Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kan det funka????
-
Kan det funka????
Publicerad av Oregistrerad på 3 maj, 2006 vid 07:06Hej, jag har ett fråga till Er här på konfen, tänker öppna butik på nätet, bara JP, Fanatic, och NP. Tror ni att det kan gå med tanke att det finns bromma och SP
🙂
Oregistrerad svarade 18 år, 6 månader sedan 14 Medlemmar · 27 Svar -
27 Svar
-
Hej
Näe, tror inte att det kommer att funka. Satsa istället på några märken som inte finns i Svedala.
-
Oregistrerad wrote:Hej, jag har ett fråga till Er här på konfen, tänker öppna butik på nätet, bara JP, Fanatic, och NP. Tror ni att det kan gå med tanke att det finns bromma och SP
🙂
Dessa importeras ju av just Bromma och SP (bla via Surfimport Halmstad, SiH), frågan är väl om DOM kommer att vilja sälja prylar till dig?
/adde
-
Oregistrerad
Gäst3 maj, 2006 vid 07:24jag tänker satsa sten hård på det, tex: bromma har v8 för 5899kr, kanske hos mig samma segel för ca: mellan 4799-5199kr osv. Tänker skicka mail till själva Neil Pryde
🙂
-
Förstår hur du tänker, men det är väl osäkert om du får köpa in när någon annan har agenturen.
-
Oregistrerad
Gäst3 maj, 2006 vid 07:54Ja, men kolla på de som tog in maui sail går det bra för de eller? Hur många som kör deras segel? NP, är stora i svedala :), man måste satsta bara på segel mast boom, mastförl, mast foot osv, man lever bara en gåhg nu eller aldrig. Måste ringa dit o dit.
🙂
-
Oregistrerad
Gäst3 maj, 2006 vid 08:08Adde surfimport var finns de man kan inte hitta de ……..
🙂
-
Generalagenten för NP i sverige är SiH som jag tror ägs av både SP och Bromma (evt. bara SP). NP kommer inte att sälja segel eller bommar direkt till dig utan du får vända dig till generalagenten. Då har du kanske 30% marginal kvar att göra din vinst/marknadsföra dig på. Därmot vet jag inte om SiH kan neka dig att köpa från dem. Räkna inte heller med att få handla direkt från SP/Brommas lager.
Notera följande: I sverige har i princip alla butiker egna märken som de saluför – man kan knappt överleva enbart som återförsäljare.
/adde
-
Oregistrerad wrote:Adde surfimport var finns de man kan inte hitta de ……..
🙂
Börja med att kika på tex JP eller NP hemsida, där finns kontaktinfo till generalagenterna i alla länder.
På JP’s hemsida:
SIH International AB
Sodergatan 22
S-432 44 Varberg
Sweden
Phone: +46 340 16390
Fax: +46 340 89393
Email: info@sihab.net/adde
-
Jag tror dessutom inte att NP går med att någon rear ut deras segel. Deras filosofi är att ses som ett premiummärke dvs det ska kosta lite att köra Pryde. Det säljs inte sprillans Porschar hos Galne Gunnar om du förstår vad jag menar.
-
Vi kanske skall påpeka att vi ALLA önskar oss flera (nät)butiker, större utbud och lägre priser. Och alla initiativ är välkomna!
Samtidigt, OM det vore enkelt att sälja surfsaker billigare än det görs idag så hade vi redan haft en massa butiker…
-
Jag tänkte hålla mig borta från den här typen av trådar, men nu klarar jag det inte längre… arrrrrgh…
1. Lyssna på de som har skrivit här. Det kommer INTE att funka.
2. Läs lite på tråden http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=20900 (japp, det här ämnet har varit uppe förr…)
3. Ta reda på hur det här med agenturer, återförsäljare, prissättning, varumärkesstrategier, garantihantering, importregler, affärs- och marknadsplaner, avtalshantering och företagande funkar innan du kontaktar typ Nisse Pryd. Det är alltid rätt att vara förberedd. Han, eller hans undersåtar, kommer att ställa alla de frågorna och undra varför han skall satsa på dig istället för Sveriges överlägset största återförsäljare och dessutom låta dig sälja seglen billigare.Jag skulle själv kunna tänka mig att sälja lite surfpryttlar, och har varit nära att ta steget, men har samtidigt stor respekt för vad som krävs för att lyckas.
Men konkurrens är kul å bra, dessutom så tycker jag att utbudet i Sverige är bra med tanke på hur liten sporten vi älskar trotsallt är.
Suuuuurfa På!
-
Oregistrerad
Gäst3 maj, 2006 vid 08:33De tar inte på allvar, när man ringer till de det är klart sa de om jag skickar mail och skriver allt hur o var jag vill sälja då kanske att det går men den är liten
🙂
-
Håller med dom som redan talat i tråden. Jag tycker personligen att det varit trevligare och bättre om du valde att börja saluföra nåt märke som inte går att få tag på i Sverige. Ett tips är ju Tushingham som nästan jämt får toppbetyg i Windsurf, som är en tidning som läses av många svenskar. Dessutom ligger ju Tush bra till i priser, fast iofs kan väl det dyra pundet ställe till det lite…
-
Oregistrerad wrote:De tar inte på allvar, när man ringer till de det är klart sa de om jag skickar mail och skriver allt hur o var jag vill sälja då kanske att det går men den är liten
🙂
Om du ger ett lika oseriöst intryck, ditt skriftspråk är minst sagt bristfälligt, som ovan i dina kontakter med de olika tillverkarna så är dina möjligheter mikroskopiska.
Jag tycker det låter som det lika gamla som klassiska upplägget: “jag startar en egen liten butik så att jag kan köpa mina egna surfprylar billigt”*.Dessutom är det tveksamt om huvudkonkurrenterna i ditt upplägg i första hand är de svenska butikerna, vare sig de är på nätet eller ej. Det är ju en allmänt känd “hemlighet” att man redan kan handla till dina priser från flera butiker i Tyskland.
Det segment som idag verkar ha god efterfrågan är surfkurserna. Detta kommer i förlängningen skapa nya förutsättningar.
Lycka till, vad du nu kan tänkas slå till med!
Mvh
/ Patrik
* I mitt fall hette “butiken” HB Spinout och året var 1985 ; )
-
Oregistrerad
Gäst3 maj, 2006 vid 08:58nope, här skriver jag så men när jag ringer då får jag hjälp av min svåger som jobbar som jurist och vi går igenom vad jag ska säga inte bara; tja jag vill ha eget surfbutik inte så 🙂
🙂
Om du ger ett lika oseriöst intryck, ditt skriftspråk är minst sagt bristfälligt, som ovan i dina kontakter med de olika tillverkarna så är dina möjligheter mikroskopiska.
Jag tycker det låter som det lika gamla som klassiska upplägget: “jag startar en egen liten butik så att jag kan köpa mina egna surfprylar billigt”*.Dessutom är det tveksamt om huvudkonkurrenterna i ditt upplägg i första hand är de svenska butikerna, vare sig de är på nätet eller ej. Det är ju en allmänt känd “hemlighet” att man redan kan handla till dina priser från flera butiker i Tyskland.
Det segment som idag verkar ha god efterfrågan är surfkurserna. Detta kommer i förlängningen skapa nya förutsättningar.
Lycka till, vad du nu kan tänkas slå till med!
Mvh
/ Patrik
* I mitt fall hette “butiken” HB Spinout och året var 1985 ; )
Logga in för att svara.