Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kamera på armen, i masten eller på brädan

• poopzilla

Medlem
    19 maj, 2006 vid 13:06

Ni kanske skulle testa en Tony Hawk Cam:

hawkstraplarge.gif

Finns att köpa här. för USD 50

Ingen superkvallité, men kan kanske vara en kul leksak iaf.

Thomas

Edit: pris

• Oregistrerad

Gäst
    20 maj, 2006 vid 09:12
    Koste wrote:
    hehe, tänkte just fråga om mastfäste till samma kamera! Jag tänkte sätta den på 30 sekunders intervall, men avtryckaren är ju genial. Tack för ett bra tips!
    Ska ta lite foton från masttoppen med lite längre exponeringstider.
    Hej
    Håller på att konstruera ett universalfäste.
    Tänker använda 2 st låsningsbara universalklämmor fån Biltema (art.nr. 20-839 29:90)
    På dessa tänker jag montera ett enkelt fäste så jag kan justera plastvinklen med kamera och hävarm. (Krångla nu inte till det bara.)
    Är du rädd om din mast? Kapa till en bit, ca 20cm, av en gammal mast, slitsa den 5mm så du kan trä den över mast toppen och kläm åt med denna som mellanlägg. Yttermått mast = innermått +2mm gammal mastbit.
    Sen e de bara och dra ner linan. Fäst en lite ring med kabelstraps på bommen som linan går igenom.
    Sen e de bara o åk
    (Ligger just nu nerbäddad sedan en vecka med ett svårt Malaira anfall annars hade bygget varit klart)
    Janne
  • badjanne

Medlem
    20 maj, 2006 vid 09:14

Sorry glömt logga in (39,7)
    Janne

• badjanne

Medlem
    29 maj, 2006 vid 06:33

Testade min mastkamera i helgen. Den fungerade suveränt.
    Fästet är gjort så det går att vrida i olika vinklar.
    Klämmorna från Biltema höll perfekt och nästa test blir att montera kameran på bommen.

Om du vill bygga behöver du:
    Universalklämmor Biltema 29:90
    Några bitar Makrolon.
    Bryttrissor (jag tog mina från en skrotad Jalusi)
    Fjäder, persiennsnöre, rostfria skruvar, hängseleremmar kabelstraps…
    Enda verktyg jag använt är lövsåg, bågfil, fil och borrmaskin.
    Lycka till

• Knatte

Gäst
    29 maj, 2006 vid 06:40

Tror vi har en MC Yver här på Steffo 🙂 🙂
    Kul med lite kluriga lösningar …

• jps

Medlem
    29 maj, 2006 vid 07:08

Jag tror att du allvarligt borde fundera på att ta patent på dina kameraanordningar eller åtminstone starta hobbyförsäljning. Fantastiska prylar som definitivt borde ha en marknad!

• big_jeppe

Medlem
    29 maj, 2006 vid 14:48

En fråga till Badjanne. Är din kamera helt tät utan att man behöver köpa till UV-hus? Din kamera är väldigt lik farsans kamera som påstås vara vattentät. Jag har dock inte vågat ta ut den på surftur, men man kanske skulle prova.

Är det någon som har provat Tony Hawks hjälmkamera? Det står inget om att den är vattentät.

• badjanne

Medlem
    29 maj, 2006 vid 20:01

Kameran är en Pentax Optio WPi
    Kameradata: 6Mpix, 3X optisk zoom, waterproof 1,5m i 30 min. Pris 2.900 spänn.
    Jag har hårdtestat den under vatten i samband med snorkling och den är fortfarande tät.
    Packningen ser enkel ut men den fungerar.

• frippe75

Medlem
    31 maj, 2006 vid 08:19

Kul ide….

Men det kanske är en ÄNNU bättre ide att köpa den nya Canon kameran som har WIFI stöd….

Programvaran som medföljer tillåter att man via en bärbar pc .. upp till 400 meter bort (vid fri sikt) kan styra kameran helt och hållet och ta kort…

Alltså… En surfar… en sitter på stranden och tar kort….

Jag ska köpa en till våran Marocko tripp i Juni!!!

• badjanne

Medlem
    31 maj, 2006 vid 08:54

Låter fantastiskt. Är den vattentät?
    Data? vad kostar den?

Olympus har kommit med en ny variant som heter MJU 720 SW.
    Klarar 3m vattendjup och tål att kasta i marken från en halv meters höjd.
    Kameran väger bara 199 gram med kort och batteri. 7,1 Milj pixlar
    3xzoom. Pris 3995.

Bad Janne

• skywalker

Medlem
    31 maj, 2006 vid 12:59

Riktigt snygg lösning ! Ser proffsigt ut.

• kate

Medlem
    2 juni, 2006 vid 13:47

Tjenare janne!
    Fasen va bra bilder det blev! Fota på och visa!
    Mvh kate

• pher

Medlem
    3 juni, 2006 vid 14:43

Det verkar kanon! Bra jobbat, fiffigt.

Har inte hängt med i allt som filmats och alla korts som tagits men det finns nog mycket olika trix som kan göras för att få häftiga och nya sätt att se vindsurfing på.
    Tycker personligen det är riktigt häftigt att följa med på en resa med typ en videokamera på huvet. Känns som om man kör själv nästan.

Har lite svårt att se hur du gjort hävarmen för avtryckaren? Vart går persientråden?

Mvh Pher

• badjanne

Medlem
    7 juni, 2006 vid 10:38

Hej Pher
    Här lite fler bilder på konstruktionen.
    Nu väntar jag bara på mer vind för att ta riktigt häftiga bilder.
    Bad Janne

• koste

Medlem
    8 juni, 2006 vid 20:37

Jag har testat lite jag med! Klämmorna var jävligt smart…

Tyvärr hade inte optio:n en intervalltagning som jag trodde, men 2 och 10 sek fördröjning. Lite knepigt att ta kort i byig vind, men ibland gick det, stativet kostade runt en 100:- 40 kr för två rörklämmor och sen 2 mastskydd.

Tyvärr var inte stativet så stabilt så kameran rörde sig en del, säkrade med en tråd runt masten om det skulle gå av.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kamera på armen, i masten eller på brädan

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.