• patrikol

Medlem
    16 december, 2004 vid 18:46

Hade en sådan tidigare skit bra kamera som tyvärr inte hänger riktigt med när det gäller sportbilder med action i.

• patrikol

Medlem
    16 december, 2004 vid 18:55

I så fall så är Ixus 500 en mycket bra kamera som du kan få för ett bra pris och den har även ett väldigt bra UV hus till en billig peng.

• bohm

Medlem
    16 december, 2004 vid 19:25

En sån har jag…ehhmm..eller jag menar min flickvän.. smile.gif med UV-hus

• patrikol

Medlem
    16 december, 2004 vid 19:28

Hu ja dom måste man hålla sig vän med! Tänk om man inte skulle få … Hemska tanken! Dom måste överlistas varje gång! wink.gif

• niklas82

Medlem
    17 december, 2004 vid 15:03

har precis skaffat.. sony T3 som modellen heter… köpte den precis på netonnet för fyra lök… kostar en tusing mer på siba on off o de där ställena… tycker den verkar bra som fan..
    5,1 mgp

• zebulon

Medlem
    17 december, 2004 vid 23:52

Rambo använder en Fujifilm S2 Pro (+ Nikon kompatibla gluggar) om jag inte missminner mig, men uppgraderar säkert till en S3 snart… grin.gif

En SLR (single lens reflex) kamera är naturligtvis bättre som Patrik skriver men också avsevärt klumpigare och betydligt dyrare om man vill ha schyssta gluggar… Det finns idag kompakta prosumer-kameror med bra optisk zoom (glöm allt vad digital zoom heter, då det är en fet-luring). Tänk bara på att när tillverkarna skriver tex 4x zoom har det ingenting med en motsvarande kikare att göra. Faktiskt inte ens en motsvarande 35mm kamera då det oftast betyder att objektivets minsta brännvidd delat med dess största = 4, dvs ingenting om hur nära du verkligen kommer confused.gif

Upplösning är inte allt som många tycks tro men enligt duktiga fotografer har en kamera med ca 6MP ungefär samma upplösning som ett ISO 200 35mm negativ. Dessutom kan man efterbehandla en bild av denna kvalitet utan att slutresultatet försämras synbart.

Ett par detaljer att tänka på vid kite-foto:

[*] Shutter lag–fördröjningen från avtryck till bild. Finns ett par knep för att minimera men de senaste Prosumer samt Digital SLR har obetydlig fördröjning!
      [*]Tid för uppstart–kan vara avgörande om man inte konstant går med kameran runt halsen, påslagen!
      [*]Antal bilder per sekund–Om man inte är väldigt duktig kan det vara en poäng att ha en relativt snabb kamera. Min kamera t.ex. tar 8 bilder/sekund och kan skriva ca 25 bilder (RAW) till minnet innan den pausar…
      [*]Bildformat–De flesta high end kamerorna klarar RAW format nuförtiden. Lite bökigare men ovärderlig flexibilitet med ’snabba’ foton vid efterbehandling (såsom exponeringskompensation, vitbalans, etc.) för den seriöse fotografen!
      [/list]

Lycka till vid kameraval! Air Born säljer bl. a. hela Canons sortiment till sina kite- & bräd-kunder till betydligt lägre pris än hos fotohandlarna som mervärde smirk.gif Supporten sköts nämligen alltid direkt av Canon! grin.gif

/Jonas

Denna bild är tagen med Canon EOS1 Ds, fullformats digital SLR

• curry

Medlem
    18 december, 2004 vid 01:52

hajteck asså

• anonym-anvandare

Medlem
    18 december, 2004 vid 03:41

Det där är ju Stefan på bilden smile.gif här kommer en till
    wip.jpg

Fotografen heter Peder, duktig sådan, samma kamera antar jag..

• zebulon

Medlem
    18 december, 2004 vid 19:45

Fotografen heter Peder Sundström från Sundsvall. Han lever på detta och är mycket duktig ( http://www.sundstroem.com )…

/Jonas
    http://www.airborn.se

• birdman

Medlem
    18 december, 2004 vid 22:38

Har du den nya mark II? Fotar du åt airborn? Skulle ju svida lite i plånboken ifall man skulle hosta upp pengar för en sådan kamera med motsvarande objektiv, eller?
    Skulle var grymt skoj att följa med några som kan fota kitesurfing! Ska fota med D-SLR i sommar… aja, hur många är det som kitar och fotar?

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.