Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › JP/starboard/fanatic
-
JP/starboard/fanatic
Publicerad av anders_hoffman på 6 oktober, 2002 vid 18:29För mig känns dessa märken som lite B-prylar, men jag vet inte om det bara är nåt jag fått om bakfoten. Så jag tänkte fråga om det är lite lossas-grejor eller om dom håller samma klass som mistral, bic, f2, rrd osv. Tacksam för svar…
dr-masse svarade 22 år, 3 månader sedan 11 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
starboard och JP vet jag ingenting om men iaf JP trodde jag va ett riktigt grymt märke!!
men Fanatic, det e rikiga grejor det!!!! har en bee från 99, den e mäkta bra tycker jag!!! har inte hittat några fel, planar lätt och bra…!! känns stor men det beror mer på storleken än på märket!
har en wakeboard av Fanatic oxå, den e tokgrym den med!! -
Du, Fortfarande full efter lördan eller? dom som har mest plastbrädor är fortfarande Bic och F2, dags å nyktra till för f-n
-
Jag skulle nog inte överdriva (inte så mkt iallafall =)) om jag sa att JP/starboard/fanatic är de tre bästa märkena på marknaden. Vad jag vet så dominerar starboard i formula, JP gör de grymaste freestylebrädorna. Och fanatic har allt från schyssta formulabrädor (falcon?) till mycket bra vågbrädor. Cisco kör väl för fanatic?
Rätta mig om jag har fel!! -
Jag fattar inte varför anonym lackar så jävla hårt, jag frågade ju för att jag inte vet. Inte för att jag vill få en massa äckliga påhopp om att jag är bakis och ska ta nyktra till lite.. tack för alla andra svar!
-
Vad tragiskt det är att se att folk har fördommar om vissa märken. ALLA märken är bra, deras shapers har bara olika filosofier om hur en bräda ska funka. Detta mkt beroende på vilka brädor deras teamriders gillar MEN brädorna ska ju funka för vanliga människor också.
Jag kan inte erinra mig en dålig bräda (för alla sorters seglare) som tillverkars de senaste 10 åren.
Fast GUN brädorna har ju lite B-grafik, eller……….. ??
-
Menar du B i shape eller kvalitet?
Shape-mässigt är det väl en smaksak beroende på vad man gillar. Där hittar du säkert svinbra brädor och skitdåliga hos alla märken beroende på vad du vill få ut av din bräda.
Kvalitetsmässigt beror det ju på vilka material som brädtillverkarna väljer att stoppa i brädan och vilken utförandekvalitet de köper på Cobrafabriken. Om utförandekvaliteten är den bästa men materialen billiga blir det ju inte bra, eller tvärt om.
Fanatic och Starboard har väl alltid fått ganska bra i tester och vad jag vet är de kvalitetsmässigt likvärdiga med de flesta brädor.
JP skulle jag aldrig våga köpa begagnade… Med tanke på hur många sönderhoppade sådana jag sett denna säsong och hur uruselt rykte de har haft sedan de kom. Att branchfolket sedan säger “det är fixat nu” eller “det var cobrafabrikens fel” är ju inte mycket tröst då du står där med en trasig bräda då garantin gått ut… Vad jag vet så har inget annat märke (som också tillverkats på Cobrafabriken) haft liknande problem. Rätta mig om jag har fel!? Dessutom har de ju fått ganska dålig kritik i de tester som jag läst. Så att de skulle vara “grymma” – det är väl en fråga om vad man menar med grym…
Angående “plastigheten” hos vissa märken som någon tyckte var något negativt så undrar jag varför? Utvecklingen verkar ha gått framåt även på brädor med ASA- eller IPS-skin och de har samma uppbyggnad under med sandwich, carbon och stringers som gelcoat-brädorna – men de har ett tåligare yttre. Sedan kan man kika lite i testresultaten och det visar klart att detta materialval inte påverkat prestandan då F2 Mystery och BIC Tribal får mycket bra kritik (mycket bättre än JP…).
Staffan
-
det verkar som alla har missförstått mig, jag har vekligen inga fördomar om dessa märken. Jag bara undrar om det är som jag skrev eller om dom är lika bra som andra märken eller till och med bättre
-
Man kan till och med dela upp det i shape, byggkvalitet och konstruktionskvalitet. Eftersom alla märken du som nämnts numer kör med den högsta av Cobras tre kvalitetsnivåer lär själva byggkvaliteten vara likvärdig. Shapen är i och för sig en smaksak, men det kan vara lite avgörande hur noga respektive märke är med att se till att produktionsbrädorna verkligen liknar prototyperna. Det ryktas ha varit lite si och så med detta i flera fall. Första Goyorna var för tjocka det sägs även att detsamma gällde JP 2002 (vilket skulle vara anledningen till att volymen var så pass mycket större i verkligheten än vad som var angivet). När det gäller JP har jag inte fått bekräftat hur det verkligen var (och lär väl inte få heller).
När det gäller konstruktionen skiljer sig de olika märkena en del. Jag vet att JP hade problem med förseriebrädorna som i princip gick av hur lätt som helst. Det var första året med trä för JP och tydligen hade de dimensionerat för lite väv. Jag vet inte om det är förseriebrädor du sett kraschade, Staffan, eller om det har strulat med slutproduktionen också. Något att tänka på dock är hur stor procet av de i Apelviken som kör JP. Troligen rätt många. Dessutom troligen ännu större procent av de som kanske inte är superrutinerade, men laddar friskt. Faktum är att i princip gäller det att ju duktigare seglare desto mindre kras på brädan, mindre kastfall, mindre plattlandningar och helt enkelt bättre koll på när det lönar sig att släppa istället för att hålla i. Dessutom bättre koll på brädan på land (ehum, tappade själv en bräda från taket på väg hem i fredags efter att två remmar gått av hipp som happ, slutade lyckligt dock).
Det finns generellt mycket att göra med konstruktionen och man kan stoppa in nästan hur avancerade gimmickar som helt eftersom arbetskraften i Thailand är så pass billig. Fina material kostar dock så en eloge till RRD som kör schyssta fullkol-lager i sina 2003or). Ju mer specialprylar man lägger inte desto mindre vikt har man kvar att spedera på själva grundlaminatet, så ekvationen är svår. Personligen tror jag lite på att marknadsföringssnubben får bestämma över materalteknikern lite för ofta. Jag tror man kommer längre med en enkel sandwich och ett välbalanserat högkvalitativt laminat än med en massa superduperspecialdetaljer. De senare ser dock klart fräckare på en sprängskiss.
-
“För mig känns dessa märken som lite B-prylar” Inga fördommar sa du?
-
hehe, jag tycker GUNbrädorna har rätt ball grafik, ser lite ut som om nåt man skulle kunna har målat själv och då kan man ju alltid säga att man byggt brädan själv om man skulle tycka det var lite pinsamt att äga en
-
Fulast namn har väl GUN, men den fulaste färgsättningen har väl ändå JP?
Snyggaste enskilda pryl/utseende eller dylikt tycker jag är träområdena på Starboard brädorna(Inget illa sagt om någon brädas Shape, kvalitet eller konstruktion, bara namn och färg)
/Feg
-
Sitter här och funderar lite?
Är det inte MISTRAL som äger dom flesta andra märkena, F2,Fanatc m.m
//Mr Speedo -
Vad säger ni om Kinetics kvalitet då? Gör de sina brädor själva?
-
Ett litet försök, rättningar från folk som vet mer kommer säkert (men det mesta är nog åt rätt håll)…
Boards and More Group http://www.boards-and-more.com äger Mistral, Fanatic, Arrows, North samt F2 (och Duotone haschpulkor).
Neil Pryde och JP Australia ägs av Shriro Group [url=”http://www.shriro.com.”]www.shriro.com.[/url]
Nästan alla världens sandwich-brädor tillverkas i Cobra fabriken i Thailand http://www.cobrainter.com, 55% av världsmarknaden enligt de själva, och har således snarlik kvalitet och uppbyggnad. Det som styr är materialval och vald byggteknik (olika priser och material), men det är ju samma fabrik.
Utöver ovan nämnda brädmärken (sandwichbrädor) tillverkas Starboard, Naish, RRD, HiFly och Kinetic (?) hos Cobra. Säkert fler?
Det finns ytterligare en fabrik i Slovakien (tror jag) där bland annat Seatrend och andra mindre märkens Sandwich-brädor tillverkas (exempelvis Pacific). Drops verkar byggas i Italien, faktiskt.
AHD bygger sina brädor i Schweiz. Finns ett litet märke som heter Airinside som byggde ihåliga sandwichbrädor i Schweiz oxå, men nu verkar även de köra Cobra.
Anders Bringdal (AB+, http://www.abplusboards.com, http://www.hotsailsmaui.se) verkar ha hittat någon låda i Kina som bygger lätta sandwichgrejor, intressant att se om Cobra får lite konkurrens.
Proof http://www.proofboard.com på GC bygger dels egna “produktionsbrädor”, skall även bygga åt Josh Angulo [url=”http://www.anguloboards.com.”]www.anguloboards.com.[/url] Fler på gång?
“Plastbrädor” (typ HiFlys nybörjarbrädor) använder sig av Fanatics eller F2s gamla maskiner i Tyskland eller Bic/Tigas i Frankrike. Man vill helst bygga många av dessa brädor eftersom det är dyrt med nya formar.
Det ser ungefär likadant ut på segelsidan där tre fabriker dominerar (två i Kina och en på Sri Lanka). North och Ezzy sys på Sri Lanka, hur fördelningen ser ut i övrigt är jag lite osäker på. Men länge syddes exempelvis Neil Pryde och Arrows på samma ställe, Gaastra och Simmer delade fabriksgolv.
Så, på det stora hela är det väl lite som i elektronikbranschen, många märken och skal med liknande innehåll (det finns typ tre tillverkare av tv-rör i hela världen, två tillverkare processorer och ja, så där håller det på…).
Nåja, jag har säkert glömt/missat en del men det märker vi… 😉
Surfa På!
Logga in för att svara.