Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kan det inte bli lite is snart?
-
Kan det inte bli lite is snart?
Publicerad av kinetic på 21 november, 2009 vid 17:06Är det bara jag som går o väntar på att isen skall lägga sig eller finns det fler där ute?:laugh: Hoppas verkligen det blir en bra vinter så man kan “speeda” med isbrädan, kanske nya rekord med…
Tänkte även passa på att berätta om årets nyheter när det gäller Pirate Carving Iceboard… Det som är nytt för i år är att konstruktionen är något ändrad, man använder sig numera av “segmenterad” Herex C70.100 i botten vilket skall göra brädorna ännu starkare…Utöver detta kommer fenorna vara av rostfritt stål, förutom att man kommer ha 4 nya designer (två trä varianter, en med kolfiber-look samt en med kol/kevlar-look). Naturligtvis kan man få sin bräda med den look man vill, så länge förslaget är rimligt… Priset i år kommer dessvärre bli högre, dels pga förbättringarna men främst pga av valutan…kinetic svarade 14 år, 11 månader sedan 20 Medlemmar · 55 Svar -
55 Svar
-
Längtar också efter isen. Kitewing är ju det jag tror funkar bäst för issegling. Grejorna är klara väntar bara på lite minusgrader. Säsongen bjuder även på VM i Kanada. Får se om det blir något.
Vi ses på isen, eller kanske på vattnet innan dess.
Klas
-
Argulander: Näääää…isbrädan funkar bäst för is-segling, iaf om man vill ha lite “windsurfing känsla”:grin:. Fast Kitewing är nog det säkraste valet, lätt o stanna, lätt o svänga o dessutom hyffsat snabbt. Det enda negativa är att det är rätt dyrt att köpa nytt (7″ +?) samt att man behöver “modda” skridskorna om man ska köra i djupare snö… Jag håller mig till isbrädan i år med iaf:grin:!
-
Har sett en bräda som är mer i form av en skate-board med medar….ni som sett filmer på Youtube vet nog vilken jag menar. Den ser klart snabbare ut än Carving iceboard på de videor jag sett…
Carving iceboard kanske har bättre känsla, men det kanske inte är helt nödvändigt att det skall vara helt likt…. viktigare att det ger en bra segling som går hyggligt fort och är någorlunda säker.
Billigare med soppslev men har ju stora begränsningar i gipparna då det ser ut som man behöver lyfta seglet eller hålla det i luften
-
Zurfman: Intressant att du tar upp just “speed”. Har för mig att “Jesse” här på forumet hade en “speedbatalj” med sin Iceboard kontra en sån där “is-skateboard” som han tydligen gick knappt segrande ur (de körde i Uppsala-trakten på blankis, fanns även en film från den dagen…Tror toppfarten var kring 35 knop). Jag tror personligen att Iceboarden borde vara lättare att köra riktit fort med på blankis då du kan köra samma stance som i speedsurfing mer eller mindre, på en “skatebräda” kan man kanske inte pressa lika hårt för då svänger den, gissningar bara…Själv har ja 32knop som bäst på knöglig is med snöfläckar (den dagen hade de med “skatebrädor” svårt att köra pga allt knöggel…). Brukar köra jämt skägg mot det mesta, bortsett från Isjakter, än så länge iaf:smile:
-
Ballt med trä, fast ser den inte lite kinky ut med läderremmar å nitar? 😀
-
Carl R: Haha…Nej då, det är ju faktiskt en “S & M Edition”:grin: För övrigt så är det inte läder utan tyg-stroppar:grin:
-
kinetic;589380 wrote:Zurfman: Intressant att du tar upp just “speed”. Har för mig att “Jesse” här på forumet hade en “speedbatalj” med sin Iceboard kontra en sån där “is-skateboard” som han tydligen gick knappt segrande ur (de körde i Uppsala-trakten på blankis, fanns även en film från den dagen…Tror toppfarten var kring 35 knop). Jag tror personligen att Iceboarden borde vara lättare att köra riktit fort med på blankis då du kan köra samma stance som i speedsurfing mer eller mindre, på en “skatebräda” kan man kanske inte pressa lika hårt för då svänger den, gissningar bara…Själv har ja 32knop som bäst på knöglig is med snöfläckar (den dagen hade de med “skatebrädor” svårt att köra pga allt knöggel…). Brukar köra jämt skägg mot det mesta, bortsett från Isjakter, än så länge iaf:smile:
De traditionella isbrädorna(jätteskateboard med medar istället för hjul) är ju klart snabbast med vs-rigg.*
51.19 knop i average är ju… imponerande.Kitewing ligger ju lite efter och ser inte lika behagligt ut.
MEN, varför köpa ytterligare en pryl(kitewing) när man bara behöver snickra ihop en iceboard och slänga på sin vanliga vindsurfingrigg?
En kite däremot är ett utmärkt komplement när snön sabbar isen.
-
Oåxen;589401 wrote:De traditionella isbrädorna(jätteskateboard med medar istället för hjul) är ju klart snabbast med vs-rigg.*
51.19 knop i average är ju… imponerande.Kitewing ligger ju lite efter och ser inte lika behagligt ut.
MEN, varför köpa ytterligare en pryl(kitewing) när man bara behöver snickra ihop en iceboard och slänga på sin vanliga vindsurfingrigg?
En kite däremot är ett utmärkt komplement när snön sabbar isen.
Kitewing är mycket behagligt att segla och manövrera med. Väldigt lite prylar, ryms i ett fodral stort som ett skidfodral. Till det behövs bara skridskor och hjälm. Inget släp ut i vinden, kommer man från något ställe i lä där det inte blåser åker man bara skridskor med vingen över huvudet, går fort och lätt. Kul att kappsegla med på bana, man behöver bara 2 flaggor sen är det bara att köra. Funkar bra både i lätt och hård vind, går igång på 2 m/s om isen är perfekt. Samma storlek funkar bra i hårdvind, lätt att “spilla” vind om man får för mycket tryck. Kitewing funkar även på snö, men då krävs mer vind. Vi har nu en världsmästare i Kitewing, Alexander Larsson sopade rent på senaste VM-et. Se fö http://www.sisf.se
Klas
-
Oåxen: Blir det bra isar i vinter o lagom vind kommer jag ta mig ner till “Oåxen”:grin: så kan vi ta några “toppfartsrace”, jag tror det kommer bli jämt skägg:grin:! O jag håller me dryga 51 knop e imponerande men nu finns det ju vääldigt få (är väl bara jag, Mattias R och Mats F vad jag vet, än så länge iaf, där Mats är den snabbaste hittills) som “speedar” på Iceboard, så möjligheten finns att det kan bli jämt skägg även där, gäller bara att någon riktigt speedgalning får tag i en bräda så:grin:.
-
kinetic;589380 wrote:Zurfman: Intressant att du tar upp just “speed”. Har för mig att “Jesse” här på forumet hade en “speedbatalj” med sin Iceboard kontra en sån där “is-skateboard” som han tydligen gick knappt segrande ur (de körde i Uppsala-trakten på blankis, fanns även en film från den dagen…Tror toppfarten var kring 35 knop). Jag tror personligen att Iceboarden borde vara lättare att köra riktit fort med på blankis då du kan köra samma stance som i speedsurfing mer eller mindre, på en “skatebräda” kan man kanske inte pressa lika hårt för då svänger den, gissningar bara…Själv har ja 32knop som bäst på knöglig is med snöfläckar (den dagen hade de med “skatebrädor” svårt att köra pga allt knöggel…). Brukar köra jämt skägg mot det mesta, bortsett från Isjakter, än så länge iaf:smile:
Uppsala is-surf gäng, självklart var det Jesse som var på den filmen ;)…
För övrigt börjar det gå LITE väl för långt med is-surf, när folk sliter fram sina nya isbrädor på kräftskivan och börjar prata is… Mitt i högsäsongen!Nåja, här har ni filmen producerad av Kurt-Arne Producitons, Mr Fwd.
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=49zTLYpu9go&feature=related”]YouTube- arne+ekoln rockar-09[/ame]
-
Till luncia kommer nya blanka fina isbrädor in till oss, förövrigt samma kontruktion/fabrik som kinetics eftersom vi samarbetar med honom men vi har en del detaljer som skiljer. Skall bli mumma att testa. Förra årets modell var ju skitkul och denna skall tydligen vara ett snäpp vassare med rostfria skenor och rejält lyft i desig. Så fort vi fått dem skall jag lägga upp bilder. Vi kommer köra demodagar på Roxen (linköping), Bråviken (norrköping), Runn (falun) men vi kan ta med brädorna till flera ställen om det finns intresse. Bara hojta till.
Vi har även en 4 skenors bräda under utveckling, typ långboard fast bredare med 4 skenor. Förhoppningsvis är de 10 första exen klara till isen lagt sig. Min erfarenhet är att 4 skenors passar klar bättre för freestyle och manöver samt går snabbt på blankis men den med en skena och stålkanter klarar mycket större register som snöbelagd is, skrovlig is mm. De känns stabila/säkra att åka snabbt med.
När det börjar dra ihop sig till is tycker jag vi samlar alla hemmabyggen, fabriksbrädor samt soppslevar och kör lite ihop.
Mvh
Mattias
-
Quote:Priset i år kommer dessvärre bli högre, dels pga förbättringarna men främst pga av valutan…
Vad ligger prislappen på ca?
-
Va faaan…… inte än….. var ute med 7,8.an idag i 2,5 gradigt vatten och hade hur kul som helst…… SÄSONGEN ÄR INTE ÖVER FÖR BÖVELEN :santa:
-
4.7 och fin fina vågor idag:). Var kan man göra en bottensväng på is?? Nä behåll er is i norrland.
Logga in för att svara.