Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kallt,Vinter,Dalarna..Surfabstinens?
-
“planar” du på plan mark eller behövs det en sluttning? 🙂 Ser riktigt kul ut!
-
Jag har en gammal snowboard liggande, vad tror ni om det, omöjligt?
-
Det är ju bara att testa. Fixar du fastsättning av bräda och mast via befintliga bindningshål (vilket verkar funka OK) så blir enda åverkan på brädan fenan. Oavsett hur mycket jag funderade på det så blev slutsatsen att det måste bli ett spår rätt igenom brädan för att få en bra lösning. Efter att spåret är gjort så går det enkelt att skaffa flera typer av fenor och byta efter behag.
-
Testade den nyjusterade skapelsen idag igen. Den har nu 4 nya mastfotshål placerade med 7cm mellanrum.
Körde på is med ca 5 cm lös snö. Runt 5 m/s i snitt men rejält byigt.
Mycket svårt att få grepp med fenan på isen. Med tillräckligt mycket framfotstryck(läs massvis) så funkade det dock rätt OK. Det gick i alla fall så fort att det inte kändes så lockande att stiga av 🙂
Surfabstinensen minskas lite i alla fall. Dessutom inbillar jag mig att detta kan vara rätt nyttigt för balans, styrka + kanske lite teknik också. Starten påminner en del om en vanlig beachstart.
-
Har fortfarande inte fått tummen ur, jag är lat!
Har dock en teori ang. fena om man inte vill såga i sin snowboard.
Borde väl gå att sätta på en twinner i form av ett uppochner vänt “U” i det bakre bindningsfästet under bakre stroppen.
Måste få tummen ur nu och inte bara hitta på massa skit som säkert inte funkar i den riktiga världen. -
Tack för tipsen Gamberg, får jag säga! Kopierade konceptet rakt av och använde mina gamla störtloppslagg från 80-talet(223cm).. Satte skatebrädan så att främre foten hamnar 100cm från bakkanten på skidan, mastfoten 40cm framför foten och det gav riktigt bra balans i grejorna!
Testade skidan på isen igårkväll och den funkade helt ok! Det blåste ca 7m/s och manicken kom väl upp i mopedfart. Surfkänslan är mer lik originalet än vad man får på isbrädan tycker jag. Här går det ju lite trögt i snön så riggen får jobba hårdare och man kan nu hänga i selen som på sommaren. Att styra mellan slör och kryss funkar på samma sätt som på sommaren men att kränga in i en snäv gipp funkade inte alls.. Kul grej som dämpar en del av surfsuget!
/Frerok -
Borde inte carvingskidor vara det allra bästa när det gäller att göra tajta gippar?
-
Då ska man nog ha en riktigt fet offpist-skida som kombinerar bra bärighet med tajta svängar.. Jag valde mina längsta skidor för att få så bra bärighet i lös snö som möjligt.
En stoppsladd/spinout funkar bra för panikstopp, annars kan man ju alltid ta till textilbromsen. Borde helt klar funka att hoppa med tingesten.. Måste prova nästa gång!
-
Man kanske kan ordna nån konstruktion som man fäster i bindningen, kan ställa upp mina rätt hårt har jag för mig, och BetaRide R:EX är ju lite lagom halvfeta, 177 är kanske i kortaste laget för ett sånt här projekt dock?
-
Du kan ju testa att göra som jag gjorde.
Ta en lämplig träregel och mät upp den så att den går från främsta mastfotplaceringen bak till kanten av brädan. Borra hål för mastfoten och använd runda islagsmuttrar (sådana som brukar komma med ikeamöbler) för att fästa mastfoten i brädan. Demontera bindningarna. Montera brädan på skidan i de befintliga bindningshålen. Använd rejäla träskruvar.
Sedan är det bara att fästa en skateboard ovanpå brädan.
Kan du bara hitta på ett sätt att fixa fenan utan att paja skidan för mycket så går det ju till och med att återanvända den till ‘vanlig’ skidåkning senare 🙂
Vad det gäller längden så är det nog bättre med två meter och över. Min är ca 185 och det funkar så 177 borde också gå bra. Inte optimalt men OK skulle jag tro.
En gammal hederlig monoski eller en riktigt lång directional snowboard vore nog det allra bästa.
-
Kanske det här är nåt för den som bara har ett par “fina” skidor som fortfarande ska kunna används i backarna.
Man kan hitta billiga gamla slalompjäxor hos ex. Myrorna. Man sågar bort hela överdelen och behåller hela sulan med tå-& hälklossarna för att kunna “trampa i”.
/F -
Intressant idé. Kolla Oåxens lösning högre upp i denna tråd också. Borde nog vara enklare att använda denna extra träbitslösning istf kapa pjäxor för att få till fästningen i bindningarna.
Det vore klart intressant att höra om/när någon provat detta om det är bättre med en eller två skidor. Eller om kanske monoski el snowboard är ännu bättre?
Läge att bilda en snowskiförening kanske?
-
Det är mycket lätt att göra en pjäxplugg av trä. En sticksåg gör det hela busenkelt.
1. Rita av en pjäxas planform på ämnet.
2. Såga ut planformen med sticksåg.
3. Mät höjden på pjäxans tå/häl.
4. Såga ur så att pluggen får samma höjd och tilltäckligt djup.
Klart! -
Här är en annan variant… Lite svårt att se hur dom byggt den men fort går det..
http://www.continentseven.de/video72.php?moveid=117 -
Var ute med skidan idag igen. Lite taskigt med vind (3-5 m/s) men det gick rätt OK i alla fall. Solen sken och perfekt skare. Rätt så optimalt för den fenan jag kör med. (Utom på isfläckarna…)
Testade foretrex 101an också för första ggen med segel. 18,5 (km/h) som maxfart. Några sekundmeter till så går det nog undan lite bättre 🙂
Logga in för att svara.