Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Kallelse till Bildande av Vindsurfingförening
-
Kallelse till Bildande av Vindsurfingförening
lasso svarade 14 år, 8 månader sedan 19 Medlemmar · 33 Svar
-
Lycka till med klubben!
För att kunna söka statliga aktivitetsbidrag måste man vara med i SSF
Jag tycker det är en ok affär, 5kkr i medlemasavgift till SSFoch 15kkr i aktivitetsbidrag
Men har man ingen ungdomsverksamhet så kan man ju överväga medlemskapetDelar däremot helt uppfattningen att distriktsförbundet kan man klara sig utan. Det hade varit bra om man istället kunnat ansluta sig till Vindsurfingförbundet.
-
Christian;599856 wrote:Lycka till med klubben!
För att kunna söka statliga aktivitetsbidrag måste man vara med i SSF
Jag tycker det är en ok affär, 5kkr i medlemasavgift till SSFoch 15kkr i aktivitetsbidrag
Men har man ingen ungdomsverksamhet så kan man ju överväga medlemskapet
Delar däremot helt uppfattningen att distriktsförbundet kan man klara sig utan. Det hade varit bra om man istället kunnat ansluta sig till Vindsurfingförbundet.För att kunna söka lokala aktivitetsbidrag måste klubb vara ansluten till DF.
Klubb kan även söka anläggningsbidrag och utbildningsbidrag för ledare till de funktioner klubben sysslar med.
Och det viktigaste av allt “FÖRSÄKRINGAR” av olika slag!!!
Jag för min del skulle aldrig ta några som helst uppdrag i en klubb om inte dessa försäkringar fanns.
Men har klubb bara lokal ungdomsverksamhet, tävlingsverksamhet så kan man ju överväga medlemskapet i samtliga förbund.
Frågan är då vem som tar ansvaret om olyckan är framme?? -
Jag har säkert fel, men så här har jag uppfattat att det fungerar
Man söker som klubb medlemskap i Riksidrottsförbundet RF samt det specialförbund som passar bäst, i vårt fall SSF
Det är inte valbart att stå utanför SF om man vill vara med i RF, man söker nämligen till RF via SFFrån RF:s hemsida
“En förening ansluts inte direkt till RF utan ansöker om medlemskap i ett eller flera av RF:s medlemsförbund, specialidrottsförbund (SF). “Som medlem i RF blir man sedan automatiskt medlem i det av dess DF som man är verksam i. Vi är medlemmar i Blekinge idrottsförbund. Det ger klubben möjlighet att söka det staliga aktivitetsstödet (LOK-stöd).
Det finns även ett kommunalt aktivitetsstöd som man kan söka utan att vara medlem i RF. Gäller alla kommunala föreningar som uppfyller kommunens villkor. Det fungerade utmärkt när vi var en sektion i en båtklubb ansluten till SBU
Man betalar inget för att vara medlem i RF eller dess DF, men det gör man i specialförbundet (SSF). Där finns det oxå ett ett DF (blekinge seglarförbund) som skickar ut en faktura baserat på klubbens medlemsantal.
SSF:s DF (blekinge seglarförbund har såvitt jag förstått inget att göra med vare sig aktivitetsbidrag eller försäkringar. Allt sådant går via RF=>DF (Blekinge Idrottsförbund)
De pengarna (1500-2000 kr) hade vi gärna skickat till Vindsurfingförbundet om vi kunnat välja.
Men det går inte att ansluta en klubb till SVF, det är personliga ansökningar som gäller där.Instämmer till fullo med LBJ om försäkringar. Ett absolut måste om man skall bedriva någon typ av verksamhet i klubbens regi.
Nu har jag förmodligen förvirrat bilden tillräckligt. Avbryter för att försöka heja fram en medalj i damernas 30 km.
-
Det är så jag också förstått det hela
Christian;599873 wrote:Jag har säkert fel, men så här har jag uppfattat att det fungerarMan söker som klubb medlemskap i Riksidrottsförbundet RF samt det specialförbund som passar bäst, i vårt fall SSF
Det är inte valbart att stå utanför SF om man vill vara med i RF, man söker till RF via SFFrån RF:s hensida
“En förening ansluts inte direkt till RF utan ansöker om medlemskap i ett eller flera av RF:s medlemsförbund, specialidrottsförbund (SF). “Som medlem i RF blir man sedan automatiskt medlem i det av dess DF som man är verksam i. Vi är medlemmar i Blekinge idrottsförbund
Man betalar inget för att vara medlem i RF eller dess DF, men det gör man i specialförbundet (SSF). Där finns det oxå ett ett DF (blekinge seglarförbund) som skickar ut en faktura baserat på klubbens medlemsantal.
SSF:s DF (blekinge seglarförbund har såvitt jag förstått inget att göra med vare sig aktivitetsbidrag eller försäkringar. Allt sådant går via RF=>DF (Blekinge Idrottsförbund)
De pengarna (1500-2000 kr) hade vi gärna skickat till Vindsurfingförbundet om vi kunnat välja.
Men det går inte att ansluta en klubb till SVF, det är personliga ansökningar som gäller där.Instämmer till fullo med LBJ om försäkringar. Ett absolut måste om man skall bedriva någon typ av verksamhet i klubbens regi.
Nu har jag förmodligen förvirrat bilden tillräckligt. Avbryter för att försöka heja fram en medalj i damernas 30 km.
-
Jag glömde ett namn SISU och
för dom vill läsa mera finns info på deras hemsida.
Nä nu är jag trött på allt byråkratiskt inläsning
Nu ska vi bara ha sköj i den nya klubben
Ses på måndag -
lbj;599889 wrote:Jag glömde ett namn SISU och
för dom vill läsa mera finns info på deras hemsida.
Nä nu är jag trött på allt byråkratiskt inläsning
Nu ska vi bara ha sköj i den nya klubben
Ses på måndagJa! Det ska bli jättekul
-
Bild från -det Historiska Första Mötet; mer Info kommer senare.
på allas vägnar – Tack, Anders, för att vi fick vara i era fina lokaler, fika mm
/Lasso -
Lasso;600103 wrote:Bild från -det Historiska Första Mötet; mer Info kommer senare.
på allas vägnar – Tack, Anders, för att vi fick vara i era fina lokaler, fika mm
/LassoFin bild! Borgelind ser vild ut…rent av lite farlig:-)
-
MacTS;600115 wrote:Fin bild! Borgelind ser vild ut…rent av lite farlig:-)
Är det inte Ronja-Rövardotters pappa Mattis?
-
P Malmkvist;600116 wrote:Är det inte Ronja-Rövardotters pappa Mattis?
Jo jäklar det är det ju! När jag närmare studerar bilden så står det ju klart att det är Mattis och resten av hans rövare i Mattisborgen. Man ser tydligt bla Skalle-Per där i mitten med glasögon och ett sjörövarskägg!
Kan nog bli fina speed-battles mot fienderna i Borka-klanen från Skauneland.
-
Vi kommer gå ihop med Borka o piska knektarna från baksidan av Sverige..
-
MacTS;600120 wrote:Jo jäklar det är det ju! När jag närmare studerar bilden så står det ju klart att det är Mattis och resten av hans rövare i Mattisborgen. Man ser tydligt bla Skalle-Per där i mitten med glasögon och ett sjörövarskägg!
Kan nog bli fina speed-battles mot fienderna i Borka-klanen från Skauneland.
:grin::grin::grin:
-
tobhed;600138 wrote:Våra fiende finns inte på västkusten…
Ah, internationella speedrövare! Det är i min smak.
Du måste mena holländarna, eller hur? 😀
Logga in för att svara.