Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kan du snacket?

• kinetic

Medlem
    15 oktober, 2006 vid 10:11

Haha…
    Camber inducer e ju givet, dvs sk “cambers” (“plastbitar” som hjälper till att forma seglets buk)
    Ripstop (bättre tålighet mot “revor”) var/är en variant av Mylar, jämför “monofilm” och Xply

• kinetic

Medlem
    15 oktober, 2006 vid 10:21

Hehe….E den nån som kommer ihåg hur en “No-nose” bräda skiljde sig från vanliga:-)? (Har faktiskt kvar en av dessa sk “no-nose” brädor, en av de mer extrema av denna sort).
    Kommer fortfarande ihåg första gången jag körde på en sk “no-nose” (en äkta Thommen custom), tror de va -92/93, min kompis blev INTE glad när jag efter att ha kört “järnet” med den kommer tillbaka för att meddela att det uppstått en spricka i fören, men den var betydligt snabbare än min dåvarande “pråm”. För övrigt lyckades han ge igen för att jag skadade hans brädnos genom att sätta kroken i mitt helt nya MK3 så det blev en fin töjning…:-)

• konstantin

Medlem
    15 oktober, 2006 vid 11:34
    Bjornen wrote:
    Konstantin wrote:
    Ja . RÄTT SVAR

silversurfare= vindsurfare som nästan eller aldrig tar ner brädan från biltaket.

Glappis= Vind surfare som snackar mycket men seglar lite.

ey, Bjornen du är ju riktigt grym på surfsnack.

Tänk om man kunde vara det på vindsurfing också. Nåja det blir väl bättre förhoppningsvis. Kan väl säga att jag lärde mig vindsurfa lite i mitten på 80-talet och läste en del surfsport. Tror att jag också har några liggande. Härligt med en svensk tidning.

Ja det tycker jag med. Men hur kommer det sig att tidningen är nerlagd,
    vet någon varför?
    skulle vara riktigt kul om tidningen fanns idag.

• Oregistrerad

Gäst
    15 oktober, 2006 vid 13:28

gör en ny tidning då! fett projekt!

• nlc

Medlem
    16 oktober, 2006 vid 05:51

Tidningen SurfSport fick under sent 80-tal / tidigt 90-tal inblandning av snowboards å MTB:s, SufrSport blev FunSport. De nya avdelnignarna kom sen kom att ta över tidningen helt allt eftersom det breda intresset för windsurfing försvann. I detta skede delades Funsport till två (en för MTB å en för haschpulkorna) å då försvann sorgligt nog en go å fin svensk surfinstutition … :frown:

Tur att man har sparat några gamla bra ex för nostalgiläsning 🙂

• konstantin

Medlem
    16 oktober, 2006 vid 10:20

Tack för den intressanta informationen.

Det kanske är dags att starta upp den igen.
    skulle bli ett grymt framtids projekt!

• bjornen

Medlem
    16 oktober, 2006 vid 10:49

Jag tycker att det borde gå få en tidning att gå runt här i Sverige, kanske en kombinerad vindsurf/vågsurf/kite (ja, jag vet det är förjävligt:wink: )så att man inte är så nischad. Sverige är ju trots all inget stort land. Vad jag har förstått så är ju vind/vågsurfing och kite på stark frammarch. Finns det inga driftiga personer som är insatt i branchen som kan starta en svensk tidning !!!

• ola_p

Medlem
    16 oktober, 2006 vid 11:12
  • ola-h

Medlem
    16 oktober, 2006 vid 11:28

Windsurfingdelen av SurfinEurope ligger på is, kan man säga. Orsaken är att det var svårt att få in tillräckligt med annonser och tillräckligt med bra artiklar. Det ÄR rätt mycket jobb att sätta ihop en tidning om det skall bli någorlunda kvalitet.

• Oregistrerad

Gäst
    16 oktober, 2006 vid 11:42

på tal om cambers…
    skicka nyligen (i containern) ett Eagel wing segel..ett av de första genomlattade segelen som kom typ -80 nått..

man städar för sällan!

• mag

Medlem
    18 oktober, 2006 vid 07:32

Pengar saknades och antalet prenumeranter minskade när intresset vek. Ola H & Co gjorde ju ett grymt fint försök i förra året att skapa en tidning och gav ut 2 nr(?) av V/WindsurfingEurope, men det är tufft att få ekonomi i det hela. Plus att du kan ju fråga dem hur mycket jobb det är att göra en tidning!!!

/Magnus

• konstantin

Medlem
    18 oktober, 2006 vid 17:59

ja men lite hårt arbete får man räkna med vet du.

• oaxen

Medlem
    19 oktober, 2006 vid 10:09
    Mag wrote:
    Pengar saknades och antalet prenumeranter minskade när intresset vek. Ola H & Co gjorde ju ett grymt fint försök i förra året att skapa en tidning och gav ut 2 nr(?) av V/WindsurfingEurope, men det är tufft att få ekonomi i det hela. Plus att du kan ju fråga dem hur mycket jobb det är att göra en tidning!!!

/Magnus

Med ett förflutet i facktidningsbranschen sedan slutet av 80-talet, först som skribent sedan som annonssäljare och försäljningschef, kan jag bara konstatera att det saknas rimliga förutsättningar för att ge ut en ren brädtidning. Även om man skulle göra en vs/kite/vågsurf-tidning så skulle troligen inte annonsbasen räcka till för att få det att funka.
    Alla mindre facktidningar står och faller med annonsintäkterna. Pren- och lösnummerförsäljningen står för en mindre andel av intäkterna.

Med Pelle och Niklas, tidigare parhästarna bakom SurfSport och FunSports alla titlar, som startade upp Transition fanns en ambition att göra en bred “actionsporttidning”. I den rymdes även vindsurfing.

När Pelle och Niklas sålde tidningen och gick vidare med PR-jobb på WE respektive båtmäkleri tog Anders Neuman över. Anders fick tydliga signaler från skate- och snowboardannonsörerna att om man skulle fortsätta med vindsurfing skulle de annonsera i andra tidningar. “Money talks…” ni vet. Samtidigt har inte Anders några kopplingar till vindsurfingen. Pelle surfade hemma i Linköping i slutet av 80-talet. Hans pappa byggde Sveriges första vingmast i kolfiber när speed var på tapeten senast.

I dagsläget tror jag att man skulle samla en “redaktion” och göra en enkel e-tidning här på SurfZone. Ett litet redaktionellt embryo finns idag under rubriken “Artiklar” här på forumet. Kanske i form av en Pdf-tidning?

/ Patrik

• styret

Medlem
    19 oktober, 2006 vid 10:32

det är inget magazin direkt men haga beach news har ju existerat ett bra tag och nu i år gått över till PDF-format.
    ingen supertidning och inte några stora djuplodande reportage á windsurf in europe men ändå rätt hyffsat för att vara producerat av en klubb och helt utan vinstintressen. måste väl finnas fler klubbar som släpper ett klubblad några gånger per år?

plocka ur godbitarna ur dom och lägg till nått extra så kan det bli gött som kött.

• weeboy

Medlem
    20 oktober, 2006 vid 20:34

Vi har här både http://www.surfzone.se/forum/member.php?u=138 och http://www.surfzone.se/forum/member.php?u=3300
    Undrar om de grabbarna visste vad det betydde eller 🙂

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kan du snacket?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.