Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kallt,Vinter,Dalarna..Surfabstinens?
-
Tackar!
Hade du någon tanke bakom exakt var på skidan du placerade mastfot och skatebord eller höftade du bara? Vilka mått blev det och funkar dessa bra?
-
…hur mår prylarna av att användas i minusgrader? tänker på mina stackars kolmaster + segel…? Börjar ångra att man sålde iväg allt vad pråmgrejer hette… 😉
-
Jag höfade mest och det funkar bra nu! Men jag har flyttat bak mastfoten 2 ggr och nu är det grymmt! Jag har inte mätt hur det sitter Men jag tror jag satte så framfoten är typ en meter från tailen.. och masfoten ca 40cm fram! Skidan är 2 meter lång.
tjo.. -
Någon som testat att köra utan skidan med bara en vanlig snowoard och riggen? Åkte bräda efter bilen igår, riktigt najs kan jag säga 🙂
-
tror ni inte att det är smartare att sätta en fena och stroppar på en snowboard. det borde väl vara lite skönare med en bred bräda än en smal skida??
-
gjorde en liten egen variant som inte heller kräver att man slaktar något. bara skruva dit båda delarna istället för bindningarna på sin snowboard =)
-
Henke201 wrote:Någon som testat att köra utan skidan med bara en vanlig snowoard och riggen? Åkte bräda efter bilen igår, riktigt najs kan jag säga 🙂
Sjukt kul att åka efter bil!!!
Gör bara inte som gjorde: Provade att hoppa men hade inte lagt så mycket tanke bakom i förväg.
I efterhand kan man summera att gubbe på bräda som flyger går långsammare än bil som har konstant fart.
Detta resulterar i ett ryck i vattenskidlinan som gör att man dyker ner i snön i 50 knyck. -
_Alexander wrote:gjorde en liten egen variant som inte heller kräver att man slaktar något. bara skruva dit båda delarna istället för bindningarna på sin snowboard =)
Hur funkar det utan fena?
Kan du ta en detaljbil på den främre träbiten, vad är lagom mått/avstånd? -
_Alexander wrote:gjorde en liten egen variant som inte heller kräver att man slaktar något. bara skruva dit båda delarna istället för bindningarna på sin snowboard =)
Smart!
Kanske går att göra något liknade med en skida? Sätta fast åtminstone brädan via en anordning som sitter fast i bindningarna. Då kan ju bindningarna lösa ut också om det går för vilt till 😉
-
Tjaba! Det där med snowboarden funkar alltså?! Jag tänkte att det skulle va svårt att svänga eller kanta brädan, efter som seglet trycker med rätt stor kraft!? Jag har redan funderat på en uppgradering av min skidgrejjj!
En lång slalom snowboard och en wakeskate! Det tror jag hade vart det bästa! Men den här vintern får min skida duga!! Det är skitkul!!
Idag var det dock ingen vind! Hade vart kul att dra till sälen nån helg om det blåser!!Nu är det t.o.m kul me vinter!
-
Jag glömde säga att det känns inte alls vingligt med skidan! Det är helt lugnt!
-
Hur det funkar utan fena kan jag inte riktigt svara på ännu efterssom jag byggdes igår kväll 🙂 men den ska köras idag och om vinden infinner sig och imorgon och i övermorgon om snön håller i sig då de ska bli nån plusgrad med kuling.
några mått har jag inte tyvär 🙁 satte mastfoten så långt fram jag kunde utan att förstöra brädans flex alltför mycket -
Jag testade med snowboard utan fena förra året och kom ca 5 meter varje gång innan spinout. men med små fenor och wakeskate kan det nog va en hitt.
I dag byggde och testade jag min skida.
Jag byggde som du men jag tog en fena på varje sida istället för en i mitten.
stämmningen dog lite när jag märkte att jag glömt hängselen och att fenorna var för långa “4cm * 30 med form som en stor wakeboardfena” och tog i marken för mycket. lägg till att vinden hade döt och nästan var vindstilla.
men jag skruvade av fenorna och undertiden kom vinden tillbaks.
det gick mycket bra och var rätt kul även om man inte kunde pressa på pga att man då fick spinnout. körde ett 6,9 segel och det kändes inte stort så det lär ju va gass med 5,3.
Imorgon ska jag bygga nya fenor som är ca 1,5 cm * 30 cm. Så glider det nog bättre över stubben under snön.
Gick faktiskt ganska snabt även utan fenor och hängsele ca 25 km/h skulle jag tippa på… -
Det här låter ju skit coolt och riktigt enkelt att snickra ihop!!
undrar om det inte är dax att dri igång ytterligare ett projekt man inte kommer göra klart 🙂
Logga in för att svara.