Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kan detta vara en bra kite för nybörjare?

• Kan detta vara en bra kite för nybörjare?

Publicerad av zeph på 13 mars, 2003 vid 10:05

Hej,

Tänkte köpa mig min första kite och har några frågor då jag inte har riktig koll på vad man bör leta efter…

Jag tänkte satsa på en kite som jag kan “växa med”, dvs ingen som enbart är gjort för nybörjare… Fyra linor verkar vara givet men vad tror ni om en Slingshot GTO -03/-02? Den verkar ganska allround.

Storleken: 12m2 borde väl funka eller kan det kanske vara lite väl stort och svårhanterligt? Tänkte nog mest använda den i relativt lätta vindar, väger ca 75kg…

Ska väl ta nån kortare kurs under våren men är jäkligt sugen på att köra igång redan nu…

Nått annat jag bör tänka på? Alla tips och trix är bra!

Ha det, ses på vattnet!

zeph svarade 21 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    13 mars, 2003 vid 10:35

Köp en begagnad liten foil + en begagnad 12’a. Nytt är bara dumt då du kommer krascha satan i början.

Lär dig flyga på 300 kroners foilen gå sen över till 12án då det blåser lite. Body dragga lite sen e det bara att åk som Stenmark sa.

Men som sagt köp begagnade prylar för du lär vilja ha nytt då du kört ett tag

MVH

Freddan

• zeph

Medlem
    13 mars, 2003 vid 16:24

nä, är håller nog med om att det kan gå ganska vilt till i början men har förmodligen fått tag i en GTO för mindre än halva priset… därav frågan…

• anonym-anvandare

Medlem
    13 mars, 2003 vid 18:10

Låter som en bra idé Gto är bra och en 12.a tror jag är perfekt att börja med(givetvis beroende på vikten), och sen blir det en perfekt mellandrake, när du avancerat lite mer, så lycka till med Draksurfandet//Mvh Bengt http://www.skid.nu

• kitelife

Medlem
    13 mars, 2003 vid 19:30

Tjena, GTO’n är en mycket bra kite för nybörjare (faktiskt det den är gjord för 🙂 men även för avancerade wakestyle åkare, den funkar både som 2 och 4 linors och är mycket stabil och lättflugen. Slingshot är en av dom mest välbyggda drakarna på marknaden idag, som är förstärkta till max och byggda bara av det bästa materialet så även om du krashar en del i början så ska draken klara det…. men gör som andra sagt och börja med att flyga “stunt draken” tills du lärt dig att manuverera den och gå sen på den stora i lite vind.

Ang. storleken så är en 12:a gjord för ca. 8-12 m/s (när du kan segla), för lätta vindar som du nämner bör du ha 16-19 m2…. men för att kunna segla i dom flesta vindar bör du ha iaf 2 drakar (idealet är 3 eller mer) och då är det ju bara att komplettera upp med en stor oxå 🙂

Ang. kurs så håller jag förberedande kurser för nybörjare inför sessongen, där ingår bla. riggning, säkerhet, säkerhetssystem, start/landning och basic kite kontroll, efter kursen kan du träna själv tills vattnet blir varmt nog (med rutin på draken blir allt mycket lättare när det sen blir dags på riktigt) och sen antingen gå en påbyggnads kurs till eller själv försöka med brädan…

Lycka till med drak köpet….

• miketk

Medlem
    13 mars, 2003 vid 22:25

Helt perfekt för nybörjare….
    Kör bara inte i starka vindar innan du är van vid hanteringen av kiten.
    Gott råd gå en kurs…. Kurser räddar en massa …
    tex skador både på dig och materialet…
    Så ta det lungt i början …
    Kita fett sen smile.gif

• psycho_se

Medlem
    14 mars, 2003 vid 12:34

Ett plus för Gto är att den har jäkla snygg design. En av de bästa på marknaden. För övrigt håller jag med MTK
    Lugnt först crazy.gif kajta fett sen! grin.gif grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    14 mars, 2003 vid 22:08

skall nu beratta for alla er frusna svenskar vilka jag personligen tycker ar de basta kitarna pa marknaden:

NUMEMR ETT: Naish Aero2, sjukt jevla bra, supersnabb, stabil, valdig snabb i luften vilket gor att man kan kora otroligt snabbt, extremt stort vindreg, bra depower. bra lyft i hoga hastigheter.

2: Slingshot Fuel 2003, stabila mycket snabba, bra lyft, bra hang for att vara lower aspect ratio kites, bra alternativ till Aero2an.

3: North Rhino2 2003, for dig som vill hoppa hogt utan att kora allt for snabbt, otroligt bra lyft, MEN; litet vindregister.

4: Gastraa nya GXS 2003: jevligt bra lyft, enda nackdel ar att dom ar ganska langsamma i styrningen i storre storlekar an 12. bra vindregister.

Resten tjaa, de ar skit och funkar knappt o kita med, nej skoja bara, det finns manga kites for gemene man dar ute som fungerar valdigt bra, men for dig som vill ha hog fart och hoga o stabila hopp ovan lista kan vara vard att sla ett oga pa. Sedan skulle jag vilja rekomedera en snabb brada ochsa.

Mvh
    fran Testcenter Cabarete
    Hugo

• zeph

Medlem
    15 mars, 2003 vid 11:04

ok, tack för tipsen. Det blir nog en gammal skräp-kite tillsammans med en polare och en 12m2 till mig själv… Satan vad kul det ska bli!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kan detta vara en bra kite för nybörjare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.