Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Resmål & Spots › Juli kite i Europa
-
Juli kite i Europa
Publicerad av t_h_s på 18 maj, 2011 vid 20:30Jag letar efter resmål i juli. Det viktigaste är ju att det är en bra kite-spot. Gärna långgrunt och inte off-shorevind med tanke på flickvännens preferenser. FInns det några barer och restauranger vid spoten så vore det ju trevligt…
Vi blev lite brända på El Gouna i septermber förra året så jag vet inte om jag vågar mig till Egypten. (Vi hade en halv dag vind på en vecka och september ska vara den bästa månaden…)
Tacksam för alla tips!/Thomas
farbrorfraz svarade 13 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Låter som ni hade oflyt i El Gouna!
Hade också tänkt ut och resa i juli och det lutar lite åt Portugal.. har dock inte gjort någon noggrannare research 🙂 -
Har också kikat lite på Portugal. Jag vet dock inte riktigt vart man ska ta vägen. Vi är nog mest ute efter plattvatten och heldre många vinddagar än att det blåser apmycket när det blåser. Det får gärna som sagt även vara en nice spot att semestra på. Finns det några bra såna spots i Portugal? …eller något annat land inte allt för långt bort. Någons som har någon erfarenhet om Fuerteventura eller annan Kanarieö?
/Thomas
-
Hallå där! Så trevligt att ni vill ut och resa!
Vi håller på för fullt att ställa i ordning Centret här nere i Esposende, Portugal, inför sommaren. Vi har en kitespot som erbjuder säkert plattvatten i floden med båt-service och mycket yta, samt atlantkust med vågor på andra sidan sandbanken! Kolla kartan så förstår ni!
Här är en karta över Esposende
Centret har allt som behövs, varma duschar, förvaring av kites och brädor, liten shop, båt-transport till spoten som sedan blir rescue-båt vid behov.
Esposende är en mysig fiskarby som erbjuder en genuin upplevelse av portugisisk lantbygd blandat med sommarpulsen från Porto. Området är en populär semesterort för portugiserna och därför erbjuder byn många barer och restauranger utan att vara ytligt och turistanpassat. Här finns inga stora hotellkomplex eller horder av tyskar/engelsmän, däremot har byn Portugals enda Pacha-diskotek.
Eftersom byn ligger i norra Portugal (norr om Porto) är temperaturerna i luften humana även mitt under sommaren. Atlanten är något kallare här uppe vilket ger fantastisk termik med vind nästan varje dag under sommarmånaderna. Esposende och grannbyn Viana do Castelo är kända för att vara blåsiga ställen.
Vill ni vidareutveckla er kitesurfing finns olsagbara möjligheter till det! Tiago Rocha som driver centret tillsammans med mig är IKO-examinator och har varit aktiv i nästan alla delar av kite-industrin sedan 2001.
Prismässigt är Esposende ett guldkorn. För 120€ kan man bo på vandrarhem 6 nätter med kitecenter-service och frukost inkluderat.
Läs mer om olika paket på kiteandgo.com
Flyg till Porto (OPO)
http://www.skyscanner.seEn liten video från ett Camp Tiago arrangerade 2007 här i Esposende, med bland andra Danilo Nacarato (Slingshot, Aboards)
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=I8IWsJvbFQk”]YouTube – Junior Kite Camp 07[/ame]
-
Portugal,Caperica söder om Lissabon ! vi hade vind varje dag 1 vecka i Juli.
Fin strand och småvågor 12a vind fm 9a vind em , verkar vara så mest hela sommaren ! -
Esposende verkar iofs fint men jag och tjejen har lämnat vadrarhemsåldern och om man har alternaitvt boende så blev det väl svårare att nå spoten (2km promenad?).
Förutom Portugal har jag bla kollat lite på Fuerteventura. Det är ju inte ingen charter till Kanarieöarna på sommaren (varför?) men det går ju alltid reguljarflyg. Är det knökfullt med tyskar på Flag beach i juli tro eller kan det vara ett bra alternativ? Någon som vet mer om Kanarieöarna på sommaren och kanske framförallt Fuerte?
/Thomas
-
Hej,
Är ni inte sugna på vandrarhem så är hotellet (Axis Ofir) ett riktigt fint alternativ. 4 stjärnor med pool, golf, bowling plus att det i princip ligger PÅ stranden.
Det är ungefär lika långt till centret från hotellet som från vandrarhemet. Enklast är att hyra en cykel vilket också ger möjlighet att upptäcka den omgivande portugsisika lantbygden.
Kite-spoten är belägen i ett naturreservat. Detta medför att det inte finns varken vägar eller parkeringsplatser som är riktigt nära spoten, däremot gång och cykelvägar (gångbroar i trä över sanddynorna) Därför finns det ej heller boenden i direkt anslutning. Hotellet är faktiskt ett av de boendealternativ som är absolut närmast.
Fördelen med detta läge är att det i princip inte är några solande badgäster på stranden alls (alla stannar framför hotellet) samt att de som vill kitesurfa antingen måste gå 2km eller komma med båt, alltså mindre folk som kitear.
För våra gäster i hotellet finns två val. Antingen tar man cykeln direkt till spoten (några minuter) medan vi tar med kite-utrustningen ut från centret i vår båt, eller så cyklar man till centret (ca 10-15min) och tar med sig sin utrustning därifrån och åker båt med oss till spoten. Då kan man byta om i centret samt duscha när man kommer tillbaka. Både förvaring och båttransport ingår i de 30€ man betalar per vecka för center service plus bl.a. duschar och omklädningsrum.
Vi ska ut idag och leta lägenheter till uthyrning, om detta kan vara intressant.
Lycka till med semesterplaneringen!
Mvh
Anders Modin -
Esposende låter ju väldigt lockande!
Men hur är temperaturen i luft och vatten?
Är det långgrunt i floden? kanske har någon nybörjare som hänger med -
Ja, man blir ju riktigt sugen 🙂
Ungefär hur många dagar brukar det blåsa i veckan (under sommaren)? Vilken kitestorlek brukar ni använda?
-
nordqvist;656404 wrote:Esposende låter ju väldigt lockande!
Men hur är temperaturen i luft och vatten?
Är det långgrunt i floden? kanske har någon nybörjare som hänger medTemperaturen i luften är perfekt. Ca 25-30 grader med nordlig vind som svalkar. Det blir varmt, men aldrig superhett som söderut. Nätterna är svalare och en vindjacka eller huvtröja är att rekommendera på blåsiga kvällar, medan tshirt funkar fint om det är stilla.
Vattnet ligger mellan ca 16-20 grader beroende på tidvattenstånd och om man är i floden eller i havet. Jag kör personligen ofta i shortie eller bara shorts varma dagar, medan de frusna portugiserna oftare har en vanlig 3/2 eller shortie. Strandmodet varierar, vissa har shorts utanpå och vissa kör “naket”…
Flodens djup varierar mycket med tidvattnet. När det är lågvatten bottnar man i nästan hela floden. Vid högvatten bildas grunda laguner och vikar som är perfekta för nybörjare, medan mitten på floden blir djupare. Vinden blåser nästan alltid längs med floden (sideshore) så är man taktisk och knatar uppvind en bit har man massor med strand downwind om man strular till det. I värsta fall hamnar man på en gräs-ö, men innan det har vi med största sannolikhet redan hämtat upp med båten. Vinden blåser upp mot floden, så ingen risk att blåsa iväg till havs. När tidvattnet är på väg ner, blir det grymt pop i floden eftersom vattnet rör sig mot vinden 🙂
Quote:Ja, man blir ju riktigt sugen 🙂Ungefär hur många dagar brukar det blåsa i veckan (under sommaren)? Vilken kitestorlek brukar ni använda?
Tack vare den svalare Atlandet och temperaturskillnaderna dag och natt, blir det grym termik! De flesta här kör med mindre drakar typ 9m. Jag har en 9a och en 12a och kör mest med 9an (väger ca 95kg). Det blåser oftast ca 20-30 kn, alltså typ 8-13 m/s. Kollar ni på Windguru och prognosen säger NW 10-15kn med några graders skillnad natt och dag, utan för mycket moln, räknar vi med 20-25kn vind. De gäster vi hade förra året hade vind nästan varje dag. Sviker vinden i Esposende åker vi 3 mil norrut till Viana do castelo, förmodligen ett av de blåsigaste ställena i europa.
Nu ska jag ut och käka middag med Mitu Monteiro o Co. Ha det gött så länge!
Mvh
Anders Modin -
Låter gött!
Kan man få din epost-adress så man kan mejla frågor ifall det dyker upp?
Siktar på att åka ner vecka 29-31 om allt går som det ska.. -
Självklart kan man få det!
Kolla även http://www.kiteandgo.com för mer info.
Det är fina veckor. Om du kan, försök titta förbi 15 juli, då kör vi festival med kite och massa annat. Esposende Eco Emotions. Mer info kommer.
Maila om du har frågor!
Mvh
Anders Modin
Logga in för att svara.