvindsdagar med din FSW.. Om du är junior, försök komma med på Håkmans freestyle camps.

I morn blir det segling 🙂

• Aquario

Medlem
    2 augusti, 2014 vid 20:58

Tack SvenJ för ett inspirerande och peppande inlägg!

Syftet med mitt inköp av en begagnad Freestyle var just att kunna komma ut mer i lätta vindar, öva balans och grundläggande manövrer som clew first, front to sail och helitack så som Jem Hall visar i Beginner to Winner. Att den sedan planar med ett relativt litet segel vid minsta vindby över 7 m/s är bara en bonus.

Även om JP’s FS och FSW är mycket lika vid första anblick så kompletterar de nog varandra bra. Freestyle brädan planar upp lite lättare men har inte samma vansinniga acceleration och topphastighet som FSW:n när det börjar närma sig kuling, och att köra FSW:n har ju gjort att vattenstarterna snart sitter i ryggmärgen.

Tyvärr är jag inte junior, känner snarare att 50-årspaniken kryper närmare och närmare:grin:

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP Freestyle eller Freestyle Wave det är frågan

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.