Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Kan det bli bättre?
-
Kan det bli bättre?
Publicerad av johan_m på 13 maj, 2004 vid 20:51go_catch_a_wave svarade 20 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Ja det kan bli mycket bättre men definitivt inte för dom pengarna bara att hugga! Måste haft hjärblödning när jag skrev inlägget eller inte kollat så noga på priset i förrhållande till årsmodellen måste vara ett skämt 22000:- för denna gammla buss oavsätt skick.
-
jodå den var nice men det det är inte alla som har 22 papp liggande
-
Jo det är sant. Vem har 22 papp liggande. Det är nog inte många, men som surfbuss om man inte tittar så mycket på priset så kan det inte bli så mycket bättre.
//johan
-
jag har 22 lax över.. ska inte använda dom .. nån som vill ha dom så ta dom.. behöver ha kakor i burken istället
-
Skojar ni eller det va ju svindyrt.. Polaren hittade en liknande för 3000:- Samma tak, 4 bädd ,kyl ,gasol ,disk med vatten, mm mm mm…
-
Var hittade denne kompis VW-pärlan för 3000:-. Jag vill ha en likadan… Kanske finns en hel hög där han fann dom. I vilket fall så betalar jag aldrig 22 bigones för en bil med ca 1 mm deformationszon 😉
-
Deformations zonen har inte så stor betydelse (när man krockar med en annan personbil alltså) det finns tester där man kör 50/50 frontalkrock med en Volvo 740 vilken ju betraktas som ganska säker bil med deformationszoner och annat. Personerna i VW bussen T3 trodde testgänget skulle dö eller få allvarliga skador allihopa medans personerna i 740 borde klara sig någorlunda bättre! Nu blev det precis tvärt om personerna i VW bussen fick endast mindre skador och alla i 740 blev dödade! Det hela beror helt enkelt på höjden på fordonet VW bussen klättrar upp på motor huven och dekapiterar alla i den påkörda bilen som den använder som en sorts deformationszon. Men i de fall man krockar med lika eller större fordon fasta föremål så har det ju så klart betydelse! Men risken är ju trots allt större att det är just en personbil som man krockar med. I ärlighetens namn så vilken bil klarar av att krocka med fasta objekt eller lastbilar störrebussar inte många.
-
Svar till:
Deformations zonen har inte så stor betydelse (när man krockar med en annan personbil alltså) det finns tester där man kör 50/50 frontalkrock med en Volvo 740 vilken ju betraktas som ganska säker bil med deformationszoner och annat. Personerna i VW bussen T3 trodde testgänget skulle dö eller få allvarliga skador allihopa medans personerna i 740 borde klara sig någorlunda bättre! Nu blev det precis tvärt om personerna i VW bussen fick endast mindre skador och alla i 740 blev dödade! Det hela beror helt enkelt på höjden på fordonet VW bussen klättrar upp på motor huven och dekapiterar alla i den påkörda bilen som den använder som en sorts deformationszon. Men i de fall man krockar med lika eller större fordon fasta föremål så har det ju så klart betydelse! Men risken är ju trots allt större att det är just en personbil som man krockar med. I ärlighetens namn så vilken bil klarar av att krocka med fasta objekt eller lastbilar störrebussar inte många.
[/ QUOTE ]
hahaha
-
Hallå, det var änna jag som hittade den bussen. Var och jobbade hos dåvarande ägares grannar, och frågade vad de ville ha för den. de skulle diskutera Om de ville sälja den över huvud taget. Dom hade hafft den till vinresor till frankrike och tyskland, och nån gång till skottland. Dom ringde upp senare den kvällen och sa att dom ville ha 3000:- för den, fck dom inte det så skulle dom skrota den och ha köket i lillstugan. Det tog en halvtimme så hade jag lånat ihop 3000:- och hämtade den Snabbt som f-n innan dom ångrade sig. (kan tilläggas att dom som hade den inte var surfare, och med andra ord inte visste bussens -rätta- värde…)
Så den gången handlade det om enriktigtstor tilfällighet,bussen änvändes flitigt under sisådär fem år.
Hade 17tumsfälgar på den ett tag med 225/45 på.
Passade grymt bra till det höjbara plasttaket.
Det var fyra st olika fälgar förresten, som Aggrosurf hittat på nån skräpaffär för 100:- stycket. Men det var samma bredd på dom, så det var två olika femekrade på ena sidan , och typ två 15 ekrade på andra.
Däcken hittade vi i en däckhög utanför ett däckcenter.
Dom gick en säsong till.
Hursomhelst, bussen var besiktigad ett halvår till
skattad
höjbara taket med liggplats uppe på 200*120cm
tvålågigt kök o diskho med vatentank o kran
kyl
fällbar soffa/liggplats nere på200*75
bord
radio o fyra högtalare
två batterier
M.m osv
Bilen dog av rost runt motorfästen, hade kostat en förmögenhet att fixa, trots det fina inköpspriset.
Om nån ska köpa en typ II buss och betala en större summa pengar för den , så kolla för fan hur det ser ut runt motorfästen och hjulupphägning bak, för det kostar alltså multum att fixa.
En annan väldiskuterad nackdel är ju krocksäkerheten, (eller den totala avsaknaden av den )
Inte den bästa bilen att fronta med
Så e det. Saknar iaf gamla bettan(bussen)
/DanielBilden är från färjan mellan Italien och Grekland.
Jag o Aggrosurf åkte med den till Aten. 600 mil.
6 liter olja. Gick hur bra som helst. De flesta bilar kokade när vi körde upp i bergen i norra grekland.
Vi hade inget kylvatten, när den blev varm började den gå lite konstigt, så vi stannade en stund, för att sedan köra vidare…
Logga in för att svara.