Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kalla händer
-
Kalla händer
Publicerad av mysticpearl på 5 april, 2013 vid 12:15Jag använder dakine cold water mittens.
problemet är att de läcker vid krascher och man har då vattenfyllda handskar vilket gör att man fryser.alt.1 Har någon provat med diskhandskar som man trär innanför dräkt så blir det vattentätt, sen så har man dakine handskarna utanpå.
alt.2 någon tunn plasttumvante innanför dakine handskarna, finns de?
alt. 3 först supertunna merinoull fingervantar sen diskhandskar och utanpå ev. dakine water mittens.
Hade bara dakine handskarna varit helt täta med torrdräktsmudd vid armslutet hade dom varit perfekta enligt mig.
soulsurfer svarade 11 år, 7 månader sedan 12 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Hej!
JAg har inte testat tunna plastvantar/diskhandskar själv, men jag tror inte det blir mycket varmare då de ju inte är isolerande. att få vatten utanpå ett tunn handske känns nog nästa som att få vattnet direkt på huden.
Om jag var du hade jag testat att tejpa lätt runt skaftslutet på vanten. tejpa inte för hårt bara för kraften i händerna sitter i underarmen och du vill inte att den får det för trångt. plus att du kanske stryper blodet till händerna och det blir ännu kallare.
att bygga på med mer tjocka saker är nog inte heller någon bra ide då det blir jobbigare att hålla bommen. Både att det ökar diametern som du greppar plus att det blir fler lager som kan glida och göra det ännu jobbigare.
tänk förresten på att värma upp ordentligt innan nu sticker ut när det är kallt. Jag har kört med cwm otätade i nollgradig luft och engradigt vatten utan problem. Om du är ordentligt varm om kroppen (=mycket neopren + uppvärmning) innan första fallet brukar det gå bra. När jag slö-kör ikrokat på utsidan vevar jag ibland med en hand åt gången får att trycka ut blodet i händerna också. -
Fick testat diskhandskarna idag och tunna merinoullhandksar under. Jag frös inget och det läckte inte in, dock körde jag inte så länge så ska prova mer.
-
Diskhandskar gör rätt stor skillnad.
Det fungerar på samma sätt som att du inte bränner dig om du stoppar ner händerna med handskar i hett diskvatten.Tyvärr tycker jag att det blir lite knöligt med diskhandskar och kör man tajtare så blir det lite krampkänning istället. Så nu kör jag bara med neoprenhandskarna.
Jag brukar köra till jag fryser rejält om fingertopparna. Går upp och värmer upp händerna lite och sen brukar det funka fint att köra igen och längre.
-
Det bästa är att se till så att man har på sig en riktigt varmdräkt (6mm) med huva vilket gör kroppen varm som förbättrar blodgenomströmningen i de yttre delarna av kroppen.
-
Har provat en hel mängd olika varianter. Diskhandskar, DaKine Cold Water Mittens etc., etc. men aldrig fått något att funka riktigt bra förrän jag testade handskar med Open Palm. “Men då är ju huden helt oskyddad”, tänker du, och visst det är den ju, men nyckeln till att inte frysa om händerna är att få igång “pumpen” riktigt ordentligt innan man ger sig ut. Lite sit-ups och armhävningar gör susen. Funkar perfekt för mig iaf.
-
ok, jag har som sagt int testat diskhandskar (kan inte minnas att jag använt dem vid diskning heller?) så jag spekulerade mest i brist på andra svar. tunna vinylhandskar har jag använt vid andra tillfället och de är ju “like wearing nothing att all” så att säga.
Har också ett par öppna vantar som jag moddat för att vara öppna i hela min greppyta vilka man kör nästan lika bra med som helt utan vantar, men jag tycker fortfarande inte de är lika varma som dakine cwm av uppenbara anledningar.
Hur är greppet med diskhandskar? Kanske är öppna vantar med diskhandskar inuti the way to go? -
Jag använde neoprenlim för att täta cwm och det gjorde positiv skillnad.. Annars håller med övriga när det gäller att hålla kroppstemperaturen, mina tunna skidhandskar blir blöta av svett även i minus 15
-
Det finns ju en lösning som kostar lite, men som garanterat fungerar: http://www.andersbq.com/2013/02/the-final-solutions-for-cold-hands.html
-
Det ultimata är att ta hett bad i minst en halvtimme, då är man varm som en termos innuti. En bastu funkar också bra, En kaffe eller redbull på det så man piggnar till, på med våtisen o ut direkt… funkas asbra, no kidding! Har ingen testat detta?
@Kevlarsjäl 708969 wrote:Har provat en hel mängd olika varianter. Diskhandskar, DaKine Cold Water Mittens etc., etc. men aldrig fått något att funka riktigt bra förrän jag testade handskar med Open Palm. “Men då är ju huden helt oskyddad”, tänker du, och visst det är den ju, men nyckeln till att inte frysa om händerna är att få igång “pumpen” riktigt ordentligt innan man ger sig ut. Lite sit-ups och armhävningar gör susen. Funkar perfekt för mig iaf.
-
1. rulla upp armarna på dräkten
2. ta på dig dina dakinehandskar
3. rulla ner dräktens armar över handskarna, på utsidan
4. det blir tätt och svinvarmt
5. du får handsvett
😉 -
Kan dock lätt bli problem med kramp om du gör sådär (våtdräkt utanpå handskar).
Jag har klippt upp mina CWM ganska rejält, nu får jag nästa aldrig kramp i de. Karborrebanden är dessutom sjukt långa.
En mer genomtänkt, tät, tunnare version av CWM… mums! Fast nu på våren är inte händerna ett lika stort problem som på hösten, då det oftast är bättre väder och varmare i luften.
-
Jo haft diskhanskar, men man får ha en värmande tunn handske på insidan av diskhandsken mellan hand och diskhanske som foder. De finns ju att köpa i vanlig matvaruaffärer.
Ibland undrar man om det finns mening att segla om det blir så kallt att händerna sätter begränsingen.
Av säkerhet alltså.
Brukar själv sluta för säsongen då det känns för kallt för händerna.
//soulsurfer
Logga in för att svara.