Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Just hemkommen från två veckor på Rhodos

• inge

Medlem
    14 juli, 2004 vid 14:08

Hej!

Den 8/8 sticker jag ner med två andra segeltokar så vi kanske ses på flygplatsen eller nått.

När ni var där nere och hyrde era prylar, fungarde de då bra?
    Var ni på samma strand hela veckan eller hyrde ni på fler ställen?
    Vilka ställen rekomenderar du?
    Ficka man byta brädor under veckans gång eller var det bara segel?

Over and out!

/Joakim

• feg

Medlem
    14 juli, 2004 vid 17:25

Tjena
    Vi har bara varit vid Pro Center Rhodos i Ixia 6 km från Rhodos stad.

Att hyra på plats funkar nog inte, du måste nog förboka eftersom nästan allt alltid är uthyrt till tyskar som är nitiska på att förboka.

Har man däremot förbokat funkar det bra. Man får en “egen bräda” som man kan byta in en liten stund, om det finns andra tillgängliga.
    Segel går att byta så länge det finns de storlekar man vill ha lediga, men det är strykande åtgång så det gäller att ligga i.

Pro Center Rhodos består av tre mindre center (se bifogad bild) så ett tipps vad gäller är att antingen boka grejer vid “HIGH-TECH-CENTER” (NP och JP, dvs dyrare)eller “Windmill” (F2 och Arrows, dvs billigare). Detta pga att det är färre personer per rigg på de ställena än på huvudcentret “Pro Center” (F2 och Arrows) så sannolikheten att segla med den storlek man vill ha är större.
    En annan fördel med “HIGH-TECH-CENTER” och “Windmill” är att dessa är mindre och har färre kunder vilket gör stämningen bättre, hetsen mindre och säkerheten/platsen på vattnet bättre. Vid “Pro Center” kör tyskarna som travhästar med skygglappar (RAKT FRAM!!!) utan att se sig för.
    Om jag skulle hyra i år så skulle det bli på “HIGH-TECH-CENTER” eftersom de har NP och JP prylar. Visst det är dyrare men jag har hyrt på “Pro Center” (2002) och på “Windmill” (2003) och alltså lidit med F2 och Arrows som jag aldrig gillade. Visst nu sägs det att F2 ryckt upp sig och att brädorna byggda i en blandning av gelehallon och hinkplast hör till historien men jag misstänker att det finns en risk att det är äldre grejjer i centren. Förra året på “Windmill” såg jag några 2002-brädor.

Vi kommer att i på SURFHAUS nya “studios” (ägs av Pro Center Rhodos och finns på deras sida) vilket ligger 30 sekunder ifrån “Windmill-centret” där vi kommer att förvara våra grejer.
    Vi har ingen personlig erfarenhet av att förvara grejer men förra året såg jag några som gjorde det och det ser lika smidigt ut som att hyra, med skillnaden att man alltid har bäst grejer.

Som jag sa var vi på samma ställe hela tiden men det finns lite fler ställen. Enligt personalen på centret är de bästa ställena där de ligger i Ixia samt även Prassonissi på sydspetsen.
    I Ixia är förhållanderna beroende på vinden som blåser längs med stranden. Ibland platt och ibland strora svall, dock aldrig brytande vågor.
    I Prassonissi kan man segla frånlandsvind med plattvatten eller vågsurfing i onshore beroende på vilken sida om landtungan man kliver i. Vindstatestiken ska tyvärr vara något sämre i Prassonissi vad jag hört.
    Pro Centret har nån deal så att man kan ha grejjer en stund i Ixia och en stund i Prassonissi.

Sammanfattning:
    Ta med egna grejjer eller BOKA INNAN DU ÅKER, annars blir du utan grejer när du kommer fram.

/feg (som också heter Joakim)

• nikke

Medlem
    17 juli, 2004 vid 15:57

Hur var det med kitandet på rhodos då? Går det att hyra kiteutrustning hos surfers paradise? Funderar på att sticka ner till rhodos och vill helst kita!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Just hemkommen från två veckor på Rhodos

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.