Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › JP vs starboard vs RRD
-
RRD Wave Cult 84 verkar alltså vara en grym bräda. Kul att höra! Själv är jag framfotad och gillar brädor som Calle N alltid propagerat för. Dvs traditionellt fungerande vågbrädor som funkar att köra med mycket framfot. Däremot tror jag väldigt mycket på en ny typ av bräda som är bredare i häcken, kanske bredare på mitten, väldigt tunn och som planar upp tidigt men fortfarande går att skära med som en skalpell i vare sig det är vågor eller plattvatten! Är det någon som sett en sådan bräda än? Säg till mig i så fall!!!
-
Den planshape du beskriver kan du t ex se på Starboard Pure Acid 73 (239*55), med rätt tunna rails. Dock är det inte så enkelt att dessa aspekter enbart garanterar någon viss typ av seglingsegenskaper. Själv suktar jag egentligen efter i någon mening, motsatsen och vill ha en bräda med EVOns grundegenskaper (planshapre, rocker rails etc) men helt enkelt några cm smalare. Vi får se vad som händer. För övrigt tror jag vi kommer se en trend med allt störe breddspann på alla olika vågbrädeslinjer, både stubbies och klassiska brädor kommer finnas som smala och breda.
Jag har inte själv kört 2006 Cult, men körde alla storlekar av RRD Wave Swallow förra året och detta är brädor som helt klart har ett grymt skär i sig. Lägg dem på kant och de går som på räls. Detta gör dem till roliga brädor i svenska små och sega vågor där kontroll i hög fart mm inte är så viktigt. Jag gillar RRDs approach eftersom den inte bara liksom kopierar EVO-konceptet utan går en annan väg och levererar en helt annan känsla.
-
Tjena Duuude!
Får väl flika in lite i den massiva propagandan som försegår både här och där
Vill inte utse mig själv som en expert som ska råda dig till en bräda, men här är några funderingar från mig om Fanatics brädor eftersom jag kör på dom.
Vill du veta mer kan du se nya Fanatic filmen -Addicted to ride; där de riktiga team seglarna som är oändligt mycket bättre än mig,
tillsammans med Sebastian Wenzel/Shaper talar om varje modell. Den finns hos Skidsport och SP i stort sett gratis eller väldigt bra pris.
Fulladdad med action och inspiration.Själv kommer jag gå på, och vi seglar ju liknande förhållanden:
Fanatic Freewave 78:an och Newwave 75:an.
Freewave 78:an har otrolig acc, kompakt, har storleken och känslan
av en snabb vågbräda, med en bredare och stadigare outline: 237x56cm 78 liter…nice! Full gas och carve i sega svenska vågor.
Och full gas på utvägen för hopp, även om jag gilllar invägen bättre men nu fått inspiration att testa fler manövrar!
Testade precis Freewave 78:an i Danmark en vecka i streck; halvmast i
fiskfabriken/ hanstholm och den verkligen sitter i svängen med förtroende
och har en explosiv fart upp för facet så man kan smacka på bra på läppen.
Och fantasktiskt kul på plattvatten också…kostigt men bra!Newwave 75:an 242×55
Sen om man vill ha än mer skalpel skär med mer railtryck så är det Newwaven
som gäller i Fanatics program, den har blivit bredare i både tail och mitt och har en fin
enkelkonkav som sitter i vågen och han en fin acc uppför vågen med en än
mer surfig känsla. Så vi ser att de traditionella vågisarna och stubbies närmar
sig varandra…mycket intressant!Själv kommer jag seglar jag bägge inom kort…
MVH
Calle
Både Acid och Culten är kanonbrädor också tror jag, men lite bredd på propagandan skadar inte
-
Japp, bra med lite bredd. Jag har för övrigt aldrig mött någon som seglat på Freewave som inte gillat brädan – den verkar ha en bra allround-appeal.
Den enda personen jag träffat som på ett väldigt tydligt sätt ogillade Fanatic Newwave (eller rättare sagt Goya-modellen, 2004 tror jag) är en kille som nu kör RRD (Wave swallow, numer Wave Cult). I dagens läge där alla brädor i respektive klasser ibland kan verka rätt lika är det intressant at det fortfarande finns stora skillnder i karaktären.
-
Och jag vet några som inte gillar tex Evo alls. Så visst är det skillnad fortfarande
Fanatic Goya 04:a med en 06:a Newwave är det stor skillnad på, Newwave är både bredare kortare och har en konkav botten jämfört med 04:a som var ganska smal med v.
Vilket har gjort Fanatic Newwave brädorna bland de mest lättseglade vågbrädorna med riktigt carve/ Calle N
-
Jo, just Fanatic Goya 2004 har även jag pratat med folk som upplevt att de inte var helt lättseglade. De var ju rätt smala och gjorda för riktiga vågförhållanden.
Newwave upplever jag som mer allround och lättseglade än de sista Goya-brädorna. Senaste Newwave upplever jag som traditionella vågisar med starka influenser från både freewave och “stubby” lägret. Kommer nog att skaffa en sådan nästa år, om gudar och plånbok vill…
Mycket godis finns det, som sagt.
-
Seglade Fanatic Newwave 69:an nu i Danmark, den är 53cm bred ( 51cm tidigare) och känns konfortablare än tidigare modeller; snabb med fint skär.
En Newwave 75:a eller 81:a skulle passa din FW 98:a Masse -
Mmmm, jag vet. 81an ligger närmast till. Gillar den däringa flytmarginalen på väg ut på Torö, det är ju ofta mindre vind där det är dyrt att rasa i onödan (nära land, mao). Åsså funkar 5.7 på den. Jag har 4.2 som minst och kommer att fortsätta med det, tror jag nog att 81an hanterar det fint med en mindre fena. Väljer 81 framför FW78 för att få lite bättre kontroll.
NW81 kommer det att bli, fast i vår. Känns som ett GRYMT bra tvåbrädeskit, faktiskt.
-
Jag håller med, EVO är brädor som har en karaktär som en del inte gillar.
Calle, Freewave har ju v-botten (eller) och newwave enkelkonkav. Hos Starboard är det “tvärtom” Pure Acid har v-botten (sånär som på 73:an då) medan EVO har konkaver. Har du någor aning om “tänket” bakom detta från Sebastians sida (förutom att det verkar funka)?
-
Teorier teorier…
Själv gillar jag att segla mer än att analysera sönder saker men;
Fanatic Freewave brädan är plan till v efter ständig utveckling av nästan 300
protoyper genom åren av Fanatic Goya brädor.
Fanatic konsentrerar sig på färre modeller och gör dom bra (mindre kvantitet=kvalitet)Fanatic Freewave brädorna härstammar från utveckligen…de tål att göras lite
kompaktare och mer yta med bibållen kontroll, lite mer fria trots sin storlek tack vare v:et.
Går mer på fart och suger inte fast som lätt är hänt med stora ytor på vatten…Medan som du vet är mono konkaven på Fanatic Newwave-vågbrädorna gör ett
grymt skär, japp det funkar sen är det inte så mycket teori som behöver
läggas till i min värld iallafall
( Humlor kan flyga )Som sagt dom funkar kanon, men om du vill höra vad Sebastian säger så
kolla filmen “Addicted to ride” och hör vad han säger. För det är ju mer
intressant att höra Sebastian Wenzel berätta om hur han har gjort än några
glada amatötrer som oss med egna “torrsims” teorier vid skrivbordet, för det är ju på vattnet det märks skillnad.
Snart får vi segla igen
Calle N
-
Ja, det verkar som sagt funka i alla fall. Jag håller med om att det förståss är intressantare att höra Sebastians kommentarer, men problemet kan ibland vara att även dessa herrar har en viss känsla för marknadsföring och kanske tvistar sina teorier lite för att passa marknaden (speciellt om de filmas). Därför tänkte jag att kanske du hade hört lite “direkt från hästens mun”, liksom.
För övrigt har faktiskt även Starboard på sina Kombat-modeller gjort gått från konkaver till en snabbare v-botten. Det är antagligen så att de som köper dessa “freestylevågisar” gillar en direkt fartkänsla i sina brädor.
-
Svar till:
Ja, det verkar som sagt funka i alla fall. Jag håller med om att det förståss är intressantare att höra Sebastians kommentarer, men problemet kan ibland vara att även dessa herrar har en viss känsla för marknadsföring och kanske tvistar sina teorier lite för att passa marknaden (speciellt om de filmas). Därför tänkte jag att kanske du hade hört lite “direkt från hästens mun”, liksom.
För övrigt har faktiskt även Starboard på sina Kombat-modeller gjort gått från konkaver till en snabbare v-botten. Det är antagligen så att de som köper dessa “freestylevågisar” gillar en direkt fartkänsla i sina brädor.
[/ QUOTE ]
hmmm…färgade av marknadföring…det stämmer nog i Starboard inläggen på denna Konf också
Jodå mycket har jag fått reda på men det får dom berätta om i “Addicted to ride” filmen.
Personligen får jag inga brädor för att skriva på alla forum att dom är bra.Nä nu får det vara nog för idag, det finns en värld utanför rocker kurvor och konkaviteter
Kolla här kanske för vidare teorier
http://mathforum.org/library/drmath/view/51825.htmlSkämt och sido, snart blåser det och teorierna växlas till trevlig praktik istället !
……………….
Torö- september 2005
Foto; Björn från Linköping
Bräda; Fanatic Newwave…verkar funka, dock här med v -
[/ QUOTE ]–>Det är din egen teknik och taktik som är begränsningen i vågridningen. När du frontsidevågrider: I stället för att svänga ner i vind med ambitionen att komma tillbaka till läppen så fort du är på vågen; sakta ner lite grann, och låt dig komma upp mer på toppen av vågen och peka brädan ner i vind före du trycker på gasen och lägger ner skäret. Då har du bättre chans att nå läppen oberoende av vilken typ av bräda du har. Men en fast-tail ger dig många fördelar över vågisen och stubbi:n. Fast förståss, når du redan läppen ofta så finns det mycket som kan motivera andra val av bräda. En sak som inte många tänker på, eller för den delen jag hört någon prata om, är att i väldigt stökiga vågor för att komma ut i täta set med högt vitvatten så ger en längre bräda med mer scoop en lättar väg.
[/ QUOTE ]
Jag har lite svårt att förstå vad du menar. Menar du att man ska sakta ner när man ligger på vågen, peka ner brädan mer nedvind och sedan skära bottensvängen.
Alltså trycka till lite senare i svängen?
Tacksam för en liten omtagning -
Ja, det är lite Deja Vu här, Calle. Jag har för mig att vi haft liknande konversationer förut och att det alltid slutar med att jag måste erkänna att jag är en teoretiker ut i fingerspetsarna. Jag har rannsakat min arma vindsurfingsjäl och faktiskt kommit fram till att jag inte bryr mig så mycket om vilka prylar jag kör på när jag väl seglar. Jag gör möjligen några noteringar i bakhuvudet och innan dessa sedan ramlar ut genom fingrarna och ned till detta forum måste de passera genom min genom-matematiserade hjärna och få lite struktur…
[ QUOTE ]
Kolla här kanske för vidare teorier
http://mathforum.org/library/drmath/view/51825.html[/ QUOTE ]
Aha, minimalytor – det finns faktiskt kopplingar till konkaver på brädor, men jag antar att ingen vill veta vilka.[ QUOTE ]
Skämt och sido, snart blåser det och teorierna växlas till trevlig praktik istället !
[/ QUOTE ]
Hoppas på minst en Torövisit till innan November då hela familjen drar till Maui. Då får vi satsa på praktiken.
Logga in för att svara.