Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › JP FWS vs ES
-
JP FWS vs ES
Publicerad av nlc på 27 december, 2006 vid 16:13Funderar på att köpa en JP-bräda till våren (förmodligen X-Cite Ride, ca 100L) å undrar om skillanden mellan deras FWS och ES versioner. Är ES mer slagtålig/hållbar än FWS ? Är det värt ca 2000 pix mer för ca ett kilo lättare bräda ? Åsikter och omdömmen mottages tacksamt.
rasmus_w svarade 18 år sedan 9 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
Det beror lite på vad man tänker göra för dom 2000 kronorna annars… Går dom istället till en bra mast eller bom kanske det är bättre om man måste välja.
Jag har en Tabou X-Rocket av den “tyngre varianten” (tror inte Ltd fanns i Sverige när jag köpte min). Det är en skön och bra bräda men jag kan faktiskt tycka att den känns lite tung ibland… Jag tror absolut att Ltd versionen som väger ca 0,5 kg mindre skulle kännas mer livlig både pga vikten och att den troligen är lite styvare. En viss skillnad finns garanterat men båda varianterna är ju bra brädor. Jag tror det kan vara värt pengarna men inte om det sker till bekostnad av att man snålar på riggen istället, i så fall är det bättre att lägga slantarna där. Angående hållbarhet så tror jag att den tyngre varianten kan vara lite mer tålig för slag och stötar. -
De 2000 kronorna troligtvis kommer gå till ett nytt segel som jag egentligen inte behöver, så jag borde nog satsa på den lite lättare varianten…
Det är mest hållbarheten jag är lite orolig för, vill inte direkt segla med ett pepparkakshus under fötterna 😉 . Fast vid kastfall på nosen (eller dylika äventyr) kanske inte konstruktionen spelar så stor roll, det blir dingar i vilket fall.
-
1 kg är rätt mycket plusvikt på en 100l bräda. Hade det varit en vågis är det solklart, då betalar man gärna en mindre förmögenhet för ett par hundra gram lägre vikt. 😉
För freeride fram och tillbaka kanske det spelar mindre roll, dock planingsegenskaper och “livlighet” är ju alltid viktiga. Jag tror inte hållbarheten på FWS är mkt sämre. Den extra kostnaden har du glömt så fort du står på brädan och drar iväg. Köp FWS om du har pengarna! -
skippa x-citen, köp en FSW istället! Det är ju en full wood (eller pro som är ännu lättare) och bra mycket roligare och bättre bräda om man ska ha en allround runt 100 liter tror jag. och köp den på keppler så sparar du några tusenlappar, och har dessutom pengar kvar för att lägga några lappar på ett onödigt segel 🙂
Exempelvis JP Freestyle Wave 2006 FWS 899€ & Neilpryde Expression 06
311€ -
Jo, jag har funderat på en JP FSW 102 isf X-Cite:n (105) men är inte säker på att det är en så lämplig första bräda runt 100L för mig. Väger 75kg, planar ikrokat och istroppat, kan beach/vattenstarta men sätter inte fullplaningsgippar på en TripleX 139 (än). Seglar oftast 5.5-6.7, snurrar lite med 4.7 ibland.
Det kommer nog bli en till bräda (under 100L) framöver, å då ligger väl FSW 85 eller dyl bra till, men just nu lutar det åt en freeride för carvande gippar o lite bump n’ jump. Å det är ju klart att väljer man FSW, SuperX eller Freestyle så behöver man ju inte fundera på ES eller FSW :smirk:
Planen är att beställa från Keppler, köpte nämligen ett Saber 6.7 o ett Expression 4.7 med en X3 400 cm mast i höstas för 800 euros inkl frakt. Kanske man kan få ett paketpris för bräda å segel.
-
Jag hade från början en jp freeride 129 (03), och min andra bräda efter den var en Mistral shift på 99 liter (fsw), och när jag köpte den kunde jag heller inte fullfartsjippar och liknande. Tyckte det var en bra bräda att fortsätta med, och jag väger ca 85kg. Tror jp fsw 102:an blir grym för dig!
-
bra mycket roligare och bättre bräda om man ska ha en allround runt 100 liter tror jag.
Eh? Allround? Kan det bli mera allround än en free-ride? Inse att vi inte har vågor som f-n i detta land… Tror nog att en free-rajd är bra mycket roligare och ffa lättare att köra med. Och är carvande gippar o bump n jump det frågas om så tycker jag snarare att du skall kika på Super cross brädorna…
Jag tycker att det är bättre att full wood jämfört med ES. Prylarna är inte SÅ ömtåliga, faktiskt. Och då en lättare bräda nästan alltid blir roligare o köra, så tycker jag valet är givet…
-
@NLC 356089 wrote:
Funderar på att köpa en JP-bräda till våren (förmodligen X-Cite Ride, ca 100L) å undrar om skillanden mellan deras FWS och ES versioner. Är ES mer slagtålig/hållbar än FWS ? Är det värt ca 2000 pix mer för ca ett kilo lättare bräda ? Åsikter och omdömmen mottages tacksamt.
FWS är styvare, lättare och antagligen starkare än ES. Har du tryckt på en ES med bara tummen? Den ger efter………..innanför skalet finns bara skum
Sparade pengar kan bli dyra i slutänden i reparationer, jag hade hellre sparat ännu fler kronor och köpt ett par år gammal äkta FWS eller motsvarande benämning. Lätt och styvt är gôtt -
@Jester 356240 wrote:
Eh? Allround? Kan det bli mera allround än en free-ride? Inse att vi inte har vågor som f-n i detta land… Tror nog att en free-rajd är bra mycket roligare och ffa lättare att köra med.
Ja freestylewave är väldigt allround, shapen tillåter ju både plattvattensblasting, freestyleladdning och försök på att lära sig segla i vågor. Freestyle och vågsegling är ju det naturliga steget efter man fått koll på basicgrejerna, och med den här brädan kan han testa på båda. Han har ju dessutom redan en freeridebräda, och varför ska man alltid välja det som är “lättare att köra med”, man kanske vill pusha sig själv och få lite mer utmaning, som dessutom troligen kommer ge resultat senare.
Och det där med att vi inte skulle ha vågor i det här landet borde du käka upp, du kanske bara hänger på speedforumet där ni håller på och postar en massa decimaler hela tiden men här har ialla fall jag suttit och njutit av bilder och filmer på vågsegling i världsklass från våra medlemmar runt om i Sverige den här hösten och vintern.
Frid!
-
Jovisst blir det bra vågor i Sverige, men då (oftast) i kombination med mycket vind. Dvs det blir choppigt och man kör småsegel. Då vetifan om en 100l FSW är rätt för en 75 kg kille. Jag väger samma och skulle aldrig köpa en så stor FSW. För mkt kontrollproblem med en så stor planka i vågorna. Tror NLC är inne på rätt linje att senare köpa en 85l FSW som storvågis (kan ju senare kompletteras med en 75l full-on vågis).
Sen är ju frågan vad man vill göra på vattnet. En FS runt 100l är ju jäkligt ball för att utveckla sin segling med trick etc och plana tidigt.
Men är det bränna och carva som gäller blir det nog bäst med en Freeride, eller möjligtvis en SuperX. FS,FR,SX-brädor har generellt snabbare rockers och tidigare planing än en FSW, så är det inte frågan om segling i vågor så är de att föredra, tror jag. -
Tackar för alla svar å synpunkter. Det lutar åt en freeride på något över 100L (FWS eller dyl konstruktion) till våren för blasting and fun å sen en FSW 85L för de lite blåsigare dagarna och kanske, kanske en vågis när man blivit fast i träsket på riktigt.
@frisk 356276 wrote:
FWS är styvare, lättare och antagligen starkare än ES. Har du tryckt på en ES med bara tummen? Den ger efter………..innanför skalet finns bara skum
Är det inte typ ASA eller likanande du tänker på ? Eller en med grymma vattenskador :wink:. Men svaret på din fråga är nej, det har jag inte (ännu).
-
Freestyle och vågsegling är ju det naturliga steget efter man fått koll på basicgrejerna, och med den här brädan kan han testa på båda.
Jag tror nog faktiskt att jag fortfarande inte håller med dig… Varför skulle det vara ett nästa steg? Dom flesta som surfar kör ju inte i vågor, faktiskt. Eller har jag fel?
Många är nog nöjda med att bara bränna fram och tillbaka i sin hemmavik, och denna vik heter ju inte Apelviken för alla.
Därmed inte sagt att jag tycker att alla skall börja köra fullcambrat och speedplankor. Har bara inte förstått varför så många tycker att man *måste* börja köra wave.
Och ja, jag har själv haft en JP FreestyleWave (91l), och har provat Apel och lejet. Men det var lite för svårt för mig, och inte så kul som att åka fort.
-
Jester: beroende på tillverkare så kan jag se en anledning till att välja en FSW eller SX i stället för en freeride. Ofta är det ju så att både FSW och SX marknadsförs mot lite vanare seglare medan freeride är lite mer riktade mot nybörjarna, vilket i praktiken innebär att freeride-brädorna är lite lugnare i sin karaktär medan FSW/SX är lite livligare eftersom vana seglare, oavsett om de vill speeda eller leka i vågorna, tenderar att uppskatta sånt medan den ovane mest ser den biten som kontrollproblem.
Fråga dig själv hur en snubbe som just skaffat sin första hundralitersbräda skulle uppleva att ställa sig på din 100l-slalom med matchande racerigg, och hur du skulle uppleva hans nyinköpta freeride. Jag gissar på att en av er kommer uppleva brädan som totalt död medan den andre skulle tänka saker som “stanna! Släpp av mig!”.
-
Verkar råda viss risk för förvirring här kanske? FWS=Full Wood Sandvich och FSW=FreeStyleWave. Just vad det gäller JP´s brädor där frågan är vilken byggkvalite som ska väljas, kan man ju påpeka att just JP´s FSW som bla byggs som FWS har fått utmärkta testresultat och funkar utmärkt som freeride, då den planar upp lätt, är snabb, gippar bra. (i tyska surf märkte man ingen större skillnad på snabbhet mot super-x som ju alltid är snabbast i de flesta tester, super-x har högre topphastighet, medans FSW planar upp snabbare). Det är ju en sk. fast-tail i FSW sammanhang till skillnad från tex RRD´s FSW som är mer manöverorienterad och rider vågor bättre….
/henryk
Logga in för att svara.