Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › JP vs starboard vs RRD
-
Vad som funkar bäst beror mycket på våg- och vindförhålandene, men det som Dude berör handlar om at starta själva svängen med brädan redan pekande åt rätt håll, dvs ned i vind. Är det ett grundsvell ligger man ofta och vintar på toppen av vågen till den precis börjar bygga och då droppar man in med riktning “downwind”. Det är rätt vanligt att man instället droppar in rakt ned eller lite upp i vind och då får man mycket jobb med att svänga tillbaka mot vågen.
-
Svar till:
starboard: evo 83 och flare 114,eller 104 båda års 06
RRD: wave cult 84 och twintip 115 eller105 båda års 06
JP: Real world wave 83 och freestyle 109. wave års 06 och freestyle års 05[/ QUOTE ]
Tjenare.
Jag har precis lagt ut en del om dessa på http://www.surfdagboken.se
De jag seglat senaste tiden och som jag skrivit om är RRD Wave Cult 84, RRD Freestyle Wave 85, JP Real World Wave 83 och 76.
Sedan hittar du lite om JP Freestyle 100 och 109 (2006:or visserligen) som jag seglade samma dag den 8/9. Ska lägga in en rubrik så man hittar det. Och även se över texten lite.Starboard EVO seglade jag förra årets 74:a och 70, men bara kortare prov. Flare har jag aldrig testat.
RRD Twintip 2006 har väl inte kommit än, men ryktet säger att de skall var lite skarpare till i år. Lite bredare i tailen och skarpare kanter. Det kommer nog jag gilla eftersom det jag hade att invända mot dessa brädor förra året var att de var för runda och svåra att plocka höjd med om man inte ville segla på en stor fena.
Jag kommer lägga ut utlåtande om RRD Hardcore Wave snart också. Samt lite mer om JP Freestyle. Och när RRD:n dyker upp lär jag sno till mig en sådan någon bra freestyledag
De kombinationer du föreslår är ganska lugna brädor, speciellt alla vågisar är lugna i karaktären. Så jag förmodar att du är en seglare som gillar detta? Det är främst vågridningen du vill satsa på eller?
Om du är lite aggresivare i din segling och gillar farten, hopp och lite krispigare känsla under fötterna så föreslår jag att du tar en titt på Freestyle Wave brädorna också. Där har jag hittat en ny favorit i den storleksklassen, RRD:s 85 litare! Riktigt go!!! Eller kanske en 80-85 liters klassisk? Det skulle jag också gillat bättre än de lugna stubbiesarna som du föreslår. Men alla är inte som jag… Min motpol har du i den renodlade vågridaren Ola H som tycker att lugna stubbiebrädor är världens frälsningPå freestylesidan så beror storleken mer på vilka segel du vill använda på dem och om du har tillgång till platt vatten (jag menar riktigt platt). Du är ju också riktigt lätt! 70kg på en 110liters bräda… Det är många liter på plussidan, frågan är om du har någon nytta av dem? Och frågan är om du inte planar lika tidigt på storleken mindre bräda och har roligare då det blåser i lite mer.
De större brädorna i skalan du nämner passar inte så bra om det blåser mer än 5.5 och det är lite choppigt. De blir lite otympliga och svåra att manövrera om det är vågigt där du skall göra tricken, men är det salsgolv så är det ingen tvekan!Läs lite på http://www.surfdagboken.se och fråga om det är något.
/Staffan
-
Stora fördelar med att du åker på de däringa grejorna, nu kan jag ju läsa med extra stort intresse på surfdagboken, ah!
Fast jag har alltid gillat surfdagboken, bonusen är att du nu har tillgång till fler grejor att testa dessutom.
RRD FSW 85 lät ju riktigt mysig, måste jag säga.
-
Mycket bra beskrivningar av brädorna Staffan, precis i min smak (sånär som på att själva smaken lite olika).
[ QUOTE ]
Min motpol har du i den renodlade vågridaren Ola H som tycker att lugna stubbiebrädor är världens frälsning/Staffan
[/ QUOTE ]
Världen frälsning är väl att ta i, jag tycker väl att jag framhåller fördelarna med klassiker också. Dessutom har jag faktiskt hoppat _flera gånger_ med min vindsurfingbräda – det är säkert, jag lovar. Det finns till och med historiker som hävdar att jag hoppade redan på 90-talet:
Då med Neil Pryde i händerna och en egendesignad bräda som jag själv hävdar är föregångaren till nästa generations stubbisar.
-
Du är säker på att det inte är en off-the-lip på bilden? Känns oroväckande det där med dig och hopp, bryt inte mina fördomar sådär hejvilt utan ordentlig förvarning, tack.
Själv är jag vansinnigt lättidentifierad på vattnet tack vare min personliga surfstil. På väg ut så fegar jag i alla hopp och kraschar mest hela tiden. På vägen in så slutar alla frontsideförsök med ett tvättprogram, eventuell backsideåkning med att jag missar vågen helt. Enkelt!
Hoppa På!
-
Svar till:
Du är säker på att det inte är en off-the-lip på bilden? Känns oroväckande det där med dig och hopp, bryt inte mina fördomar sådär hejvilt utan ordenlig förvarning, tack.
[/ QUOTE ]
Hahaha!!!
-
Du kan vara trygg, Masse. Bilden är ju från 1996 jag har haft gott om tid på mig att vänja mig av med de där ofrivilliga och obehagliga luftfärderna.
-
Det finns faktiskt en slående likhet mellan – ja, ska vi säga “tweaken” – i hoppet i denna bild från 1996 och den du har under ditt användarnamn då du gör en arial på Maui
-
Ja okej då, jag erkänner att bakåtloppen från Varbergsbilden egentligen var en airial off the lip som jag spegelvänt i photoshop.
-
Såg inte att jag glömt logga in.[ QUOTE ]
Problemet med Starboard är tre:
1. De är grå m ao varenda repa syns och den färgkpmbination som de använder kan ingen vanlig färghandel blanda. Efter ett par Torövändor har stenstranden gått hårt åt finish.2. De är sjukt tunga. Hade tidigare problem med kvalite’ och bygger nu “krocksäkra” brädor. Min Kombat 85 -05 (wood) vägde 6.9kg!
3. Andrahandsvärdet, om du blir av med dom, är minimalt. Har försökt att sälja brädan för 6000:- sedan juni.
Satsa på JP eller RRD!
[/ QUOTE ]
-
Hej!
Jag har en JP Freestyle 101 (´04) och en Evo 80 (´05) och är supernöjd med kombinationen (väger 84 kg). Den fungerar i allt från platt vatten till vågor i Apelviken, är grymt snabb och har fått kanonbetyg som en freemove bräda. Jag är helnöjd med brädan och jag är övertygad att du också kommer att bli det! (Hade tidigare en JP FreestyleWave 91 och föredrar Freestylebrädan).Angående Starboard Evo. Herregud har Herr Anonym överhuvudtaget kört en Evo? Vill du ha en underbar vågbräda så måste du köpa en Evo! Det är en mycket speciell bräda som det tar ett tag att lära känna men när man har gjort det har du en vågbräda utan begränsningar (extremt snäva svängar, bra fart uppför vågen efter bottom-turnen etc etc). Den är sagolik i svenska vågförhållanden! Det finns skäl till varför Evo har fått de högsta betygen och spöat skiten ur konkurrensen i test efter test. Evo’n är samtidigt väldigt förlåtande, man klarar situationer som man tidigare inte skulle klara.
Ska du skaffa en Evo tycker jag att Evo 74 skulle vara bra ett bra val för dig med tanke på din vikt (Evo brädorna är betydligt mer “floaty” än vad volymen visar). Dock kanske brädan inte kommer till sin rätta om du för det mesta ska köra på platt vatten.
Jag rekommenderar en freestylebräda runt 105 liter (JP:n är grym) samt en mer wave-betonad freestylewave bräda runt 75 liter som fungerar utmärkt på platt vatten och i vågor. Enligt rykten ska Fanatics Freestylewave 78 vara riktigt grym. Dock ska du inte tänka för mycket på brädmärke då Starboard, Fanatic och JP gör samtliga mycket bra brädor.
Surfa lungt,
/JB (Evo-lover )
Logga in för att svara.