Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kallt,Vinter,Dalarna..Surfabstinens?
-
Riktigt cool gjrej!SKa kolla omde går att fixa en sån:P
-
Va ute en sväng på Baggen idag med nykonstruerade skidan. Lite väl tunnt med snö på isen så fenan skrapade i isen å bromsade ganska mycket. När man väl fick upp farten så va det inga problem.
Har någon testat med snowboard och fena eller med 2 skidor? Tyckte nämligen att lite mer glidyta än med bara en skida skulle ge både mer fart och kräva mindre vind.
Mvh Gustav
-
Techno283 wrote:Va ute en sväng på Baggen idag med nykonstruerade skidan. Lite väl tunnt med snö på isen så fenan skrapade i isen å bromsade ganska mycket. När man väl fick upp farten så va det inga problem.
Har någon testat med snowboard och fena eller med 2 skidor? Tyckte nämligen att lite mer glidyta än med bara en skida skulle ge både mer fart och kräva mindre vind.
Mvh Gustav
Bild(er) på skapelsen?
-
JPS wrote:Bild(er) på skapelsen?
Jag ska ordna bilder på skidan imorrn.
/Gustav
-
Ta gärna lite mått också. Längd på skida, fena etc. Det är inte så många som byggt dessa skidor så det är kul att få något att jämföra med.
Hur stort segel hade du förresten?
-
Körde 6.6 neilpryde soul. Den storleken va skön till skidan. Dock så tror jag min skida är i kortaste laget, annars funkade den över förväntan när det blåste på lite. Förutom att jag skulle vilja ha lite mer glidyta så är det ända jag kan klaga på att den ville gå upp i vind när man fick upp farten. Men jag antar att man får testa lite med olika fenor och mastfotsplaceringen. Ska mäta lite imorrn samt fota.
/Gustav
-
Som ni kan se på bilderna så har jag lyxat till genom att använda mina gamla skidor med vibrationsdämpare. Man kunde verkligen känna hur de arbetade i de högre farterna 😉 Här kommer i alla fall lite bilder å mått på min skapelse:
Längd på skida: 173 cm
Från främre stroppen till slutet av skidan: 80 cm
Från främre stroppen till mastfote: 45 cmJPS – Var i stockholm håller du till?
-
En lite längre skida skulle nog inte skada. Min är 185 tror jag och den är för kort tycker jag. 200+ är nog bäst.
Jag brukar köra på isen i Hägerstenshamnen om det blåser från rätt håll. (Dvs vad som helst med väst i sig.)
-
Knatte
Gäst28 februari, 2006 vid 21:47Nu blir jag nyfiken här 😉 När ni kör på en skida, funkar detta bra? Ligger man på skär som carvingskidor eller mer flackåkning.
Dvs, skulle gamla racelagg på 200 + funka lika bra eller bättre än carvingskidor? Några saker man bör tänka på?
-
En skida funkar bra. Är dock rejält sugen på att testa att bygga en till baserat på en monoski eller en lång snowboard. Tror att detta vore ännu bättre åtminstone i djup/lös snö.
Jag försöker hålla skidan så platt som möjligt utom vid höjdtagning då jag kantar den mer.
Gamla racelagg är nog alldeles utmärkt!
Att tänka på:
– Bra fena. Helst ett system där det enkelt går att byta fena. Djup och lös snö kräver stor/djup fena. Skare, is etc kräver liten/låg fena. Osv. Vatten är ett betydligt mer förlåtande underlag för fenor…
– Försök få till en matfotsinfästning som går att justera.
– Läs lite om mått mellan mastfot, framfot etc i denna tråd och kolla på windski.com för att se vilka mått de har.
– Borra, skruva, banka och ha kul 🙂
– Kör med GPS och se hur fort det går.
-
Knatte
Gäst28 februari, 2006 vid 22:36Ja, en gammal monoski, borde ju vara bäst ur alla synvinklar :laugh: De var ju skapligt långa också och inte lika breda som en snowboard.
-
Det skidan/brädan fixar är bärigheten i första hand eftersom man seglar med den väldigt plant. Det laterala motståndet står fenan för.
Jag tror att en väldigt bra lösning skulle vara en hyfsat lång snowboard med en isticksfena som är justerbar i höjdled. på brädan monteras en upphöjd (ca 7-8 cm) ståplatta som sticker ut lika mycket på varje sida om brädan (ca 6-7 cm kanske). Stroppar och halkskydd – voilá! -
Jävla lappmögel!!!
I helgen var det lite snö och perfekt skare men dålig vind. Idag blåste det bra men 10-15 cm blöt snö passar INTE bra ihop med en snowski…
Det blev i alla fall ett ca två timmar långt styrketräningspass på isen 🙂
-
Samma sak här. Va ute på golfbanan å slet med grejjerna utan någon direkt framgång. Hoppas det kommer lite vind nu när det ska bli kallare.
/Gustav
-
Fan va shysst! Vilka uppfinnarjockar! haha… Helt rätt. Det är ju skitsmart att bygga den med en skida istället för en snowboard som jag tror är lite för bred när man ska kanta. Men, där har man ju snowboardens midja att ta hjälp av i tex gippar. Jag har en idé, Ska leta på blocket efter en lång carvingskida med liten “radie” (hur mycket sväng som midjan ger) 9-10 radie vore asfett! då kan man ju lägga tryck på kanten och öva sig på shyssta gippar! Dessutom är carvingskidorna bättre för dom är bredare än gamla skidor och det finns skidor som är gjorda för lössnö! Lägg in en köp annons på blocket efter en carvingskida, kanske har någon kört av den andra… Jobbar själv på belimarin så jag lovar att skriva och berätta om vi får in några trasiga par carvingskidor efter sportlovet!!! Nu ska det byggas! hehe
Logga in för att svara.