Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › just a picture
-
just a picture
Publicerad av marden på 31 mars, 2010 vid 17:39just a picture of explanation to tom and other Interested …..
joth svarade 14 år, 7 månader sedan 13 Medlemmar · 19 Svar -
19 Svar
-
Does that really work? does it release when you crash? Going upwind in heavy chop puts a lot of pressure on the harness line, it might release then??
The idea is brilliant anyway! Especially if if you lose some fear of crashing, it will make you go faster. -
We are all different, but for me they work super –
they release only in violent crashes, for me 5-10 times a year.
since I hurt my back a few years ago and started with this, I think it does help me to get up my speed because I don’t have to worry about staying hooked, but if you are not afraid they’re not useful for your speed -
I believe you need to be “afraid” to be at your best… Accidents happen when you feel “safe” and loose your focus… So far i have had a few “highspeed” crashes, all of them when im sailing “sloppy”, when dialed in it usually goes well. Another downside of this safety mechanism is that it can release unexpected that can lead to a more violent crash since you are not prepared, usually when things start go wrong you allready know that a trip “over the bar” is on its way. Although a good invention but it would make me feel anxious, always thinking “what if it releases…”. I believe the key to better speed is deeper courses, tuning the board hard with your feet and keeping your upper body square to the sail, anyway thats what im trying, if its good or bad i will leave for other more experienced to decide:grin:
-
kinetic;604087 wrote:I believe you need to be “afraid” to be at your best… Accidents happen when you feel “safe” and loose your focus… So far i have had a few “highspeed” crashes, all of them when im sailing “sloppy”, when dialed in it usually goes well. Another downside of this safety mechanism is that it can release unexpected that can lead to a more violent crash since you are not prepared, usually when things start go wrong you allready know that a trip “over the bar” is on its way. Although a good invention but it would make me feel anxious, always thinking “what if it releases…”. I believe the key to better speed is deeper courses, tuning the board hard with your feet and keeping your upper body square to the sail, anyway thats what im trying, if its good or bad i will leave for other more experienced to decide:grin:
Bra jobbat, komma med typ 10 påståenden som inte stämer, när Mården har jobbat med linorna många timmar.
-
tycker också det är ett j**la sätt att dissa ett svenskt initiativ som bevisligen funkar..
Fan läge för draknästet med den där 😉 -
Benke: Jag skiter fullkomligt i hur många timmar/dagar/år någon har jobbat på en produkt, bara för att utvecklingen tar lång tid så betyder det inte att den funkar som den skall, o nej jag pratar INTE om Mårdens linor nu utan generellt. Jag återger min åsikt, Sverige är ett fritt land o man får tycka precis som man vill, och om du läser så skriver jag att det är en “bra uppfinning” men inget som JAG skulle använda mig av av de anledningar ja nämner i mitt föregående inlägg.
Mården: Ja dissar inte dina linor men absolut inget JAG skulle använda mig av, men som sagt det är jag de och alla är vi olika.
-
Mården kan du ange vad du ska ha för 4 utlösningsmekanismer(låter ju nästan snuskigt det här) och anpassade för 88 styva kilon?
/Petter
-
Mården;604070 wrote:just a picture of explanation to tom and other Interested …..
Säkra upp patenter mm på det där!
/mac
PS Already done hopefully! DS
-
Jag seglade 6.0 med full patte på ett choppigt Roxen i höstas. Pang – kastfall i 35 knop utan att jag ens hann blinka. Kolbommen gick i tre delar och fästena som höll hängselekroken gick av, vilket förmodligen var tur. Om inte hade jag nog skadat ryggen riktigt illa.
Jag kollar på en annan typ av lösning, jag återkommer i frågan när jag kommit lika långt som Mården. Min lösning kommer om den funkar som jag tänkt mig bara att kunna lösa ut vid kastfall och inte vid rakt-fram-segling, kanske något för Kinetic. : )Man skulle ju kunna köra en lösning som går att variera i utlösningskraft, precis som en slalombindning.
Fast Kinetic kanske inte kör med utlösningsbindningar när han kör slalom heller(om han nu åker slalom?) ; )Bra initiativ Mården!
-
Oåxen: Mja de va länge sen jag åkte slalom:grin:. Ja tänker bara som så här: Må vara hänt att man “eliminerar” en typ av fara, men hur vet vi vilka nya faror/risker som uppstår med en “utlösningsmekanism”. Tänk dig att den löser ut som tänkt o du “faller” bakåt men med fötterna fint förankrade i stropparna, visst slipper du en “trip over the bar” men hur går det för fotlederna? Kan ju även va att jag fegar för mycket har därför inga okontrollerade kastfall o det är därför jag är “anti”:grin:. I vilket fall så tycker jag att den bästa medicinen mot skador är att inte trilla alls:grin:
-
kinetic;604203 wrote:…bästa medicinen mot skador är att inte trilla alls:grin:
?
Den som inte trillar alls, utvecklas inte heller… : ). “För att lyckas måste man våga misslyckas”(trilla).
Jag har av misstag krokat ur, fråga mig inte hur, och fått riggen ryckt ur händerna med båda fötterna i stropparna. Vad hände? Ingenting faktiskt.
Så länge båda fötterna sitter i stropparna är det ganska lugnt, det är värre när bara en fot sitter kvar i stropparna och man kraschar – lite som med snowboard faktiskt. -
Jag kan intyga att det där verkar ofarligt. Jag har en hyfsat lång historia av att baila genom att släppa riggen men ha kvar fötterna i stropparna och det har gått bra. Nu är det iofs i samband med hopp och inte kastfall i full speed.
Jag tror iofs det hände nån gång för länge sen när jag halvvindade med 6.6 i vindar som visade sig vara lite väl mycket för 4.5. Helt utan förvarning gick hängselelinan av vid fästet och riggen åkte ur händerna på mig. jag flög bakåt med fötterna kvar i stropparna och hade inte ont nånstans efteråt och minns mest att det lät som en porslinsaffär som välte när seglet slog i vattnet. Bräda och rigg klarade sig också helskinnade, förutom linan då.
-
Rasmus: Helt klart, jag bailar mycker mer än när jag var en parvel runt 22-23 år o vägde hiskeliga 67kg o körde trots detta alltid störst segel av alla:grin:. På den tiden hade jag “ett antal kastfall” utan skador trots avsaknaden av “mekanism”, om det beror på ren tur eller inte kan diskuteras:grin:. Iaf, alla som tror på “mekanismer” skall självklart använd dessa, jag kommer dock fortsätta att köra “oldschool”:grin:
-
Mården;604070 wrote:just a picture of explanation to tom and other Interested …..
Den blåa e snyggare.
Logga in för att svara.