Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kallt,Vinter,Dalarna..Surfabstinens?

• jps

Medlem
    3 mars, 2006 vid 12:57

Kul att fler får upp ögonen för detta surfsurrogat!

Det tar inte mer än 2-3 timmar att fixa en snowski när man samlat ihop rätt grejor.

Fota lite när du är klar med din.

• deebee

Medlem
    3 mars, 2006 vid 19:36

Nu har abstinensen tagit över för mig med… Tog på mig mekarkepsen och sågade ihop en liten leksak. Tanken med fenan är att man kan ställa den i tre olika lägen för att kunna ändra fenans storlek. Bara att lossa bakre skruven och välja ett av hålen. Mastfoten har jag gjort så att den går att sätta i två lägen med ca 10 cm. Har satt en list på brädan man står på för att inte halka, kommer ev. sätta dit fotstroppar senare. Nu får det bara ta och blåsa lite så man får testa ifall bygget fungerar. Köpte även en burk sprayfärg så man kan snygga till bygget, men tänkte köra testet först…

/Daniel

• jps

Medlem
    3 mars, 2006 vid 22:02

Fiffig fena!

Tror dock att du borde sätta något skydd högst upp. Blir inget roligt för seglet om du släpper riggen på det rakbladet 🙁

• gamberg

Medlem
    4 mars, 2006 vid 01:56

Haha kul att sa manga har borjat pula med lite skidor! Jag far fortsatta till nasta host att vidareutveckla spektaklet!
    Det blir nog en gammal stortloppslagg en monoski eller en alpinsnowboard!

For tillfallet sitter man ju har i nyz zealand och Vilar bort surfvarken i armarna fran igar!! Vilket fint och blasigt land detta ar!!

Hej da alla glada snosurfers!

• simpa

Medlem
    4 mars, 2006 vid 12:16

Techno283 Har du testkört din något? Och hur gick det? Jag ska nämligen sätta på en liknande fena som har setat på en vattenskida.

Grym lösning deebee!

• jps

Medlem
    4 mars, 2006 vid 14:15

Har någon provat att bygga om en Snowboard på riktigt med fena etc? Blev isåfall bärigheten så bra att det går att köra i djup snö?

Det kom ca 5-10 cm snö till idag när jag testade… Bra styrketräning. Kass surf 🙁

• stickan

Medlem
    4 mars, 2006 vid 15:00
    frerok wrote:
    Kanske det här är nåt för den som bara har ett par “fina” skidor som fortfarande ska kunna används i backarna.
    Man kan hitta billiga gamla slalompjäxor hos ex. Myrorna. Man sågar bort hela överdelen och behåller hela sulan med tå-& hälklossarna för att kunna “trampa i”.
    /F

Är det någon som testat med två skidor?
    Idag var jag ner på TEAMSPORTIA (får väl göra lite reklam) och frågade om dom hade några udda skidor och visst! Dom hade fått tillbaka två HEAD Monster som där laminatet hade släpp lite i kanten på ovansidan så jag fick dom när jag berättade vad jag skulle göra! Schysst som f..

Så frågan är om man ska bygga med en eller två skidor?

Känns som man får bättre bärighet med två skidor och så kan man sätta fenan mellan skidorna.

Frågan är i så fall…ska man vinkla dom som ett upp och nervänt V eller helt plana?
    Kanske ska sätta ett gångjärn mellan dom så man kan ställa vinkeln för utvärdering!

Mvh Stefan

• kacker

Medlem
    4 mars, 2006 vid 17:29

Jadå har testat med två skidor, fyra också faktiskt. Har dock ingen fena vilket jag inte tror funkar nåt bra i de förhållanden jag har kört i. Dock behövs något för att hålla emot. Går hyffsat att kanta och parera med benen men det är lätt att få sladd. Så jag kan väl inte ge några direkta tips om en eller två skidor med fena är bäst. Dock blir det ju stabilare och möjliggör större planka att stå på med två skidor. Det är väl egentligen bara att testa båda. Några 80-talslagg är väl inte så svårt att få tag i. Tänkte själv testa med en skida nu.
    /Käcker

• badjanne

Medlem
    5 mars, 2006 vid 18:52

Testade med två hopkopplade skidor idag.
    Konsruktionen fungerar perfekt bortsett från att fenan skär ner i den skånska myllan emellanåt.
    Mitt nästa utvecklingsteg blir nu att göra fenan fjädrande.
    Däcket är parkettgolv vilket är alldeles för halt. Det löste jag genom att pensla över ett lager epoxi och strö på rikligt med salt vilket gav ett perfekt grepp. Vinterskor är ofta för grova för att passa in i fotstrapsen så jag körde med mina Ascan surfdojor och tjocka strumpor vilket var både varmt och bekvämt.

• simpa

Medlem
    5 mars, 2006 vid 21:10

Badjanne hur fungerar det där att svänga med? Har du några mått att visa?

• jps

Medlem
    11 mars, 2006 vid 15:58

Ingen vind = tid för modifiering 🙂

Nu med ställbar fena.

• jps

Medlem
    12 mars, 2006 vid 18:46

Från dagens övningar. Som vanligt för lite vind och för mycket snö och dessutom några mindre trevliga gå igenom överisen upplevelser men vädret var bra!

Bilden är tagen med P900an så den är inte så skarp.

• kamaaina

Medlem
    17 mars, 2006 vid 22:47

Helt klart mkt imponerande.
    Vad tror ni om att anvaenda en monoski (ni som kommer ihag??!?), den e lite bredare troligtvis som 2-3 skidor pa braedden. Eller varfor inte en snowboard (stubby-model), spann in fotterna i bindningen o kor at av helvete (bara ett hall..hmm). Jagtror nog pa dessa modeller.

Sedan till golfbanan o gora lite bottom turns pa kullarna eller i sand-bunkern eller varfor inte rippa sonder greenen…hihi.

/Good luck

• jps

Medlem
    18 mars, 2006 vid 12:23

Idag blåste det äntligen lite!

Man får vara rejält skärpt när det blåser i lite och underlaget växlar mellan tjock/tunn snö, fenan släpper etc, etc. Kanske dags att ha hjälm och lite andra skydd kanske…

Dagens lärdom: Det går att få till ett ikrokat kastfall även på snö 🙂

• jps

Medlem
    19 mars, 2006 vid 11:06

Nästan en mil på brädan idag 🙂

Väldigt intressant väder. Strålande sol, snöstorm och vind pendlande hejvilt mellan 3 och 15 m/s! (mest runt 5-6)

24 km/h som max på GPSen. Skulle kunna hå stått på lite till men det känns inte helt ofarligt…

Klart bästa sessionen hittills i alla fall 🙂

Sida 6 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kallt,Vinter,Dalarna..Surfabstinens?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.