Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kan för lång förlängare ge felaktig böjkurva?
-
Kan för lång förlängare ge felaktig böjkurva?
Publicerad av Aquario på 6 oktober, 2011 vid 21:35Hej!
Funderar på att investera i en Simmer SC-6 eller SC-8 mast med 430 längd, eftersom det verkar vara den mest universella längden för Simmers segel serier.Har ett Simmer X-type 6.4 från 2009 där 460 mast rekommenderas men hoppas att det skall fungera lika bra med 430 och en lång förlängare.
Men vad händer om man använder samma förlängare till en 460 mast men endast förlänger 5 cm, då blir ju nedre delen av masten oböjlig så långt som förlängaren sticker upp.
Är det någon som vet vad detta kan få för negativa konsekvenser?
bicless svarade 13 år, 1 månad sedan 11 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Jag har, trots mina 100 kg, seglat mycket med upp till 35 cm förlängare. Och det funkar riktigt bra. Senast igår seglade jag med en Simmer SC-6 430 och ett Gun Sails Future 6.9. Perfekt.
-
Spelar det inte roll om förlängaren är av kol eller stål. Jag har hört att en kolförlängare “böjer med” masten och en stål är mer stum. Om stålet går för långt in i masten kan ev. masten brytas vad jag hört.
-
Race-segel som jag kör kanske är känsligare, men jag upplever en närmast enorm skillnad mellan 430 & 460 mast. Jag är lättviktare (ca 70kg) och för mig passade kortare (mjukare) masten överlägest bäst.
Har inte hört talas om mastbrott med för mycket förlängare i masten, men massor av gånger hjälpt folk att dra ut förlängare som fastnat. Så testa förlängare och mast i butiken.
-
Lång förlängare instucken i masten är i detta fall helt oproblematiskt. Däremot är en 460 mast MYCKET styvare än en 430 om samma modell. Detta kan funka om du är blytung och gillar stabli power, men är du normal eller lättviktig är det ett no-no.
/JB
-
Att köra en 430 på ett segel skapat för 460 kan gå fint om du inte är blytung. Dock försvinner ofta seglets hårdvindsegenskaper.
Men se till att testa först då vissa segel inte alls gillar att riggas med olika böjkurvor.
Jag har en fin 430 SC6 från förra året som jag kan sälja om du väljer att gå den vägen. -
[QUOTEJag har en fin 430 SC6 från förra året som jag kan sälja om du väljer att gå den vägen.
Ursäkta att jag slänger mig in i diskussionen…
Letar efter en fin SC6 430. Pris? -
kom igen nu boys….vi har en vild köp o säljtråd……..vi behöver inte kladda ned alla trådar me sånt eller……
-
lite skepiskt till för långt instick i masten.min finmast gick av minstänkt nära förlängaren när den låg “för” länge i solen tycker den borde gått av vid en camber eller bomen…iofs gick den inte av precis vid längaren heller?
nu är den 4,10 så är det någon som vill ha en extra styv 400,430 mast finnes det en billig här eller en masttopp kanske?
-
Det finns en Halva masten-tråd också.
[ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=56649″]Halv-mast-tråden: Bli av med din halva mast! – http://www.Surfzone.se[/ame%5D -
bytelightning;672160 wrote:Hej!
Funderar på att investera i en Simmer SC-6 eller SC-8 mast med 430 längd, eftersom det verkar vara den mest universella längden för Simmers segel serier.Har ett Simmer X-type 6.4 från 2009 där 460 mast rekommenderas men hoppas att det skall fungera lika bra med 430 och en lång förlängare.
Men vad händer om man använder samma förlängare till en 460 mast men endast förlänger 5 cm, då blir ju nedre delen av masten oböjlig så långt som förlängaren sticker upp.
Är det någon som vet vad detta kan få för negativa konsekvenser?
nedre 40 cm böjer sig ungefär lika mycket med en förlängare istucken eller inte så jag tycker inte man behöver bekymra sig om detta. böjkurvan blir rätt endå. Men det blir ju lite tyngre och vissa maste smalnar av eller har en plugg vilket sätter punkt för förlånga förlängare.
-
Tack för alla svar, det verkar som om man skulle våga använda en 30 cm kortare mast utan problem, speciellt om man inte väger så mycket (ca: 70 kg). och som någon antydde så finns det en viss böjmån eftersom det bara är ändpluggen som passar perfekt i masten, resten av förlängaren är ju lite smalare.
Är det någon som vill sälja en SC-6 430 i bra skick är jag mycket intresserad.
-
Logga in för att svara.